Film

Kezelés

  • 2013. február 24.

Film

Mi a különbség a prostituált és a szexterapeuta között? Előbbit, hát, nem övezi széles körű megbecsülés, pénzért árulja, amije van, s a szolgáltatáshoz a kigyakorolt nyögések mellett ilyen szövegek tartoznak, hogy: "de jó vagy", meg, hogy "gyere, gyere". A szexterapeuta viszont egészségügyi szakember, aki mentálhigiénés okokból szeretkezik, illő honoráriumért, s nem nyög, hanem figyelmes és biztató arckifejezéssel állapítja meg: "Öt másodperc! Nagyon jól haladunk, büszke lehetsz magadra!" Ukmukfuck.

Ha mindez vígjátéki mókázásként volna előadva, láthatnánk, mekkora marhaság a komoly arccal és sok latin szakkifejezéssel körbeokoskodott ún. kezelés, amelyet, ha már van ilyen, miért is ne kaphatna meg alanyi jogon minden pattanásos ifjú és gátlásaiba zápult agglegény. Így viszont, hogy a terápiát egy vastüdővel életben tartott, teljesen mozgásképtelen férfi veszi igénybe, pláne olyan, akinek története a főcím szerint magából a valóságból vétetett, mindjárt drámaibb lesz a hangvétel. Ilyen felelősségteljes ábrázattal, mint Helen Hunt, még nem is dugtak a filmtörténetben! S végül nem csak férfiként áll helyt az amúgy csak feküdni képes főhős, de terapeutájának szívét is meghódítja. S ezzel azt a színigaz és még sosem hallott állítást teszi a film, hogy a fogyatékkal élő emberek is érző lények, vágyaik és ösztöneik vannak. Szeressük őket legalább annyira, mint amennyire a pénzt szeretik az ebbe a mélyen emberbarát filmbe befektető jóemberek, akiknek fogyatékossága kívülről nem is látható!

Forgalmazza az Intercom (Helen Hunttal készített interjúnk itt olvasható)

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.