Film

Káosz karácsonyra

  • Szabó Ádám
  • 2016. január 17.

Film

Év végén jönnek a kötelező körök: a Mikulás vagy Télapó szóval címében viccelődő tévéfilm; a karácsonyi mitológiával játszadozó animáció; Reszkessetek, betörők! E tradíciók egyidősek magával az ünneppel, de a legújabbnak mondható berögzült mozisszokás sem több 12 évesnél: ennyi idő telt el az Igazából szerelem bemutatója óta, melynek kitaposott útján a Káosz karácsonyra is örömmel trappolna. Vannak benne ismert és kevésbé ismert színészek, szerelmek, csalódások és egy nagy adag szeretet is.

Kár, hogy utóbbi csak a szüzsében lelhető fel, ugyanis az eredeti címmel (Szeressük Cooperékat) ellentétben kifejezetten utáljuk a filmbeli családot. Unalmas, ellenszenves alak mind, a kiégett tanártól kezdve a kiégett intellektuális leánykáig. A Káosz karácsonyra a félrecsúszott mikulássapkákat, rosszul sikerült sülteket és családon belüli feszültségeket tűzi a zászlajára – látszólag.

Melankolikus, kissé fészkelődős hangulatban ismerhetjük meg a család apraja-nagyját, akiket mindenképp diszfunkcionálisként igyekszik eladni a film, pedig pont olyanok, mint egy átlagos família: mindenkinek vannak problémái a töb­biekkel. Karácsonykor, egy asztalhoz ülve ezek elő is kerülnek. Itt kezd a film is bukfencet hányni az időközben a vászonra beköszöntő hóesésben. Az addig félve került giccses helyzetek és ünnepi közhelyek hirtelen csőstül érkeznek, a problémák pedig egy mosollyal, esetleg egy tánccal megoldódnak, a szerelmesek meg egymásra ta­lálnak.

Bár a Káosz karácsonyra nem segít ünnepi hangulatba rázódni, de a végén boldog karácsonyt kívánnak nekünk.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.