"Küldjétek csak a filmeket" - Frederic Sojcher filmrendező

Film

Viszonylag kevés filmtörténeti összeesküvés-elméletből készül nagyjátékfilm; e tényre és Hollywood Hitlert sem hidegen hagyó világuralmi törekvéseire építette Hitler in Hollywood című áldokumentumfilmjét a belga rendező, aki egyenesen a Velencei Filmfesztiválról érkezett a miskolci Cinefestre.
Viszonylag kevés filmtörténeti összeesküvés-elméletből készül nagyjátékfilm; e tényre és Hollywood Hitlert sem hidegen hagyó világuralmi törekvéseire építette Hitler in Hollywood című áldokumentumfilmjét a belga rendező, aki egyenesen a Velencei Filmfesztiválról érkezett a miskolci Cinefestre.

Magyar Narancs: Elég sajátos formáját választotta a hollywoodi filmdömping elleni fellépésnek: Maria de Medeiros részben saját magát, részben egy oknyomozó riportert alakítva egy elveszett belga filmrendező után nyomoz, s közben egy, a második világháborúig visszanyúló összeesküvést is felgöngyölít.

Frederic Sojcher: Belga vagyok, és az alapötletet is egy belga történet adta. 1938-ban az állam kidolgozott egy programot a hazai filmgyártás támogatására. Ennek hírét véve az amerikai nagykövet nem késlekedett felkeresni az elnököt, s szépen meg is kérte, hogy legyen olyan kedves leállítani a programot, mert ha nem teszi, annak súlyos gazdasági következményei lesznek. Konkrétan azzal jött, hogy ha a kormány meg találná lépni ezt a tervét, a General Motors kivonul az országból. Az ilyesmit a mi nyelvünkön úgy hívják, hogy zsarolás. Gondolkodóba ejtett az eset, hogy miért is vetemedett erre Amerika. Nem volt nehéz kitalálni. A mozi akkoriban jóval fontosabb szerepet játszott, mint manapság, s nemcsak a szórakoztatásban, de a tömegtájékoztatás terén is. És még egy fontos körülmény: Belgiumban akkoriban 150 millió mozijegyet adtak el évente, azaz egy főre átlagban 15 mozijegy jutott. Így már érthető az amerikaiak gyors fellépése.

MN: És mit léptek erre a belgák?

FS: Azt mondták: oké. Beadták a derekukat.

MN: És a franciák?

FS: 1946-ban Franciaország és Olaszország együttműködést kötött, egy egyedülálló koprodukciós megállapodást, hogy visszaverjék a hollywoodi inváziót. Ez persze nem tetszett Hollywoodnak. Ahogy az sem, hogy a háború után a franciák egy kvóta bevezetésével elkezdték védeni a saját filmjeiket. Eredetileg azt írták volna elő, hogy a moziknak az előadások több mint ötven százalékában hazai filmet kell vetíteniük. Ez kiverte a biztosítékot az amerikai filmiparban. A felszabadító csapatokat nem Hollywood küldte, ők legfeljebb Frank Caprát küldték, hogy propagandacélú háborús dokumentumfilmeket készítsen, de a felszabadítást követő amerikai ajánlat Hollywood érdekeit szolgálta. Az amerikaiak kölcsönért és adósságeltörlésért cserébe a kvóta csökkentését követelték. Roosevelttől származik a mondás, hogy küldjétek csak a filmeket, a termékek majd szép sorban követni fogják őket. Azaz először az amerikai filmek jönnek, a nyomukban pedig az amerikai életforma elmaradhatatlan kellékei. Le is vitték a kvótát 25 százalékra. Ez volt a hírhedt Blum-Byrnes-megállapodás.

MN: Amire válaszképpen következett egy több mint tízezer fős megmozdulás.

FS: És olyanok álltak a tiltakozás élére, mint Jean Marais, Simone Signoret vagy Jacques Becker. Egy több mint tízezres felvonulás, és mindez a filmek védelmében! Igaz, nem csak művészi tiltakozásról volt szó. Olyan, teljességgel ellentétes indíttatások találkoztak, mint a francia kommunisták Amerika-ellenessége, illetve a nagyon is kapitalista alapon álló francia filmipari potentátok félelme a piacvesztéstől.

MN: A filmjében megjelenik egy fiktív, nagy politikai befolyással bíró amerikai figura, aki hol Rooseveltnek súg filmes ügyekben, hol Hitlerrel bratyizik. 't ki ihlette?

FS: Részben, de egyáltalán nem egészben Jack Valenti, az MPAA (Motion Picture Association of America) korábbi, nagy hatalmú elnöke, aki 30-40 éven át képviselte Hollywood érdekeit szerte a világon, s arról győzködte a kormányokat, hogy nyissák meg a piacukat az amerikai filmek előtt. Valenti persze csak annyiban hasonlít a filmbeli McBridge-re, hogy Hollywood erős embereként nagyon határozott célokkal lépett fel az amerikai film érdekében. Előtte is voltak hasonló nagykövetei Hollywoodnak, a filmipar és a politika már a stúdiórendszer kezdeti szakaszában kereste egymás barátságát, Hollywood és az amerikai belügy között is megvolt a kapcsolat, de ült már hollywoodi sztár is az elnöki székben; Ronald Reagan volt a neve.

MN: Maria de Medeiros egy elveszett filmrendezőt keres. Mint archívumokban kutakodó filmtörténésznek, voltak hasonló felfedezései?

FS: Írtam egy könyvet a belga film történetéről, úgyhogy nem idegen nekem az ilyen búvárkodás. Felfedeztem például egy belga filmest, aki kizárólag a saját örömére, saját zsebből készített játékfilmeket, amiket sosem vetítettek a mozik. A rendezőt, és higgye el, nem viccelek, Jean-Jacques Rousseau-nak hívják. 5 egész estés és 45 rövidfilmet készített, önmaga és a barátai szórakoztatására, illetve később faluról falura járva mutogatta őket egy sátorban. Volt normális, polgári foglalkozása is, közhivatalnokként dolgozott egy kisváros önkormányzatában.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.