Dokumentumfilm-sorozat

Láthatósági merény

Kodolányi Sebestyén: Vetíteni nem elég

  • Tanner Gábor
  • 2014. július 5.

Film

A Vetíteni nem elég első részéből úgy tűnik, Kodolányi a BBS történetének izgalmas pillanatát kiragadva hagyományos filmtörténeti doksit készített. "Beszélő fejes" megszólalásokkal mesélnek az egykori szereplők arról, miként imbolyogtak a három T "tűrt" kategóriájának alsó és felső határa között.

De a vásárcsarnokbeli nyitókép dinamikus kézikamerás felvételei elütnek a későbbi anyag tradicionális dokfilmes statikusságától. A második részben megértjük, miért. A filmtörténeti anyag ugyanis egy mai kísérlet dokumentumává szélesedik: el lehet-e juttatni a társadalom árnyékban élő, ugyanakkor egyre szélesedő rétegeihez a róluk szóló dokumentumfilmet? Az egykori BBS-ben filmező és a köréjük csoportosuló értelmiségiek arról beszélnek az első részben, miként tudtak hasonló dolgot elérni a Kádár-érában. A hatalom szándéka ellenére eljutottak azokhoz, akikhez akartak. A BBS-doksik forgalmazása nem volt kötelező, vagyis a szavak akkori hatalmi szótára szerint: nem volt kívánatos. Pedig éppen azért forgatták őket, hogy beszéljenek róluk, felkavarjanak olyan témákat, amelyeket a hatalom kizárt a hivatalos kommunikációból. Azt találták ki, hogy ha a hagyományos filmforgalmazásba nem tudnak bekerülni, a társadalmat átszövő egyéb csatornákat fogják használni: filmklubokat, pedagógus-továbbképzéseket, KISZ-vitákat stb. Az ötlet bevált, az úgynevezett "társadalmi forgalmazás" célba ért. Aztán a BBS-esek összevesztek egymással, a jól működő underground projekt abbamaradt. A konfliktus azonban nem üt át Kodolányi filmjén. Az egykori szereplők közül Vitézy László, Dárday István tompán beszél a múltról, nincs bennük hév. Furcsának tűnhet, hogy filmmel dolgozó emberek sótlanul, fényérzéketlenül adják elő életük jelentős drámáját. Mi lehet a visszafogottságuk oka? Kodolányi nem mondja ki, de rájövünk. A társadalmi forgalmazásba kerülő filmek a társadalomnak a hatalom számára láthatatlan szegmenseivel foglalkoztak: társadalmilag érzékeny, vagyis balos munkák voltak. Az "ellenzékiség" szociális elkötelezettséggel párosult. Éppen ezért nehéz szembenézniük a múltjukkal az azóta arisztokratikus jobboldalivá vált embereknek. Vitézy az NMHH Médiatanácsának pályázatait bíráló bizottságok elnöke, családja a hatalmon levő párt egyik legpotensebb famíliája. Dárday az udvari értelmiségieket tömörítő Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozatának vezetője. A jobboldali hatalom pozícióiban csupán hímezni-hámozni lehet az egykori elkötelezett baloldaliságról.

De Kodolányi tovább megy: a második részben az érdekli, vajon milyen lehetőségei vannak ma a társadalmi forgalmazásnak. Balogh Rodrigó színtársulatával elviszi egy tatabányai hátrányos helyzetű iskolába az egyik BBS-filmet, és a vetítés után drámapedagógiai módszerekkel próbálják feldolgozni az élményt. Az erről készült felvételeken kerül összhangba forma és tartalom. Az iskolai foglalkozást kézből forgatták egy sötét teremben. Hiszen kísérletről van szó, ha tetszik, sötétben tapogatózásról: van-e létjoga az alternatív forgalmazásnak, van-e olyan csatorna vagy módszer a kereskedelmi és az államilag finanszírozott tévék és mozik szélárnyékában, amelyen eljuttatható társadalmilag releváns tartalom az emberekhez?

A dokura a Médiatanács adott pénzt egy fideszes intézményen, a MaNDA-n keresztül. Kodolányi mégis mert kritikus lenni. Hasonló hatalomkijátszó technikákat alkalmazott, mint elődei a Kádár-korban. A filmben elmondják az egykori BBS-esek, miként jártak túl a hatalmasok eszén, hogy azt is fel tudják venni, amibe nyíltan nem egyeztek volna bele - és miközben erről beszélnek, nem veszik észre, hogy éppen ugyanebbe a kelepcébe masíroznak... Kodolányi nem tesz határozott állításokat, inkább éreztet, rávezet, megsejtet, ami javára válik az esztétikai minőségnek, méltó a BBS-es hagyományokhoz.

A film elkészülte után a MaNDA főigazgatója kirúgta Kodolányit.

Vetíti a Duna TV

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.