Dokumentumfilm-sorozat

Láthatósági merény

Kodolányi Sebestyén: Vetíteni nem elég

  • Tanner Gábor
  • 2014. július 5.

Film

A Vetíteni nem elég első részéből úgy tűnik, Kodolányi a BBS történetének izgalmas pillanatát kiragadva hagyományos filmtörténeti doksit készített. "Beszélő fejes" megszólalásokkal mesélnek az egykori szereplők arról, miként imbolyogtak a három T "tűrt" kategóriájának alsó és felső határa között.

De a vásárcsarnokbeli nyitókép dinamikus kézikamerás felvételei elütnek a későbbi anyag tradicionális dokfilmes statikusságától. A második részben megértjük, miért. A filmtörténeti anyag ugyanis egy mai kísérlet dokumentumává szélesedik: el lehet-e juttatni a társadalom árnyékban élő, ugyanakkor egyre szélesedő rétegeihez a róluk szóló dokumentumfilmet? Az egykori BBS-ben filmező és a köréjük csoportosuló értelmiségiek arról beszélnek az első részben, miként tudtak hasonló dolgot elérni a Kádár-érában. A hatalom szándéka ellenére eljutottak azokhoz, akikhez akartak. A BBS-doksik forgalmazása nem volt kötelező, vagyis a szavak akkori hatalmi szótára szerint: nem volt kívánatos. Pedig éppen azért forgatták őket, hogy beszéljenek róluk, felkavarjanak olyan témákat, amelyeket a hatalom kizárt a hivatalos kommunikációból. Azt találták ki, hogy ha a hagyományos filmforgalmazásba nem tudnak bekerülni, a társadalmat átszövő egyéb csatornákat fogják használni: filmklubokat, pedagógus-továbbképzéseket, KISZ-vitákat stb. Az ötlet bevált, az úgynevezett "társadalmi forgalmazás" célba ért. Aztán a BBS-esek összevesztek egymással, a jól működő underground projekt abbamaradt. A konfliktus azonban nem üt át Kodolányi filmjén. Az egykori szereplők közül Vitézy László, Dárday István tompán beszél a múltról, nincs bennük hév. Furcsának tűnhet, hogy filmmel dolgozó emberek sótlanul, fényérzéketlenül adják elő életük jelentős drámáját. Mi lehet a visszafogottságuk oka? Kodolányi nem mondja ki, de rájövünk. A társadalmi forgalmazásba kerülő filmek a társadalomnak a hatalom számára láthatatlan szegmenseivel foglalkoztak: társadalmilag érzékeny, vagyis balos munkák voltak. Az "ellenzékiség" szociális elkötelezettséggel párosult. Éppen ezért nehéz szembenézniük a múltjukkal az azóta arisztokratikus jobboldalivá vált embereknek. Vitézy az NMHH Médiatanácsának pályázatait bíráló bizottságok elnöke, családja a hatalmon levő párt egyik legpotensebb famíliája. Dárday az udvari értelmiségieket tömörítő Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozatának vezetője. A jobboldali hatalom pozícióiban csupán hímezni-hámozni lehet az egykori elkötelezett baloldaliságról.

De Kodolányi tovább megy: a második részben az érdekli, vajon milyen lehetőségei vannak ma a társadalmi forgalmazásnak. Balogh Rodrigó színtársulatával elviszi egy tatabányai hátrányos helyzetű iskolába az egyik BBS-filmet, és a vetítés után drámapedagógiai módszerekkel próbálják feldolgozni az élményt. Az erről készült felvételeken kerül összhangba forma és tartalom. Az iskolai foglalkozást kézből forgatták egy sötét teremben. Hiszen kísérletről van szó, ha tetszik, sötétben tapogatózásról: van-e létjoga az alternatív forgalmazásnak, van-e olyan csatorna vagy módszer a kereskedelmi és az államilag finanszírozott tévék és mozik szélárnyékában, amelyen eljuttatható társadalmilag releváns tartalom az emberekhez?

A dokura a Médiatanács adott pénzt egy fideszes intézményen, a MaNDA-n keresztül. Kodolányi mégis mert kritikus lenni. Hasonló hatalomkijátszó technikákat alkalmazott, mint elődei a Kádár-korban. A filmben elmondják az egykori BBS-esek, miként jártak túl a hatalmasok eszén, hogy azt is fel tudják venni, amibe nyíltan nem egyeztek volna bele - és miközben erről beszélnek, nem veszik észre, hogy éppen ugyanebbe a kelepcébe masíroznak... Kodolányi nem tesz határozott állításokat, inkább éreztet, rávezet, megsejtet, ami javára válik az esztétikai minőségnek, méltó a BBS-es hagyományokhoz.

A film elkészülte után a MaNDA főigazgatója kirúgta Kodolányit.

Vetíti a Duna TV

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.