tévésmaci

Kutyaröpte

  • tévésmaci
  • 2022. május 4.

Film

Amikor Sztupa és Troché felkeresték Sztupa ősz öregapját, annak egy racionális oka volt, mégpedig az, hogy nála lehetett a legjobban polgárháborúsat játszani.

Amúgy rendes, kretén ember volt, nagy kiterjedésű, az a szigeti fajta. Keveset beszélt, vagy annyit sem, de azt is őzve. Nem úgy őzve, mint a szögediek, úgy mindenki tud. A szigetiek pont fordítva őztek. A szögedi azt mondja, hogy embör, a szigeti azt, hogy ömber, a dömper helyett pedig dempört mond, de szerencsére kevés dömper járt a Szigetbe, mert ez a dempör baromi idegesítő volt.

Kezdetben jól ment minden, Sztupa a combját csapkodva vágtatott körbe a kerek ágyás körül hű fehér paripáján, s fennhangon üvöltötte a Dixie-t. Troché a házmagasságig nyúló sűrű mogyoróbokrok alatt vezette loppal maroknyi csapatát, indián felderítőket küldött előre, s engedélyezett egy rövid pihenőt. A felderítők visszatértek, jelentették, hogy ellenség a láthatáron. Sztupa nem is sejtvén, hogy az előbb kikémlelték, elunta a vágtát, s hátasát kötőféken vezetve itatni vitte. Maga is letelepedett a vályú mellé, a kúthoz, s szólította egyik szolgálóját, az ifjú Jimet. Jim, Jim, hol bujkálsz, te ördögadta. A kis Jim lihegve érkezett. Hozzad gyorsan öreg bendzsóm, ugrás! Igenis, master, és Sztupa kilopta ügyesen nagyapja bendzsóját a titkos szobából. Játszani nem tudott, de a nagyapja sem, viszont jól dobolt rajta az ujjaival, s közben úgy is csinált, mintha pengetne, akár pengethetett is volna, hisz’ mindent túlharsogott az éneke: I wish I was in Dixie, Hooray, Hooray! In Dixie’s land, I’ll take my stand to live and die in Dixie! Away, away, away down South in Dixie! Away, away, away down South in Dixie!… Troché úgy érezte, itt a pillanat, amikor támadni kell! Lecsatolta oldaláról, kivonta hüvelyéből a kardját, némán sorakozót parancsolt az embereinek, de ekkor váratlan dolog történt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.