Aligha tévedünk nagyot, ha kijelentjük, hogy a világ filmfogyasztóinak szerencsésen tájékozatlan többsége a Rain Man című alkotásból ismerte meg (és egyszersmind félre) az autizmus jelenségét. A valóság persze vajmi ritkán formál hálás bravúrszerepeket, s hozzá jóval keményebb a felszíne is - különösen a nyugati jóléti és beteggondozói rendszerektől távol eső vidékeken. Mondhatnánk, erről győz meg minket ez a 2012-es orosz dokumentumfilm is, ha létezne ugyan e témában ezzel ellentétes vagy akár csak ennek részben ellentmondó állítás. Merthogy Anton, a papírra, falra és vízparti homokba egyre csak betűket rovó, magáról harmadik személyben beszélő kiskamasz története sem kínál felszabadító és léleknyugtató élményt a kataton pillanatokkal, a beteg anya holtig tartó küzdelmével, az orosz elmegyógyászati intézmények vigasztalan látványával, s egyáltalán a reménytelenség jószerint szakadatlan érzésével. S mégis, mindennek dacára, Anton szerencsés, hiszen törődnek vele, s ahogy azt a narráció belénk sulykolja: a kamera megváltoztatja az életét, s nem is csupán az övét, de a sorsába bekapcsolódó filmkészítőkét is, de mintha még a haldokló anya méltóságát is segítene fenntartani a felvételre állított kamera. A történetnek ráadásul a lehetőségekhez képest jó vége van, miután az addig távol lévő trolibuszsofőr apa ráébred a felelősségére, és végre szerepet vállal fia sorsának alakításában. A záró képsorok együtt mutatják a kis családot, Anton látható örömmel szaunázik az apja társaságában és magába feledkezve formálja a papíron lépcsőzetesen ereszkedő sorait. A néző persze jól tudja, hogy a 105. perc táján csupán a filmnek van vége, és nem a látszólag nyugvópontra jutott történetnek. S ez a tudás bőven elegendő ahhoz, hogy némi szorongással gondoljunk a még éppen csak a "nagykorúság" felé közeledő Antonra.
Figyelmébe ajánljuk
Ismét korlátozná Ukrajna a kisebbségi nyelvek használatát
- narancs.hu
Törvényjavaslat készült arról, hogy az órák közti szünetekben, a tanáriban és az udvaron ukránul kell beszélni.
Megrovást kapott a plakátokat átfestő jogász
- narancs.hu
Heindl Péter azt mondta, ezután is hozzányúl azokhoz a köztéri hirdetésekhez, amelyekkel szerinte törvényt sért a kormány.
Elrontották Ifj. Lomnici örömét a kiskőrösi fórumon
- narancs.hu
A nemzeti konzultációt népszerűsítette és a Tisza Pártot ekézte. Akadt, aki az euróárfolyamról, más Orbán orosz kapcsolatáról faggatta volna.
Ilyen, amikor Martin Scorsese leteremti az embert
- narancs.hu
Ráadásul stúdiófőnökként! Legalábbis az Apple új sorozatában ez történik.
Kiutasítottak egy itt tanító amerikai pedagógust
- narancs.hu
Elszúrtak valamit a tartózkodási engedély megújításakor, most helyettesíteni kell legalább két hónapig.
Elfogatóparancsot adtak ki Netanjahu, egykori minisztere és a Hamasz vezére ellen
- narancs.hu
Amerikai remake készülhet az Élősködőkből
- narancs.hu
Sőt, a Warner Bros. és a koreai film mögött álló Studio CJ megegyezett, hogy kölcsönösen újraforgatják egymás filmjeit.
Eljött a bíróság fekete napja
- narancs.hu
Rerformok és egyéb intézkedések megszavazásához kötné a kormány a bírák béremelésést, az OBT szerint meg ez rendben van.
Emelkedik a végrehajtás alól mentesített összeg
- narancs.hu
Eddig 60 ezer forint volt, ezentúl 106 ezer lesz.
Beismerte bűnösségét a pénzügyminisztériumi osztályvezető
- narancs.hu
Három, kifejezetten magyarokat érintő ügy, ami nem érte el Szijjártó Péter ingerküszöbét
A magyar külügy nagy semlegességében mintha kettős mércét alkalmazna: Orbán Viktor elvtársainak országai akár bombázhatják is a magyarlakta településeket, de Svédországtól egy kritikus nyilatkozat is elég a rapporthoz.
"K...va nagy következményei lesznek"
- narancs.hu