Film

Keleti nyugalom - Marigold Hotel

  • 2012. június 10.

Film

Nincs új, még az indiai nap alatt sem. Egyfelől van az a vígjátéki szubzsáner, amely valamely közeg Potemkin-falu voltának lelepleződéséből nyeri poénjait;

Ez most egy egzotikusnak reklámozott, lakói fejére omlani készülő szálloda, ami nem nyújtja a meghirdetett szolgáltatások egyikét sem, ám lelkes és ifjú igazgatója nem szűnik traktálni vendégeit a közeljövőben megvalósuló, radikális fellendülést biztosító terveivel. Nem egy primitív és pénzéhes Zimmer Feri, hanem egy bizonyítási vágytól égő ködevő. Vállalkozása történetesen az artisztikusan nyüzsgő, fénylő és szagló Dzsaipurban, Rádzsasztán fővárosában kínálja hátralévő éveik bearanyozását aránylag módos angol nyugdíjasoknak.

Ez tehát a másik szubzsáner: időskori melankóliával kereskedő tragikomikus merengés. Kellően virulens és/vagy jó humorú, szeretni való, bölcs szereplők egy térben, ahol vicces és szomorú dolgok egyaránt megesnek - ügyesen adagolva az édest és keserűt, hogy még a finnyásabb nézőket se zavarja a tehetős angolok hányattatásainak szembeötlően giccses volta.

Mivel a direktori székben megbízható szakember, John Madden (Szerelmes Shakespeare) terelgeti a kiváló színészgárdát két, aránylag kellemes órán át - olyanokat, mint Judi Dench, Maggie Smith, Tom Wilkinson vagy Bill Nighy, akik nyilván a mangócsatni receptjét is úgy adnák elő, hogy elállna tőle a lélegzetünk -, végül be kell látnunk a film amúgy falvédőre is csak pironkodva varrható vezérgondolatának értelmét. A végén minden jóra fordul, tehát ha valami nem jó, annak még nincs vége.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.