Film

Borgman

  • - kg -
  • 2014. május 30.

Film

Ígéretes, ha valami úgy kezdődik, hogy a pap fegyvert ragad, és puskával a kézben földbe beásott hajléktalanok után rendez hajtóvadászatot, és még ígéretesebb, ha ugyanez a valami úgy végződik, hogy meglett férfiak tütüben ugrándoznak egy újgazdag család pázsitján.

Ígéretes az is, hogy a pap puskája elől kereket oldó homelessek mobilon tartják a kapcsolatot, és valamire nagyon készülnek; ez a valami világ-összeesküvés éppúgy lehet, mint az ördög eljövetele vagy csak egy kádfürdő. Az még ígéretesebb, hogy a csapzottak vezére befészkeli magát egy mintacsalád mintaéletébe, s a mintaházba szorult holland mintaélet az egyre sokasodó hullák (a remény után rögtön a kertész hal meg) közepette egyre többször tér le a jóléti mintaéletek mintaszerűen felmurvázott ösvényéről. Az ördög tudja, mi folyik itt, és meglehet, valóban az ördögnél a megoldás kulcsa, bár nem kizárt, hogy a hollandok büszkesége, Alex van Warmerdam filmrendező is tudta, mire megy ki a játék. Ha tudta is, más orrára nem nagyon kötötte. A Borgman olyan játék, melynek szabályaiba mi, nézők épp csak annyira vagyunk beavatva, hogy folyvást töprenghessünk, a sok morbid, ígéretes fordulat vajh' milyen egészet fog a végére kiadni. A pajkosan morbid hollandusok azonban olyan prímán szórakoznak, hol Hanekét, hol Bu–uelt, hol meg a filmtörténet híres Boudou-ját idézgetve, hogy a nagy játékba belefeledkezve mintha észre sem vennék, hogy a közönség már rég hazament. Annyit viszont sikerült elérniük, hogy - ha eddig nem is így lettünk volna vele - mostantól együtt érezzünk a puskás papokkal.

A Mozinet filmje

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.