Lars nem utazik - Catherine Deneuve színésznő

  • Kriston László
  • 2006. január 12.

Film

62 éves legenda. A nap szépe, a Tristana, az Iszonyat, A cherbourgi esernyők, A Mississippi szirénje, Az utolsó metró, A Vendoöme tér asszonya, az Indokína sztárja e héttől a Ha te nem lennél című francia filmben látható a pesti mozikban. A Berlinalén beszéltünk vele.

62 éves legenda. A nap szépe, a Tristana, az Iszonyat, A cherbourgi esernyők, A Mississippi szirénje, Az utolsó metró, A Vendoöme tér asszonya, az Indokína sztárja e héttől a Ha te nem lennél című francia filmben látható a pesti mozikban. A Berlinalén beszéltünk vele.

*

Magyar Narancs: Ön kész mítosz. A mozi istennője.

Catherine Deneuve: Csak az igazság számít. Arra kellene mindenkinek figyelnie. Zavar, ha afféle királynőnek tekintenek. Köszönöm, de inkább sétálok az emberek szintjén.

MN: Egyedül jár-kel az utcán?

CD: Persze. Átlagos az életvitelem. Elmegyek az unokáimért az iskolába. Nem veszem magam körül olyan személyzettel, amelynek az lenne a dolga, hogy felügyeljen rám.

MN: És hogyan reagálnak önre az utcán?

CD: Látom a szemükben a csodálkozást. Amikor odajönnek hozzám, és azt mondják, hogy "maga még mindig milyen szép!", csak mosolygok. Fogalmuk sincs, hogy mindig ezt hallom mindenkitől.

MN: Hízelgő, hogy a férfiak a megszállottjaivá válnak?

CD: A megszállott és heves szenvedély nem azonos a szerelemmel. Megveszekedetten rajonghatunk valakiért, de attól még nem biztos, hogy szeretjük is. A megszállott szenvedély extrém állapot, mániákus dolog, kicsit olyan, mintha betegség lenne, a szerelem kóros változata, amikor az ember eléri azt a pontot, hogy akár képes megölni a szerelmét. Ha valaki megszállottan imád, ne vedd készpénznek arra vonatkozóan, hogy szeret is.

MN: Új filmjében elég aprócska szerepet játszikÉ

CD: Meg is lepődtem, amikor elolvastam a forgatókönyvet. Gondoltam, visszamondom: bocsánat, de ez túl rövid nekem. Csakhogy a könyvet jónak és eredetinek éreztem, végül elvállaltam.

MN: Pszichiátert játszik. Jár terapeutához? Vagy találkozott szakemberrel kifejezetten a szerep kedvéért?

CD: Nem. Tanultam eleget ahhoz az életben, hogy képes legyek eljátszani egy pszichiátert vagy bármi mást.

MN: A közelmúltban nyilvánosságra hozott visszaemlékezéseiben úgy jellemzi magát, mint katonát. Ez az utolsó dolog, amit feltételeznénk önről.

CD: Azt írtam, engedelmes kiskatona voltam - ez nem ugyanaz. Olyasvalaki, aki nem panaszkodhat, csak megy tovább, küzd, megtesz minden tőle telhetőt. Amikor azt a naplóféleséget írtam, fogalmam sem volt arról, hogy egyszer megjelenik. Következésképp az anyag nagyon személyes jellegű.

MN: Közel száz filmet forgatott. Mi tartja ébren az érdeklődését?

CD: Ma is éppúgy imádom a mozit, mint valaha. A mozi evolúciója tény, de ami érdekel, az nem változott. Rendkívüli rendezőkkel dolgozhattam. Jacques Demy, Polanski, Francois Truffaut, Jean-Paul Rappeneau, André Téchiné - ők állnak a legközelebb hozzám. Truffaut-hoz és Téchinéhez emberileg is szoros kapcsolat fűzött, Téchiné szereti meztelenre vetkőztetni a színészeit (persze lelkileg), nagy bátorság kell, hogy belemenj. Szükségem van az izgalomra. Szerzői filmes rendezőkkel, vérbeli auteurökkel akarok dolgozni. Gyakran próbálkozom fiatal rendezőkkel, még akkor is, ha időnként bukunk egy nagyot. De bízom bennük, és megpróbálom megérteni a szándékaikat. Egy film felkínálása olyan, mint a leánykérés: ne az értelmén rágódj, inkább azt nézd, mit nyit meg benned - jelen esetben a forgatókönyv. Sajnos nem túl sok izgalmas dologgal keres-nek meg mostanság. A nagyszerű olasz-francia koprodukcióknak is leáldozott.

MN: Ezért írt levelet Lars von Triernek, hogy dolgozni akar vele?

CD: Láttam a Hullámtörést, és tudtam, hogy hosszú ideje készül egy filmre, amit Európa több országában forgatna. Úgy éreztem, ez jó lehetőség arra, hogy találkozzunk, ha már úgyis a közelben fog forgatni. Nem mintha meghaltam volna azért, hogy vele dolgozzak. Csakhogy ezt a projektet végül elvetette. Azt válaszolta, egy musicalre készül Björkkel, van benne egy szerep, amelyet eredetileg színes bőrű nőre írt, de szívesen odaadná nekem. Párizsban dolgoztam A Vendoöme tér asszonyán, hétvégén felültem a repülőre, és másnap már a Táncos a sötétbenen dolgoztam. Iszonyú fáradt voltam, de tudtam, utólag bánnám, ha kimaradok. Később szó volt arról, hogy újra együtt dolgozunk, de nem beszéljük ugyanazt a nyelvet, messze lakunk egymástól, és ő nem utazik.

MN: Nem tart attól, hogy az új generáció előbb-utóbb elhomályosítja a rangidős színészóriásokat?

CD: Vannak tehetséges fiatal színészek, mint Vincent Cassell vagy Audrey Tautou, de ennél sokkal több minden van, amit becsülni lehet. Mondja meg az olvasóinak, hogy egy kicsit erőltessék már meg magukat. Mit is mondhatnék? Roppant nehéz fennmaradni a mai filmvilágban. Minden felgyorsult. Ahelyett, hogy a kezdő színészek több rendezővel is kipróbálnák magukat kisebb megbízásokban, hamar kapnak egy főszerepet, és ha megbukik, őket is félreállítják. Ez nagyon szomorú. Ha ma lennék fiatal, nem biztos, hogy színésznőnek állnék! Ma mindenkinek nagyon nehéz, azoknak a nőknek, akik alapvetően az arcukból és a megjelenésükből élnek, még inkább.

MN: Manapság bokszolni kell, hogy a legjobb női főszereplő Oscarját hazavigye az ember.

CD: És ön szerint ez olyan nőies dolog? Nem biztos, hogy szíve-sen dolgoznék együtt Clint East-wooddal.

MN: Hisz benne, hogy egy régi kapcsolat mindig újra kezdhető?

CD: Igen, miért ne? Hiszem, hogy a szerelemben minden lehetséges. A szerelem nem vár a dön-tésünkre. Nincs fölötte szavunk. Meglep minket, éppen amikor nem számítanánk rá. A vágyainkra nem gyakorolhatunk hatást, azok nagyon erős érzések. Küzdeni lehet ellenük, de megszüntetni őket nem. Nem vagyok biztos abban, hogy meg tudom-e mondani, mit jelent a szerelem. Érzem, ha szerelmes vagyok, de nem tudnám definiálni. Egyszer vásároltam a péknél, ott állt egy férfi egy jegygyűrűvel, és magyarázta, hogyan akarja belerakatni a gyűrűt a süteménybe. "Süssék bele pontosan a közepébe."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.