"Küldjétek csak a filmeket" - Frederic Sojcher filmrendező

Film

Viszonylag kevés filmtörténeti összeesküvés-elméletből készül nagyjátékfilm; e tényre és Hollywood Hitlert sem hidegen hagyó világuralmi törekvéseire építette Hitler in Hollywood című áldokumentumfilmjét a belga rendező, aki egyenesen a Velencei Filmfesztiválról érkezett a miskolci Cinefestre.
Viszonylag kevés filmtörténeti összeesküvés-elméletből készül nagyjátékfilm; e tényre és Hollywood Hitlert sem hidegen hagyó világuralmi törekvéseire építette Hitler in Hollywood című áldokumentumfilmjét a belga rendező, aki egyenesen a Velencei Filmfesztiválról érkezett a miskolci Cinefestre.

Magyar Narancs: Elég sajátos formáját választotta a hollywoodi filmdömping elleni fellépésnek: Maria de Medeiros részben saját magát, részben egy oknyomozó riportert alakítva egy elveszett belga filmrendező után nyomoz, s közben egy, a második világháborúig visszanyúló összeesküvést is felgöngyölít.

Frederic Sojcher: Belga vagyok, és az alapötletet is egy belga történet adta. 1938-ban az állam kidolgozott egy programot a hazai filmgyártás támogatására. Ennek hírét véve az amerikai nagykövet nem késlekedett felkeresni az elnököt, s szépen meg is kérte, hogy legyen olyan kedves leállítani a programot, mert ha nem teszi, annak súlyos gazdasági következményei lesznek. Konkrétan azzal jött, hogy ha a kormány meg találná lépni ezt a tervét, a General Motors kivonul az országból. Az ilyesmit a mi nyelvünkön úgy hívják, hogy zsarolás. Gondolkodóba ejtett az eset, hogy miért is vetemedett erre Amerika. Nem volt nehéz kitalálni. A mozi akkoriban jóval fontosabb szerepet játszott, mint manapság, s nemcsak a szórakoztatásban, de a tömegtájékoztatás terén is. És még egy fontos körülmény: Belgiumban akkoriban 150 millió mozijegyet adtak el évente, azaz egy főre átlagban 15 mozijegy jutott. Így már érthető az amerikaiak gyors fellépése.

MN: És mit léptek erre a belgák?

FS: Azt mondták: oké. Beadták a derekukat.

MN: És a franciák?

FS: 1946-ban Franciaország és Olaszország együttműködést kötött, egy egyedülálló koprodukciós megállapodást, hogy visszaverjék a hollywoodi inváziót. Ez persze nem tetszett Hollywoodnak. Ahogy az sem, hogy a háború után a franciák egy kvóta bevezetésével elkezdték védeni a saját filmjeiket. Eredetileg azt írták volna elő, hogy a moziknak az előadások több mint ötven százalékában hazai filmet kell vetíteniük. Ez kiverte a biztosítékot az amerikai filmiparban. A felszabadító csapatokat nem Hollywood küldte, ők legfeljebb Frank Caprát küldték, hogy propagandacélú háborús dokumentumfilmeket készítsen, de a felszabadítást követő amerikai ajánlat Hollywood érdekeit szolgálta. Az amerikaiak kölcsönért és adósságeltörlésért cserébe a kvóta csökkentését követelték. Roosevelttől származik a mondás, hogy küldjétek csak a filmeket, a termékek majd szép sorban követni fogják őket. Azaz először az amerikai filmek jönnek, a nyomukban pedig az amerikai életforma elmaradhatatlan kellékei. Le is vitték a kvótát 25 százalékra. Ez volt a hírhedt Blum-Byrnes-megállapodás.

MN: Amire válaszképpen következett egy több mint tízezer fős megmozdulás.

FS: És olyanok álltak a tiltakozás élére, mint Jean Marais, Simone Signoret vagy Jacques Becker. Egy több mint tízezres felvonulás, és mindez a filmek védelmében! Igaz, nem csak művészi tiltakozásról volt szó. Olyan, teljességgel ellentétes indíttatások találkoztak, mint a francia kommunisták Amerika-ellenessége, illetve a nagyon is kapitalista alapon álló francia filmipari potentátok félelme a piacvesztéstől.

MN: A filmjében megjelenik egy fiktív, nagy politikai befolyással bíró amerikai figura, aki hol Rooseveltnek súg filmes ügyekben, hol Hitlerrel bratyizik. 't ki ihlette?

FS: Részben, de egyáltalán nem egészben Jack Valenti, az MPAA (Motion Picture Association of America) korábbi, nagy hatalmú elnöke, aki 30-40 éven át képviselte Hollywood érdekeit szerte a világon, s arról győzködte a kormányokat, hogy nyissák meg a piacukat az amerikai filmek előtt. Valenti persze csak annyiban hasonlít a filmbeli McBridge-re, hogy Hollywood erős embereként nagyon határozott célokkal lépett fel az amerikai film érdekében. Előtte is voltak hasonló nagykövetei Hollywoodnak, a filmipar és a politika már a stúdiórendszer kezdeti szakaszában kereste egymás barátságát, Hollywood és az amerikai belügy között is megvolt a kapcsolat, de ült már hollywoodi sztár is az elnöki székben; Ronald Reagan volt a neve.

MN: Maria de Medeiros egy elveszett filmrendezőt keres. Mint archívumokban kutakodó filmtörténésznek, voltak hasonló felfedezései?

FS: Írtam egy könyvet a belga film történetéről, úgyhogy nem idegen nekem az ilyen búvárkodás. Felfedeztem például egy belga filmest, aki kizárólag a saját örömére, saját zsebből készített játékfilmeket, amiket sosem vetítettek a mozik. A rendezőt, és higgye el, nem viccelek, Jean-Jacques Rousseau-nak hívják. 5 egész estés és 45 rövidfilmet készített, önmaga és a barátai szórakoztatására, illetve később faluról falura járva mutogatta őket egy sátorban. Volt normális, polgári foglalkozása is, közhivatalnokként dolgozott egy kisváros önkormányzatában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.