Dokumentumfilm-sorozat

Láthatósági merény

Kodolányi Sebestyén: Vetíteni nem elég

  • Tanner Gábor
  • 2014. július 5.

Film

A Vetíteni nem elég első részéből úgy tűnik, Kodolányi a BBS történetének izgalmas pillanatát kiragadva hagyományos filmtörténeti doksit készített. "Beszélő fejes" megszólalásokkal mesélnek az egykori szereplők arról, miként imbolyogtak a három T "tűrt" kategóriájának alsó és felső határa között.

De a vásárcsarnokbeli nyitókép dinamikus kézikamerás felvételei elütnek a későbbi anyag tradicionális dokfilmes statikusságától. A második részben megértjük, miért. A filmtörténeti anyag ugyanis egy mai kísérlet dokumentumává szélesedik: el lehet-e juttatni a társadalom árnyékban élő, ugyanakkor egyre szélesedő rétegeihez a róluk szóló dokumentumfilmet? Az egykori BBS-ben filmező és a köréjük csoportosuló értelmiségiek arról beszélnek az első részben, miként tudtak hasonló dolgot elérni a Kádár-érában. A hatalom szándéka ellenére eljutottak azokhoz, akikhez akartak. A BBS-doksik forgalmazása nem volt kötelező, vagyis a szavak akkori hatalmi szótára szerint: nem volt kívánatos. Pedig éppen azért forgatták őket, hogy beszéljenek róluk, felkavarjanak olyan témákat, amelyeket a hatalom kizárt a hivatalos kommunikációból. Azt találták ki, hogy ha a hagyományos filmforgalmazásba nem tudnak bekerülni, a társadalmat átszövő egyéb csatornákat fogják használni: filmklubokat, pedagógus-továbbképzéseket, KISZ-vitákat stb. Az ötlet bevált, az úgynevezett "társadalmi forgalmazás" célba ért. Aztán a BBS-esek összevesztek egymással, a jól működő underground projekt abbamaradt. A konfliktus azonban nem üt át Kodolányi filmjén. Az egykori szereplők közül Vitézy László, Dárday István tompán beszél a múltról, nincs bennük hév. Furcsának tűnhet, hogy filmmel dolgozó emberek sótlanul, fényérzéketlenül adják elő életük jelentős drámáját. Mi lehet a visszafogottságuk oka? Kodolányi nem mondja ki, de rájövünk. A társadalmi forgalmazásba kerülő filmek a társadalomnak a hatalom számára láthatatlan szegmenseivel foglalkoztak: társadalmilag érzékeny, vagyis balos munkák voltak. Az "ellenzékiség" szociális elkötelezettséggel párosult. Éppen ezért nehéz szembenézniük a múltjukkal az azóta arisztokratikus jobboldalivá vált embereknek. Vitézy az NMHH Médiatanácsának pályázatait bíráló bizottságok elnöke, családja a hatalmon levő párt egyik legpotensebb famíliája. Dárday az udvari értelmiségieket tömörítő Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozatának vezetője. A jobboldali hatalom pozícióiban csupán hímezni-hámozni lehet az egykori elkötelezett baloldaliságról.

De Kodolányi tovább megy: a második részben az érdekli, vajon milyen lehetőségei vannak ma a társadalmi forgalmazásnak. Balogh Rodrigó színtársulatával elviszi egy tatabányai hátrányos helyzetű iskolába az egyik BBS-filmet, és a vetítés után drámapedagógiai módszerekkel próbálják feldolgozni az élményt. Az erről készült felvételeken kerül összhangba forma és tartalom. Az iskolai foglalkozást kézből forgatták egy sötét teremben. Hiszen kísérletről van szó, ha tetszik, sötétben tapogatózásról: van-e létjoga az alternatív forgalmazásnak, van-e olyan csatorna vagy módszer a kereskedelmi és az államilag finanszírozott tévék és mozik szélárnyékában, amelyen eljuttatható társadalmilag releváns tartalom az emberekhez?

A dokura a Médiatanács adott pénzt egy fideszes intézményen, a MaNDA-n keresztül. Kodolányi mégis mert kritikus lenni. Hasonló hatalomkijátszó technikákat alkalmazott, mint elődei a Kádár-korban. A filmben elmondják az egykori BBS-esek, miként jártak túl a hatalmasok eszén, hogy azt is fel tudják venni, amibe nyíltan nem egyeztek volna bele - és miközben erről beszélnek, nem veszik észre, hogy éppen ugyanebbe a kelepcébe masíroznak... Kodolányi nem tesz határozott állításokat, inkább éreztet, rávezet, megsejtet, ami javára válik az esztétikai minőségnek, méltó a BBS-es hagyományokhoz.

A film elkészülte után a MaNDA főigazgatója kirúgta Kodolányit.

Vetíti a Duna TV

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.