Politikusok szeretői, celebek, gyilkosok: a Kray fivérek legendája

Film

Anglia leghíresebb gengszterei médiasztárok voltak, és nem csak képletesen feküdtek össze politikusokkal. A mozikba most épp a Legenda című filmmel visszatérő testvérpár útját térképeztük fel.

A modern szervezett bűnözéssel már nem kompatibilis a hivalkodó életmód és a celebstátusz. A bűnözői hálózatok nemzetközivé váltak, tagjaik nem törekszenek a társadalom elismerésére, és a gördülékeny működés érdekében inkább rejtőzködnek. Jobbára eltűntek a régi vágású, nagy formátumú maffiavezérek, akik alatt szigorú hierarchiába rendeződve helyezkedtek el a bandatagok: a legtöbb szindikátus ma már decentralizáltabb, több különböző központtal és alvezérrel működik (többek között ezért is van nehezebb dolga a rendőrségnek). A Kray-mítoszt vizsgálva felmerül a kérdés: vajon kevésbé ijesztőbb, ha legalább ismerjük a szörnyeteg arcát – ha rá tudunk mutatni, és nem láthatatlanul, arctalanul sző át mindent?

A hatvanas évek Londonjában tevékenykedő Kray ikrek a klasszikus gengsztertípus utolsó képviselői közt voltak. Rendkívül tudatosan építették imázsukat (tv-interjúkat adtak, megíratták életrajzukat, közös portréjukat a menő divatfotóssal, David Baileyvel csináltatták), törekedtek a népszerűségre (sztárokkal és politikusokkal mutatkoztak együtt), luxuséletmódot folytattak, és a nép körében inkább rajongás, mint félelem övezte őket. Dillingerhez, Al Caponéhoz és a Bonnie Parker–Clyde Barrow pároshoz hasonlóan egyfajta népi hőssé, Robin Hooddá váltak – börtönbe kerülésük után évekig tartó kampány zajlott a szabadlábra helyezésükért.

Indul a boksz

A valóságban

A valóságban

 

Az ír, zsidó és roma felmenőkkel rendelkező Ronald és Reginald Kray 1933-ban született a londoni East End szegény, jobbára bevándorlók lakta munkásnegyedében. Mint sok más nélkülöző munkásfiú, eleinte ők is az amatőr bokszolásban látták a kitörés lehetőségét. Ám közben a helyi bandák balhéiba is belekeveredtek, kötelező sorkatonai szolgálatuk alatt pedig katonai börtönbe kerültek. Büntetett előéletük véget vetett épp induló profi bokszolói karrierjüknek. Ezután végleg a bűnözés felé fordultak: megvettek egy biliárdtermet Bethnal Greenben, és védelmi pénzt kezdtek szedni a helyi vállalkozásoktól. Az ötvenes évek végére terjeszkedni kezdtek: egyre több ingatlant és klubot vásároltak, többek közt az Esmeralda’s Barn nevű lokált. Ez a West End-i nightclub volt a kulcs a celebbé válásukhoz: London művészi, politikai és bűnözői elitje kezdte látogatni a helyet. Senki nem kérdezte tőlük, hogyan szerezték vagyonukat, és pillanatok alatt a hatvanas évek Swinging Sixties-szcénájának középpontjába kerültek.

Ezt nagyban segítette, hogy jól álcázták bűnözői tevékenységüket: jótékonykodtak, és ügyesen építették a bűnözői szubkultúrán kívüli kapcsolati hálójukat is. Keresték a sztárok, politikusok és üzletemberek társaságát, az Esmeralda’s Barnban megfordult Judy Garland, Barbara Windsor és George Raft (a harmincas évek gengszterfilmjeinek sztárja) is. A brit pletykalapok sem kímélték őket: a biszexuális Ronnie a londoni meleg szubkultúra ismert alakja volt egy olyan időszakban, amikor Nagy-Britanniában a homoszexualitás még bűncselekmény volt. A Sunday Mirror megszellőztette, hogy Ronnie-nak viszonya volt Lord Boothby tory politikussal, de a mindkét fél részéről érkező fenyegetések hatására a lap visszavonta a cikket. A sajtó ezután nem merte többé firtatni a testvérek ügyeit. A Boothby-botrányt a politikai ellenfelek sem tudták kihasználni: Ronnie-nak állítólag a munkáspárti Tom Dreiberggel is volt kapcsolata.

Örök börtön

És a moziban

És a moziban

 

A Kray ikrek karrierjét két gyilkosság pecsételte meg. Az egyiket a paranoid skizofréniában szenvedő, egyre kiszámíthatatlanabb Ronnie követte el: 1966-ban a Blind Beggar nevű kocsmában lelőtte a rivális Richardson-banda tagját, George Cornellt (aki előzőleg „dagadt buzinak” nevezte). Ezután Reggie leszúrta szervezetük tagját, Jack „The Hat” McVitie-t, aki kudarcot vallott bérgyilkosként. A két incidens új lendületet adott a testvérek nyomában loholó Leonard „Nipper” Read felügyelőnek (aki mellesleg a Bokszvilágszövetség és a Bokszvilágtanács alelnöke is volt). A detektív addig a szicíliai omertához hasonló dacos hallgatásba ütközött az East Enden: a lakosok vagy Krayék pártját fogták (paradox módon sokan bennük látták az impotens rendőrség alternatíváját), vagy féltek, de semmiképp sem álltak szóba a hatóságokkal. 1968-ra mégis elég bizonyíték gyűlt össze, és a Kray ikreket letartóztatták. Perük hatalmas médiaérdeklődés közepette zajlott, a közvélemény egy része a pártjukat fogta. Életfogytiglanra ítélték őket: Ronnie mentális állapota miatt 1995-ös haláláig kórházban maradt, Reggie-t pedig csak nyolc héttel a halála előtt engedték haza 2000-ben, amikor már a rákja miatt haldoklott.

Ám a testvérek története ezzel nem ért véget: a börtönből is tudatosan építették mítoszukat, interjúkat adtak, szellemírókkal íratták meg életrajzaikat (eredetileg Truman Capote-t akarták megkérni, akinek Hidegvérrel című műve lenyűgözte az ikreket). Ahhoz a gengsztergenerációhoz tartoztak, akiket már megihletett a 30-as és 40-es évek gengszterfilmes hulláma – a médiabeli reprezentációk alapján építették saját brandjüket is. Vágyuk szerint ők maguk is filmek sorát ihlették: Richard Burton Ronnie-ről mintázta Villain című filmjének főhősét, 1990-ben közreműködésükkel The Krays címmel életrajzi film született. A Whitechapel című brit sorozat második évadja pedig azt a legendát teszi tárgyává, mely szerint a testvérek megőrizték spermájukat, hogy életművük tovább élhessen. A széria kiforgatja a Kray-mítoszt: egy ikerpár, akik azt állítják magukról, hogy Ronnie fiai, lemásolják apjuk gyilkosságait, arra kényszerítve a rendőrséget, hogy újrajátsszák a múltat – egyszerre kell visszafelé és előrefejteni a szálakat, történészeket és detektíveket egyszerre bevetve. Az elfeledettnek hitt múlt pedig ott pihen a jelenben: sok East End-i lakos a mai napig nosztalgiával gondol a Kray testvérekre, a környék turisztikai bevételeinek nagy része pedig rájuk épül: sétatúrák és múzeumok őrzik emléküket.

Habár valószínűleg jobb celebek voltak, mint gengszterek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."