Verzió

A kilencedik

  • 2012. december 1.

Film

Mire jó az, ha az embert egyszerre öntik nyakon a világ összes mocskával, nyomorával? Mi lehet a jó egy pokolba vezető társasutazásban? Hacsak nem a társaság?

Adott esetben az is. Miért kell végignézni, hogyan szenvednek földrészekkel távolabbi országok ónbányáinak szerencsétlen gyerekmunkásai, s miként üldözik az ilyen-olyan identitásukat, nemit, nemzetit nyíltan vállalókat, vagy milyen nehézségeket okozhat egy húsz kilométerrel odébb haldokló szülő meglátogatása, ha véletlenül közbeesik egy országhatár? Mitől lesz nekem jobb, ha elmerülök mások szenvedésében?

Az a semmivel össze nem keverhető létszituáció, amikor egy teremben kialszik a villany, s az egybegyűltek előtt mozgóképeken elevenedik meg valami valóságra emlékeztető fikció vagy dokumentáció, a filmnézés, a mozizás élménye az elmúlt időszakban, konkrétan a kilencvenes évektől döntően megváltozott: győzött a hepiend. A filmkészítők többsége elhitte, hogy tényleg nem éri meg leszállni a poklokra - hős kiszabadítja a hősnőt, a világot megmenti egy izmos arszlán, s államfő lesz vagy katona a halmozottan hátrányos helyzetű kisfiú. A közönségig is elvergődő dokumentumfilmek is jobban szeretnek hőstörténeteket vagy világ csodája számba menő érdekességet bemutatni, aratnak a hegedülő szuperikrek, s a végén győz, aki ügyesebben számolja a szavazatokat. Minden okunk megvan tehát az örömre - abban a néhány percben, órában, amit mozizásra fordítunk. A televíziózásban mindez még jobban érvényesül, s nem áltathatjuk magunkat az alternatív forrásokon át elérhető mozgóképek üzeneteivel sem.

Azért kellene tehát pokolra szállni, mert a pokol éppen "le van tagadva"? Vagy azért, hogy felkészültebbek legyünk a földi létre, hogy idefent ne érjenek meglepetések? Esetleg azért, mert az ott szerzett tapasztalatainktól jobbá leszünk? Vagy azért, mert eredendő küldetésünk szembeszállni a Gonosszal - félreértés ne essék, csakis az emberi gonoszságra gondolunk itt. Vagy tényleg csak a jó társaság miatt; a Verzió emberjogi filmfesztivál és a Magyar Narancs már a kezdetek óta egymás természetes szövetségesei. Együtt gondolkodunk.

Alkalmasint erre megy ki az egész játék: hogy gondolkodjunk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.