Film

Borgman

  • - kg -
  • 2014. május 30.

Film

Ígéretes, ha valami úgy kezdődik, hogy a pap fegyvert ragad, és puskával a kézben földbe beásott hajléktalanok után rendez hajtóvadászatot, és még ígéretesebb, ha ugyanez a valami úgy végződik, hogy meglett férfiak tütüben ugrándoznak egy újgazdag család pázsitján.

Ígéretes az is, hogy a pap puskája elől kereket oldó homelessek mobilon tartják a kapcsolatot, és valamire nagyon készülnek; ez a valami világ-összeesküvés éppúgy lehet, mint az ördög eljövetele vagy csak egy kádfürdő. Az még ígéretesebb, hogy a csapzottak vezére befészkeli magát egy mintacsalád mintaéletébe, s a mintaházba szorult holland mintaélet az egyre sokasodó hullák (a remény után rögtön a kertész hal meg) közepette egyre többször tér le a jóléti mintaéletek mintaszerűen felmurvázott ösvényéről. Az ördög tudja, mi folyik itt, és meglehet, valóban az ördögnél a megoldás kulcsa, bár nem kizárt, hogy a hollandok büszkesége, Alex van Warmerdam filmrendező is tudta, mire megy ki a játék. Ha tudta is, más orrára nem nagyon kötötte. A Borgman olyan játék, melynek szabályaiba mi, nézők épp csak annyira vagyunk beavatva, hogy folyvást töprenghessünk, a sok morbid, ígéretes fordulat vajh' milyen egészet fog a végére kiadni. A pajkosan morbid hollandusok azonban olyan prímán szórakoznak, hol Hanekét, hol Bu–uelt, hol meg a filmtörténet híres Boudou-ját idézgetve, hogy a nagy játékba belefeledkezve mintha észre sem vennék, hogy a közönség már rég hazament. Annyit viszont sikerült elérniük, hogy - ha eddig nem is így lettünk volna vele - mostantól együtt érezzünk a puskás papokkal.

A Mozinet filmje

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.