Film

Keleti nyugalom - Marigold Hotel

  • 2012. június 10.

Film

Nincs új, még az indiai nap alatt sem. Egyfelől van az a vígjátéki szubzsáner, amely valamely közeg Potemkin-falu voltának lelepleződéséből nyeri poénjait;

Ez most egy egzotikusnak reklámozott, lakói fejére omlani készülő szálloda, ami nem nyújtja a meghirdetett szolgáltatások egyikét sem, ám lelkes és ifjú igazgatója nem szűnik traktálni vendégeit a közeljövőben megvalósuló, radikális fellendülést biztosító terveivel. Nem egy primitív és pénzéhes Zimmer Feri, hanem egy bizonyítási vágytól égő ködevő. Vállalkozása történetesen az artisztikusan nyüzsgő, fénylő és szagló Dzsaipurban, Rádzsasztán fővárosában kínálja hátralévő éveik bearanyozását aránylag módos angol nyugdíjasoknak.

Ez tehát a másik szubzsáner: időskori melankóliával kereskedő tragikomikus merengés. Kellően virulens és/vagy jó humorú, szeretni való, bölcs szereplők egy térben, ahol vicces és szomorú dolgok egyaránt megesnek - ügyesen adagolva az édest és keserűt, hogy még a finnyásabb nézőket se zavarja a tehetős angolok hányattatásainak szembeötlően giccses volta.

Mivel a direktori székben megbízható szakember, John Madden (Szerelmes Shakespeare) terelgeti a kiváló színészgárdát két, aránylag kellemes órán át - olyanokat, mint Judi Dench, Maggie Smith, Tom Wilkinson vagy Bill Nighy, akik nyilván a mangócsatni receptjét is úgy adnák elő, hogy elállna tőle a lélegzetünk -, végül be kell látnunk a film amúgy falvédőre is csak pironkodva varrható vezérgondolatának értelmét. A végén minden jóra fordul, tehát ha valami nem jó, annak még nincs vége.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.