Film

Hajnali láz

  • - izs -
  • 2016. január 17.

Film

Ha az ember hajlamos elfeledkezni a különböző ünnepekről, nagy segítségére lehet, ha bekapcsolja a tévét. Elég egyetlen kocka például az Egy magyar nábobból, azonnal tudni lehet, hogy mit ünneplünk épp. Az ünnepi film ugyanis pont ellenkező szerepet tölt be az életünkben, mint általában a film: nem hoz semmi újat, izgalmasat vagy váratlant, ellenben a kiszámíthatóság és nyugalom érzetét erősíti, hisz’ ha tavaly és húsz éve is ugyanez ment a tévében, akkor mégiscsak van valami állandóság a világban.

Gárdos Péter munkája pont ilyen hatást vált ki: már elsőre olyan filmnek tűnik, amit nagyon sokszor láttunk. A Hajnali láz a klasszikus történetmesélés eszközeivel él, és nem kívánja túlborzolni nézői idegeit. Persze jó néha olyan filmet nézni, ami teljesen figyelmen kívül hagyja az utóbbi ötven év minden mozgóképes trendjét. Azzal is meg tudunk békélni, hogy a haláltáborokból épp csak kiszabadult, idegen környezetben betegen tengődő fiatalokon nem látszik, milyen rettenetes dolgokon mentek keresztül: Miklós és Lili megnyilvánulásai inkább lányregénybe, mint holokauszttémájú alkotásba illenek. De még a nyomasztás hiányán is túl tudnánk lendülni, ha legalább izgulni lehetne a szerelmesekért – ám miután tudni lehet, hogy a film az író-rendező szüleinek történetét meséli el, még a hardcore romantika iránt fogékony nézők számára sincs tétje. Mindezzel együtt a Hajnali láz egy rendesen összeeszkábált, erős színészi játékkal megtolt szerelmesfilm, amiben minden megvan ahhoz, hogy biztos helye legyen a Valentin-napi műsorszórásban.

Forgalmazza az A Company Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.