Verzió

A kilencedik

  • 2012. december 1.

Film

Mire jó az, ha az embert egyszerre öntik nyakon a világ összes mocskával, nyomorával? Mi lehet a jó egy pokolba vezető társasutazásban? Hacsak nem a társaság?

Adott esetben az is. Miért kell végignézni, hogyan szenvednek földrészekkel távolabbi országok ónbányáinak szerencsétlen gyerekmunkásai, s miként üldözik az ilyen-olyan identitásukat, nemit, nemzetit nyíltan vállalókat, vagy milyen nehézségeket okozhat egy húsz kilométerrel odébb haldokló szülő meglátogatása, ha véletlenül közbeesik egy országhatár? Mitől lesz nekem jobb, ha elmerülök mások szenvedésében?

Az a semmivel össze nem keverhető létszituáció, amikor egy teremben kialszik a villany, s az egybegyűltek előtt mozgóképeken elevenedik meg valami valóságra emlékeztető fikció vagy dokumentáció, a filmnézés, a mozizás élménye az elmúlt időszakban, konkrétan a kilencvenes évektől döntően megváltozott: győzött a hepiend. A filmkészítők többsége elhitte, hogy tényleg nem éri meg leszállni a poklokra - hős kiszabadítja a hősnőt, a világot megmenti egy izmos arszlán, s államfő lesz vagy katona a halmozottan hátrányos helyzetű kisfiú. A közönségig is elvergődő dokumentumfilmek is jobban szeretnek hőstörténeteket vagy világ csodája számba menő érdekességet bemutatni, aratnak a hegedülő szuperikrek, s a végén győz, aki ügyesebben számolja a szavazatokat. Minden okunk megvan tehát az örömre - abban a néhány percben, órában, amit mozizásra fordítunk. A televíziózásban mindez még jobban érvényesül, s nem áltathatjuk magunkat az alternatív forrásokon át elérhető mozgóképek üzeneteivel sem.

Azért kellene tehát pokolra szállni, mert a pokol éppen "le van tagadva"? Vagy azért, hogy felkészültebbek legyünk a földi létre, hogy idefent ne érjenek meglepetések? Esetleg azért, mert az ott szerzett tapasztalatainktól jobbá leszünk? Vagy azért, mert eredendő küldetésünk szembeszállni a Gonosszal - félreértés ne essék, csakis az emberi gonoszságra gondolunk itt. Vagy tényleg csak a jó társaság miatt; a Verzió emberjogi filmfesztivál és a Magyar Narancs már a kezdetek óta egymás természetes szövetségesei. Együtt gondolkodunk.

Alkalmasint erre megy ki az egész játék: hogy gondolkodjunk.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.