Film

Hajnali láz

  • - izs -
  • 2016. január 17.

Film

Ha az ember hajlamos elfeledkezni a különböző ünnepekről, nagy segítségére lehet, ha bekapcsolja a tévét. Elég egyetlen kocka például az Egy magyar nábobból, azonnal tudni lehet, hogy mit ünneplünk épp. Az ünnepi film ugyanis pont ellenkező szerepet tölt be az életünkben, mint általában a film: nem hoz semmi újat, izgalmasat vagy váratlant, ellenben a kiszámíthatóság és nyugalom érzetét erősíti, hisz’ ha tavaly és húsz éve is ugyanez ment a tévében, akkor mégiscsak van valami állandóság a világban.

Gárdos Péter munkája pont ilyen hatást vált ki: már elsőre olyan filmnek tűnik, amit nagyon sokszor láttunk. A Hajnali láz a klasszikus történetmesélés eszközeivel él, és nem kívánja túlborzolni nézői idegeit. Persze jó néha olyan filmet nézni, ami teljesen figyelmen kívül hagyja az utóbbi ötven év minden mozgóképes trendjét. Azzal is meg tudunk békélni, hogy a haláltáborokból épp csak kiszabadult, idegen környezetben betegen tengődő fiatalokon nem látszik, milyen rettenetes dolgokon mentek keresztül: Miklós és Lili megnyilvánulásai inkább lányregénybe, mint holokauszttémájú alkotásba illenek. De még a nyomasztás hiányán is túl tudnánk lendülni, ha legalább izgulni lehetne a szerelmesekért – ám miután tudni lehet, hogy a film az író-rendező szüleinek történetét meséli el, még a hardcore romantika iránt fogékony nézők számára sincs tétje. Mindezzel együtt a Hajnali láz egy rendesen összeeszkábált, erős színészi játékkal megtolt szerelmesfilm, amiben minden megvan ahhoz, hogy biztos helye legyen a Valentin-napi műsorszórásban.

Forgalmazza az A Company Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.