Nézik a csillagok

Terrence Malick: Az élet fája

  • Greff András
  • 2011. december 22.

Film

Ezer dologról hadarnak ma a filmesek, de a közölhetetlennek tetsző tartalmak kifejezésére csak kevesen teszik fel az életüket. A törpehadosztály élén masírozó Terrence Malicket ellenben más sem foglalkoztatja: az ő - változatosságában is hihetetlenül egységes - életművének centrális kérdése egyértelműen a beszéd lehetőségére irányul. Hogyan lehet szólni arról, hogy igenis van miért a mindenséggel mérni magad? Rámutatni arra, hogy a történelemtől jobbára függetlenül párhuzamos történetek sora bonyolódik ezen a Földön? Felismertetni, hogy mit is jelent valójában a kiűzetés a Paradicsomból - akkor is, ha az Éden nem sokkal több nemes illúziónál?

Malick filmjei nemcsak a manapság szokatlanul nagyigényű kérdésfeltevés miatt oly rendkívül izgalmasak, hanem azért is, mert a rendező nem marad adós a válasszal. Az általa leszűrt tanulság ugyan nem különösebben újszerű, mégsem árt, ha újra és újra emlékeztetnek rá. Malick munkái ugyanis igen erős bizonyítékai annak, hogy az emberi lét legsűrűbb tartományainak megközelítése csakis a költészet eszközeivel vihető véghez. A verbálisakkal is, persze, csak azok nem a filmrendező zsákjában vannak. Ennek ellenére a húszévi rejtélyes eltűnését követően, vagyis 1998 óta forgatott filmjeiben Malick újra és újra megpróbálkozik a poézissal a szövegek szintjén is: az eredmény minden esetben, Az őrület határánban éppúgy, mint most, Az élet fájában szomorú és beszédes kudarc a tőrőlmetszett hollywoodi didaxis és az aktuális ezoterikus giccs jegyében.

Terrence Malick ugyanakkor a kortárs amerikai filmrendezők legtehetségesebb képépítője, aki pontosan tudja, hogy beállítások jól eltalált sorával nagyregénnyi anyagot lehetséges a felszínre sodorni. Ő pedig - a hírek szerint ugyanazzal a könyörtelen maximalizmussal, mint az ezen a terepen szintén igen messzire gázoló Kubrick és Tarkovszkij - ki is passzírozza magából és bámulatosan ügyes operatőreiből ezeket a zavarba ejtően gazdag képeket. Így aztán filmjei úgy is tökéletesen működnek, sőt úgy működnek csak igazán, ha elengedjük a fülünk mellett a pátoszos narrációt.


A képköltő Malick módszere már pályakezdése óta az, hogy kettőt hátralép elsődleges tárgyától, azaz tőlünk, homo sapiensektől. Addig, hogy már nemcsak a többnyire igen szomorú cselekedetek (csalás, öldöklés, megszomorítás), hanem a hangsúlyosan nem díszletszerűen felfogott környezet is jól látható, ahol ezek a szívszorító történések leperegnek. Malick az eleven tájjal kivételesen eredeti és komplex módon bánik. Míg a Hollywood által terjesztett mítoszokkal, vagyis magával az amerikai álommal leszámoló első filmjében, a Sivár vidékben még a főhősök belső világára rezonáló, könnyen lefordítható, úgynevezett lelki tájakkal operált, a későbbiekben már sokkal bonyolultabbá alakította cselekmény és miliő viszonyát. Második világháborús, szabálytalan remekművében (Az őrület határán) a bolygó élővilágát hierarchikusan elrendező gondolat önkényességét mutatta fel vele, érzelmes Pokahontasz-variációjában (Az új világ) pedig az egész hódítástörténet nagy metaforáját építette rá.


Ebben a sorban Az élet fája betetőző műnek tetszik mind a gazdagság, mind pedig a lépték tekintetében. Malick ezúttal az egész univerzumot kamerája elé tereli: elrugaszkodunk az űrbe, és visszakanyarodunk egyenesen a kezdetek mai tudásunk szerinti kezdetéig, az ősrobbanásig (egy nagy, a CGI-tól szerencsésen idegenkedő öreg effektmester, a korábban egyebek mellett az Űrodüsszeiában vagy a Szárnyas fejvadászban is varázsoló Douglas Trumbull gondoskodott róla, hogy ezek a szekvenciák letaglózóak legyenek). Mindeközben egy családregény végét is megkapjuk az 50-es évek Amerikájából, ahol egy privát kudarcaitól megkeseredett apa (Brad Pitt, mint Malick színészei általában, derekasan helytáll) lassan csepegtetve viszi be a mérget szerettei életébe. Ez a gyerekszemszögből láttatott történet nem a fordulatai, hanem az atmoszférája miatt válik hallatlanul izgalmassá. Malick ugyanis nem a jellegzetes tárgyi eszközökkel és korfestő zenékkel levezényelt nosztalgiaébresztésben utazik, hanem újrateremti a gyermekkori világészlelés hangulatát - úgy, olyan erővel, ahogyan azt korábban csak kivételes darabokban, A vadász éjszakájában, a Fanny és Alexanderben vagy a Tökéletlen időkben tapasztalhattuk. A mindenség és a nukleáris család között pedig kizárólag képi eszközökkel - elsődlegesen formákkal, de fényekkel és mozgástípusokkal is - képes szoros kapcsolatot teremteni, és ez a képözönre épített viszonyteremtési munkálkodás tökéletesen egyedivé alakítja a filmjét. A hibák elkerüléséért viszont nem szavatol: Malick ezúttal a képeivel is folyamatosan a giccshatáron egyensúlyoz, és vannak jól észlelhető megbicsaklásai (ilyen például a spirituális közhelyként jellemezhető zárójelenet a tengerparton), amiket azonban kellőképp ellensúlyoz a tény, hogy olyan lefegyverző pillanatokig is eljutunk (lásd az univerzum formálódásának összecsengetését a fogantatással), ahová csakis ez az ösvény vezethet el. Arról pedig, hogy vajon hiba-e, hogy Malick világából tökéletesen hiányzik a humor, valószínűleg egészen máshogy fogunk majd gondolkodni akkor, amikor már nem a mindent biztonságosan idézőjelek közé csúsztató megszólalások uralják a kultúrát. Most, ebben a pillanatban viszont Az élet fája minden bajával, kétségtelen túlhúzottságával együtt is érdekesebb, gondolatébresztőbb darabnak tetszik nagyjából bárminél, amire a mozipénztáraknál jegyet válthatunk.

Az SPI és Corner Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.