A feláldozott Hornby – Hosszú út lefelé

  • 2014. május 30.

Film

Nick Hornby tökéletes választás hosszú utazáshoz, amikor az ember a fülkében, netán fedélzeten ülők bamba képe vagy az egyhangú táj helyett szívesebben olvas profi technikával könnyen emészthetővé formált sorokat nagy érzelmeket reflexíven megélő hősökről, akik mi magunk is lehetnénk, ha egy könyv szereplői volnánk. Jó a divatos angol iromány a nyaralásra is, amikor egy kellemesen tét nélküli történet segít átvészelni a déli forróságot. De azért a hőség órái után könnyű felállni mellőle, s az út végén célszerű diszkréten a kupéban felejteni az általában vastag papírra, nagy betűkkel nyomtatott lektűrt. Mert igazából nem nagyon van bennük más, mint ügyesen összeillesztett közhelysorsok és lapos magazinfilozófia. Az élvezeti értéket kizárólag a stílus biztosítja, a jól megfogott karakterek, az élethű narráció.

false

Ezért, bár érthető, de kockázatos éppen ezt a stílust elhagyva, csakis a történet nem kicsit klisés fordulataira koncentrálva megfilmesíteni egy-egy ilyen irodalmi terméket.

Ha például az eredetileg négy, egymástól jól elkülönülő, egymást tükröző, egymásra reflektáló narrátor által felváltva mesélt regényből pont azt a narratív elemet áldozzák fel a dramaturgiai egység és a film gördülékenysége érdekében, ami miatt a könyv amúgy olvasmányosnak bizonyul, s ha ehelyett nem találnak semmi önmagában, filmes értelemben eredetinek tekinthető eszközt, amely valahogy hihetővé teszi az amúgy eléggé erőltetett sztorit (hogyan nem lesz öngyilkos az egy toronyház tetejére kifejezetten szuicid szándékkal érkező négy életunt ember, sőt hogyan fedezik fel közösen az élet szépségét az egymás iránt felébredő felelősség nemes érzeményének megtapasztalása folytán), akkor csak a falvédőre való lapos életigenlés marad.

Azon meg a sztárparádé sem segít.

A Company Hungary Kft. bemutatója. Interjúnk Nick Hornbyval a Magyar Narancs legfrissebb, május 29-i lapszámában olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.