"Lebukott a csoportom" (Bonga)

  • Bognár Tamás
  • 2003. augusztus 13.

Film

Magyar Narancs: Milyen zenei örökséget hozott otthonról?

A Sziget Világzenei Színpadának afrikai felhozatala igen erősre sikeredett az idén. Amadou és Mariam koncertje mellett Bongáén is megesett az a "csoda", amiért az ember örömest "végigszenvedi" az egész hetet. Bonga Kuenda az Angola 72 című lemezével az afrikai színtér egyik alaplemezét alkotta meg, s bár az elmúlt harminc év során számtalan kiváló albuma jelent meg, az ünnepelt "visszatérést" a Mulemba Xangola (2000) és az idei Kaxexe lemezek hozták meg.

Bonga Kuenda: Luanda egy külső munkásnegyedében születtem, így zenészfamíliáról nemigen beszélhetünk. Édesapám harmonikázott ugyan, de nem volt hivatásos zenész, csak otthon játszogatott magának. A kilenc testvér közül én ragadtam egyedül hangszert, a dikanza nevű ritmushangszeren (vastagabb, bordázott bambuszbot, amit pálcával "reszelnek" - a szerk.) kísértem az apámat.

MN: Úgy tudom, egy Kissuea nevű folkzenekarban is játszott.

BK: Igen, afféle "alapítványi" formában működött az a társaság, mely valójában a portugál gyarmati uralom elleni kulturális tiltakozás egyik eszköze volt. Sokat tanultam tőlük, de igazi zenész csak jóval később, Európában lett belőlem.

MN: Közben jelentős sportsikereket ért el. Tudatos döntés volt, hogy a zene kedvéért feladja a karrierjét?

BK: Részben. Tény, hogy élsportolóként nem láttam olyan kifutási lehetőséget, mint a zenében. Látod, 61 évesen most is itt vagyok.

MN: Portugáliába a Benfica focistájaként került.

BK: A klub stimmel, de sosem futballoztam.

MN: Tíz életrajzából kilencben így szerepel.

BK: Nem, nem. Atléta voltam, 400 méteres síkfutóként tíz évig tartottam a portugál rekordot.

MN: A sportversenyek révén gyakran nyílt lehetősége külföldre utazni. Olvasom, kapcsolattartóként működött az otthoni ellenzék és az Európába menekült afrikaiak között.

BK: Igen, üzenetvivőként vettem részt az ellenállási mozgalomban. Főként titkos iratokat bíztak rám, és bármilyen országban jártam, találkoztam az ottani angolai nacionalistákkal. Meg mindenkivel, aki a forradalom mellett állt.

MN: Az ön kiváltságos helyzetében hogyan élte meg a portugál rezsimet?

BK: Nézze, annak az országnak voltam a kiemelt sportolója, amely elnyomás alatt tartotta a hazámat, úgyhogy én ezt harcként fogtam fel.

MN: Miért kellett aztán elhagynia Portugáliát?

BK: Lebukott a csoportom, a rendőrség sokakat bebörtönzött közülünk, de nekem sikerült elmenekülnöm.

MN: És miért pont Hollandiában állapodott meg?

BK: Ott voltak ismerő-seim, főként zöld-foki-szigetekbéli emigránsok. Amúgy ők nem voltak tisztában azzal, hogy miként kerültem oda.

MN: Ekkor vette fel a Bonga álnevet a Barcelo de Carvalho helyett. Ennyire kellett félnie a hollandiai illegalitásban?

BK: Bizonyos fokig féltem, persze, de velem volt a zene. Az Angola 72-t az ottani zenészbarátaimmal vettem fel, és az az album tett azzá, aki ma vagyok.

MN: Angolában nemzeti hőssé tette - a hatóságok annyira tartottak a hatásától, hogy betiltották, a lefülelt "lemezcsempészeket" pedig letartóztatták.

BK: A lemez az ellenállás egyik szimbóluma lett, ami egyrészről elégedettséggel töltött el, ugyanakkor még jó két évet kellett várni a gyarmati uralom megszűnésére. Mindenesetre innen ered az angolai nép irántam tanúsított szeretete, és felemelő érzés, hogy ez a mai napig kitart.

MN: Ebben az időszakban költözött Franciaországba. Állítólag "égett a lába alatt a talaj", mert a hollandok kiadták volna a portugál hatóságoknak.

BK: Nem, ez így nem merült fel, inkább csak mentem a magam útján. Megfordultam Németországban és Belgiumban is, dolgoznom kellett, zenészeket kerestem. De persze bennem volt az is, hogy nehezebben kapnak el, ha nem egy állandó helyen tartózkodom.

MN: A zenéjében mennyire lehet különválasztani az afrikai elemeket és az európai tartózkodása alatt magába szippantott hatásokat?

BK: Bár rengeteg hatás ér a mai napig, alapvetően angolai zenét játszunk. A zenénkben van egy szentimentális, nosztalgikus elem, amit egy táncritmussal, a szembával párosítunk. Ez a mi ősi ritmusunk, amit az angolai rabszolgák magukkal vittek szerte a világba; ez köszön vissza a brazil szambában, a calypsóban, még az amerikai gospelben is.

MN: A franciaországi tartózkodását követően jó ideje Lisszabonban található az állandó rezidenciája. Milyen a viszonya az egykori elnyomó országgal?

BK: Mint bárhol a világon, az ottani politikusokat sem szívlelem nagyon, de biztosíthatom: a portugál nép és a Bonga közötti kapcsolat nagyon jó. És az utóbbi tíz évben egyre gyakrabban járok haza, Angolába is, mostanában úgy kéthavonta. A családom ott él, és ha a körülmények engedik, szeretnék visszamenni, de erre sajnos még nem érett meg a helyzet.

MN: Mit tud ma üzenni ennek a szétesett országnak; miben látja az esélyt a helyzet normalizálására?

BK: Amit a dalaimmal megtehetek, azt megteszem. Az angolai honfitársaim ellen ugyanúgy felemelem a hangom. Afrika egyik leghosszabban húzódó polgárháborújában másfél millióan haltak meg, százezrek éheznek, a várható átlagéletkor 38 év, a lakosság nagyobbik része írástudatlan, a taposóakna-mezők miatt mi tartjuk a világcsúcsot az egy főre jutó amputálások számában. Ezért kampányolok az emberek létfontosságú szükségleteinek kielégítéséért, az alapvető demokratikus intézmények működéséért. Noha sok külföldi hatalom kihasználja az országot - gondolok itt az olaj- és gyémántkincsünk elpazarlására -, úgy vélem, hogy a változásnak elsősorban nem kívülről kell bekövetkeznie: az angolaiaknak maguknak kell talpra állni.

Bognár Tamás

(Köszönet Kuster Katalinnak a tolmácsolásért)

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.