DVD

Killing me brutálnyí

- Chris Fischer: Mocsok

  • - tévésmaci -
  • 2007. január 25.

Film

Régen megvoltak a magunk kis szabályai, de ma már nem sokra megyünk velük - sokáig a közepes fokozatú sztár (mondjuk Martin Sheen, az elnöki széria sikere előtt, vagy épp Dennis Hopper bármikor), netán másodvonalbeli hirigjani (a kedvencem Lorenzo Lamas) egyedüli jelenléte biztos garanciának tűnt. De ma már roppant nehéz megmondani, hogy mitől "B" a B film.

Régen megvoltak a magunk kis szabályai, de ma már nem sokra megyünk velük - sokáig a közepes fokozatú sztár (mondjuk Martin Sheen, az elnöki széria sikere előtt, vagy épp Dennis Hopper bármikor), netán másodvonalbeli hirigjani (a kedvencem Lorenzo Lamas) egyedüli jelenléte biztos garanciának tűnt. De ma már roppant nehéz megmondani, hogy mitől "B" a B film. Rávághatnánk ugyan, hogy: nem mindegy? De jelen életvezetési ismereteink szerint még mindig halálbiztos receptje a boldogságnak, hogy "gyere nyugodtan, majd rendelünk pizzát és kiveszünk egy DVD-t".

Nemrégiben e hasábokon méltó emléket (**) állítottunk a Kevin Spacey, Morgan Freeman és Justin Timberlake, LL Cool J és további díszmadarak főszereplésével készült Edison című szakmunkának. Ha tetszik, a Mocsok ennek a B verziója -frászt, rakhattak volna az Edisonba még huszonöt húszmilliós hollywoodi nagyágyút, akkor is csak egy vacak B-movie maradna, a szokvány marhaságokkal a rendőri korrupcióról és tehetetlenségről. Tehát már a sztárokban s a velük szorosan szövetséges költségvetésben sem bízhatunk. Esetleg a B filmekre vonatkoznak helyi forgalmazási szokások, szabályok, például a kiontott belsőségek mennyiségére, ábrázolásának klinikai hitelességére tekintettel. De ez már aztán tényleg oly mindegy a sarki téka irányából nézve.

Talán a téma. A rendőri korrupcióról filmet készíteni, ahhoz éppenséggel itthon sem hívják ki Tarr Bélát. (Köztünk szólva abban azért lennének izgalmas lehetőségek, hogy hogyan ábrázoljuk az addig elmálló időt, míg K. törzszászlós kiszámolja a menet közbeni telefonálás árát, és húsz euró plusz négyezer forint jön ki neki.)

Vagy van Edison nevű város az Egyesült Államokban, vagy nincs - így a fikciómennyiség döntő szerepét a béségben most átugorjuk, a Mocsok mindenesetre Los Angeles valamelyik messzi külkerületének bandázásalapú gengszterizmustól erősen sújtott szegletében játszódik. A bandatagból rendőrré váló latin hőst egy konkrét nímand adja, fekete társa Cuba Gooding Jr. A tánczenére fogékony nézőközönség még fölismerheti Wyclef Jeant a Fugeesból, a hatodik alabárdos, illetve hatodik bandavezér szerepében (nem adnak ilyenre forgatási engedélyt meg alapítványi támogatást, ha nincsen benne funkycsávó, lásd az előzőben LL barátunkat).

Lehet, hogy attól bé a bé, ha a végén meghal a hős, az bizony elképzelhető, hiszen könnyű szívvel aligha mondanám arra, hogy "á" - különösen abban a határozottan minősített szituációban, amikor a sztorit egyes szám első személyben mesélő főhős arra fel sem hagyja abba a szövegelést, hogy szétlövik azt a konok fejét. Ugyanakkor a Hamlet végén is meghal a hős.

Viszont ha ezek után sem mondunk le a szép este ígéretéről, csak a cím marad - azért a Véres kés 3-mal még mindig bizosra lehet menni, gondolhatnánk tévesen és felkészületlenül, de aki akár csak rövid figyelmet is fordított már a honi moziüzemi filmforgalmazás címadási praxisára, tudja jól, hogy a Parasztlány partraszáll a címétől még nyugodtan lehet a legújabb rekordköltségvetésű Jerry Bruckheimer-produkció.

Úgyhogy semmi sem biztos, legfeljebb az, hogy a nemrég még szép reményű, Oscar-díjas Cuba Gooding Jr. (ugye, a főhős állandó hátramozdítójának impozáns szerepében) alighanem leszálló ágban lehet (a film 2006-os). De ami nem sok jót ígér neki, az a pizzás életbiztosítása. Nyúljanak bátran a telefon után!

Forgalmazza a Forum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.