Verzió

A kilencedik

  • 2012. december 1.

Film

Mire jó az, ha az embert egyszerre öntik nyakon a világ összes mocskával, nyomorával? Mi lehet a jó egy pokolba vezető társasutazásban? Hacsak nem a társaság?

Adott esetben az is. Miért kell végignézni, hogyan szenvednek földrészekkel távolabbi országok ónbányáinak szerencsétlen gyerekmunkásai, s miként üldözik az ilyen-olyan identitásukat, nemit, nemzetit nyíltan vállalókat, vagy milyen nehézségeket okozhat egy húsz kilométerrel odébb haldokló szülő meglátogatása, ha véletlenül közbeesik egy országhatár? Mitől lesz nekem jobb, ha elmerülök mások szenvedésében?

Az a semmivel össze nem keverhető létszituáció, amikor egy teremben kialszik a villany, s az egybegyűltek előtt mozgóképeken elevenedik meg valami valóságra emlékeztető fikció vagy dokumentáció, a filmnézés, a mozizás élménye az elmúlt időszakban, konkrétan a kilencvenes évektől döntően megváltozott: győzött a hepiend. A filmkészítők többsége elhitte, hogy tényleg nem éri meg leszállni a poklokra - hős kiszabadítja a hősnőt, a világot megmenti egy izmos arszlán, s államfő lesz vagy katona a halmozottan hátrányos helyzetű kisfiú. A közönségig is elvergődő dokumentumfilmek is jobban szeretnek hőstörténeteket vagy világ csodája számba menő érdekességet bemutatni, aratnak a hegedülő szuperikrek, s a végén győz, aki ügyesebben számolja a szavazatokat. Minden okunk megvan tehát az örömre - abban a néhány percben, órában, amit mozizásra fordítunk. A televíziózásban mindez még jobban érvényesül, s nem áltathatjuk magunkat az alternatív forrásokon át elérhető mozgóképek üzeneteivel sem.

Azért kellene tehát pokolra szállni, mert a pokol éppen "le van tagadva"? Vagy azért, hogy felkészültebbek legyünk a földi létre, hogy idefent ne érjenek meglepetések? Esetleg azért, mert az ott szerzett tapasztalatainktól jobbá leszünk? Vagy azért, mert eredendő küldetésünk szembeszállni a Gonosszal - félreértés ne essék, csakis az emberi gonoszságra gondolunk itt. Vagy tényleg csak a jó társaság miatt; a Verzió emberjogi filmfesztivál és a Magyar Narancs már a kezdetek óta egymás természetes szövetségesei. Együtt gondolkodunk.

Alkalmasint erre megy ki az egész játék: hogy gondolkodjunk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."