Aligha tévedünk nagyot, ha kijelentjük, hogy a világ filmfogyasztóinak szerencsésen tájékozatlan többsége a Rain Man című alkotásból ismerte meg (és egyszersmind félre) az autizmus jelenségét. A valóság persze vajmi ritkán formál hálás bravúrszerepeket, s hozzá jóval keményebb a felszíne is - különösen a nyugati jóléti és beteggondozói rendszerektől távol eső vidékeken. Mondhatnánk, erről győz meg minket ez a 2012-es orosz dokumentumfilm is, ha létezne ugyan e témában ezzel ellentétes vagy akár csak ennek részben ellentmondó állítás. Merthogy Anton, a papírra, falra és vízparti homokba egyre csak betűket rovó, magáról harmadik személyben beszélő kiskamasz története sem kínál felszabadító és léleknyugtató élményt a kataton pillanatokkal, a beteg anya holtig tartó küzdelmével, az orosz elmegyógyászati intézmények vigasztalan látványával, s egyáltalán a reménytelenség jószerint szakadatlan érzésével. S mégis, mindennek dacára, Anton szerencsés, hiszen törődnek vele, s ahogy azt a narráció belénk sulykolja: a kamera megváltoztatja az életét, s nem is csupán az övét, de a sorsába bekapcsolódó filmkészítőkét is, de mintha még a haldokló anya méltóságát is segítene fenntartani a felvételre állított kamera. A történetnek ráadásul a lehetőségekhez képest jó vége van, miután az addig távol lévő trolibuszsofőr apa ráébred a felelősségére, és végre szerepet vállal fia sorsának alakításában. A záró képsorok együtt mutatják a kis családot, Anton látható örömmel szaunázik az apja társaságában és magába feledkezve formálja a papíron lépcsőzetesen ereszkedő sorait. A néző persze jól tudja, hogy a 105. perc táján csupán a filmnek van vége, és nem a látszólag nyugvópontra jutott történetnek. S ez a tudás bőven elegendő ahhoz, hogy némi szorongással gondoljunk a még éppen csak a "nagykorúság" felé közeledő Antonra.
Figyelmébe ajánljuk
Nyilvános postafiókból jött a bombafenyegetés
- narancs.hu
A tettesnek lehetett üzenetet írni. Kapott is néhányat.
Lett és litván iskolák is kaptak bombafenyegetést tavaly szeptemberben
- narancs.hu
Orosz nyelvű emailek érkeztek az intézményekhez, de a fenyegetés mögött nem volt valós veszély.
Oscarra jelölték Jancsó Dávidot, A brutalista vágóját
- narancs.hu
Tavaly Mihalek Zsuzsa, tavalyelőtt Sipos Zsuzsanna berendező kapott díjat másokkal közösen.
Kiderült egy íjjal eltemetett honfoglalóról, hogy nő volt
- narancs.hu
A nyolcvanas években tárták föl a sírt, a fegyvermelléklet miatt eddig férfiként könyvelték el.
Megjavították a szétvert szeretetládát Szegeden
- narancs.hu
A Facebook-közösségből lett civil szervezet vandálbiztossá alakíttatta a dobozt.
Magyar Péter mentelmi jogáról tárgyaltak az EP-ben
- narancs.hu
Döntés egyelőre nem született, és Magyart sem hallgatták meg.
Rendőrség: eddig minden jel szerint alaptalanok az iskolákat ért bombafenyegetések
- narancs.hu
Az idáig átvizsgált épületekben nem találtak gyanús tárgyat, 268 iskolából jelezték, hogy kaptak bombafenyegetést. A rendőrség ígéri, még ma befejezi az épületek átvizsgálását.
Bombariadó az iskolákban: a Momentum összehívatná a nemzetbiztonsági bizottságot
- narancs.hu
Tompos szerint ahogy a cseheknél, úgy nálunk is az oroszok állhatnak a háttérben.
Mészáros Lőrinc érdekeltsége építheti a mátrai gázerőművet
- narancs.hu
Egy egyiptomi céggel és a Paár Attila-féle West Hungária Bau-al, 6 milliárd forintért.
Bulgáriában, Csehországban és Szlovákiában is voltak már hasonló iskolai bombariadók
- narancs.hu
A cseh titkosszolgálat szerint az oroszok állnak a háttérben. Robbanószert sehol sem találtak.
Lemondták a győri Audi Arénába tervezett Alföldi-előadást
- narancs.hu
A város ellenzéki polgármestere indoklást vár, miért „tiltotta ki” a városi cég az Őrült nők ketrecét.
Magyar Péter miniszterek felelősségét pedzegeti az iskolai bombariadók kapcsán
- narancs.hu
"A titkosszolgálatokért felelős miniszter és a belügyminiszter felelőssége, ha egy ilyen összehangolt akcióról előzetesen fogalmuk sem volt" – írta a Tisza Párt elnöke.