Külön utakon

Milco Mancevski: Anyák

  • 2011. december 25.

Film

Az 1994-es Eső előtt igazi szerzői munka volt, három, látszatra különálló történet fonódott benne össze, ravasz és katartikus felismerésekre ösztönző időkezeléssel; Mancevski későbbi műveit nem övezte a bemutatkozó alkotáshoz mérhető figyelem és siker - nyilván nem véletlenül.

Most is három különálló történetet látunk, összefonódásról azonban szó sincs. Egy egészen rövid etűdben angyalarcú kislányok fantáziálnak a mutogatós férfiról, s a rendőrségen bevádolják az első arra járó szerencsétlent - merő unalomból. Mire hajszolt anyukájuk megjelenik, és semmire sem való korholásokat vág fejükhöz, ők már megtapasztalták az árulkodás édes ízét. A második történet egy dokumentumfilmes triót követ Dél-Macedónia elnéptelenedett falvaiba. Az egyik településen már csak ketten élnek, de ők sem állnak szóba egymással, pedig testvérek. Az operatőrlány visszatér a vénséges anyókához, s mi szűkszavú beszélgetésekből értjük meg, hogy egyetlen ember halálával milyen visszavonhatatlanul van vége egy egész világnak. A harmadik epizód valóban dokumentumfilm, a gyermekkori traumái miatt nagymamákra specializálódott kicevói sorozatgyilkos történetéről. A céltudatos újságíró és büszke családfő öregasszonyokat erőszakol és csonkít meg, míg le nem leplezik, majd a börtönben egy vödör vízbe fojtja magát.

Bizonyára a címben emlegetett anyamivolt kéne, hogy összekösse a három, minden tekintetben eltérő etűdöt, egyéb támpontot az értelmezéshez nem ad Mancevski.

 

Formai igényességét tekintve remekmű, gondolati koherenciáját tekintve helyzetgyakorlat az Anyák. Pedig a színészek hibátlanok: az első rész gyerekszereplői naivak és ártatlanok, ugyanakkor kegyetlenek és romlottak is; a középső epizód főszerepét két rendkívül (bár egészen más értelemben) szép nő, a fiatalság életörömétől kicsattanó Ana Stojanovska és a kopár vénséget sugárzó jóságával átszellemítő Ratka Radmanovic hozza emlékezetesen. Vladimir Samoilovski operatőr drámai szuperközelikkel és balladai nagytotálokkal ad teret és távlatot az eseményeknek, úgy tudatosítja a nézőben a mikrotörténések kisszerűségét, hogy azok mégis megőrzik az emberélet méltóságát. Tökéletes a vágás ritmusa is - nem volna hát semmi baj, csak éppen a műegész hullik szét.


Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.