Animációs film

Kegyelemkettessel

Szörny egyetem

  • - greff -
  • 2013. július 27.

Film

Amikor már a szekrényekben serénykedő szörnyetegek is pont úgy viselkednek, mint az obskúrus tévécsatornák matinésávjába száműzött kampuszfilmek egymás seggét törölközővel csapdosó személyzete, akkor a dicsőség Napja végleg bebucskázott a horizont alá - már a Pixar Stúdió számára, amely persze nem most, hanem még a Verdák 2-vel kéredzkedett fel a szégyenszánkóra, melynek alásiklását tavaly Merida, a bátor sem tudta megfékezni, pedig nagyon igyekezett.

A Szörny egyetemtől (a Szörny Rt. előzményfilmjétől) viszont távol áll az igyekezet - s ez a stúdiótól meglepő módon még a képépítési furfangokra is igaz (bár azt a verziót sem zárnánk ki egészen, hogy a mi szemünk szokta meg az évek során teljesen a tutit: tizenkét éve még elájultunk egy élethűre animált szőrdús szörnykartól, ma meg már az oceanográfusokat megtévesztő tengerábrázolásokra is csak a vállunkat vonogatjuk). Ugyanakkor talán pont ebben, vagyis az önfeledt tétnélküliségben találhatták volna meg Pixarék a kulcsot a nemes nyári szórakoztatáshoz. Sajnos azonban a Szörny egyetem felettébb fukar kézzel adagolja a fergeteges gegeket, így kénytelenek vagyunk a történetre figyelni, melynek laposságánál csak a közhelyessége lesújtóbb: a rokonszenves lúzerek csapata sorompóba áll a tanintézmény vezérbikáival, hogy számos megaláztatást követően - a földgömbnyi szív és a vasakarat segítségével - mosolyra húzzák végül irgalmatlan szörnyszájukat. Mindeközben annak a ténye, hogy mégiscsak egy merőben különleges kampuszon terelgetjük az ólomlábú perceket, bámulatos határozottsággal alakul szóra sem érdemes csekélységgé - az itt látottakhoz képest a Roxfort Varázslóiskola középszerű közegábrázolása szociográfiai mélyfúrásnak tetszik a Harry Potter-filmekben.

Túl azon, hogy jó ideig ők voltak a rajzfilm-programozás Mozartjai, a Pixar-műhely mérnökeit a könnyen kiszámítható sztorikra simított, jelentéses extrarétegek miatt lehetett igazán nagyra becsülni, és ez a hagyomány végeredményben nem szakad meg ezúttal sem. Hisz míg a Szörny Rt. a gyermeki fantázia diadalát zengte, addig a Szörny egyetem a kiégett alkotók kilátástalanságáról regél - megerősítvén közben a régi tudást, miszerint unalomról unalmasan dalolni bármikor lehet ugyan, de vígjátékban például sohasem érdemes.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.