Verzió

A kilencedik

  • 2012. december 1.

Film

Mire jó az, ha az embert egyszerre öntik nyakon a világ összes mocskával, nyomorával? Mi lehet a jó egy pokolba vezető társasutazásban? Hacsak nem a társaság?

Adott esetben az is. Miért kell végignézni, hogyan szenvednek földrészekkel távolabbi országok ónbányáinak szerencsétlen gyerekmunkásai, s miként üldözik az ilyen-olyan identitásukat, nemit, nemzetit nyíltan vállalókat, vagy milyen nehézségeket okozhat egy húsz kilométerrel odébb haldokló szülő meglátogatása, ha véletlenül közbeesik egy országhatár? Mitől lesz nekem jobb, ha elmerülök mások szenvedésében?

Az a semmivel össze nem keverhető létszituáció, amikor egy teremben kialszik a villany, s az egybegyűltek előtt mozgóképeken elevenedik meg valami valóságra emlékeztető fikció vagy dokumentáció, a filmnézés, a mozizás élménye az elmúlt időszakban, konkrétan a kilencvenes évektől döntően megváltozott: győzött a hepiend. A filmkészítők többsége elhitte, hogy tényleg nem éri meg leszállni a poklokra - hős kiszabadítja a hősnőt, a világot megmenti egy izmos arszlán, s államfő lesz vagy katona a halmozottan hátrányos helyzetű kisfiú. A közönségig is elvergődő dokumentumfilmek is jobban szeretnek hőstörténeteket vagy világ csodája számba menő érdekességet bemutatni, aratnak a hegedülő szuperikrek, s a végén győz, aki ügyesebben számolja a szavazatokat. Minden okunk megvan tehát az örömre - abban a néhány percben, órában, amit mozizásra fordítunk. A televíziózásban mindez még jobban érvényesül, s nem áltathatjuk magunkat az alternatív forrásokon át elérhető mozgóképek üzeneteivel sem.

Azért kellene tehát pokolra szállni, mert a pokol éppen "le van tagadva"? Vagy azért, hogy felkészültebbek legyünk a földi létre, hogy idefent ne érjenek meglepetések? Esetleg azért, mert az ott szerzett tapasztalatainktól jobbá leszünk? Vagy azért, mert eredendő küldetésünk szembeszállni a Gonosszal - félreértés ne essék, csakis az emberi gonoszságra gondolunk itt. Vagy tényleg csak a jó társaság miatt; a Verzió emberjogi filmfesztivál és a Magyar Narancs már a kezdetek óta egymás természetes szövetségesei. Együtt gondolkodunk.

Alkalmasint erre megy ki az egész játék: hogy gondolkodjunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.