Legyőzetve

Malgorzata Szumowska: Szex felsőfokon

  • 2012. március 26.

Film

Ezzel az ostoba magyar címmel talán azért bünteti a forgalmazó a filmet, mert vagy teljesen félreérti az egészet, vagy mert több nézőt vár a (potenciális érdeklődőket inkább elriasztó) pornós címtől.

Az erősen feminista lengyel rendezőnő hazájában már készített filmet Ő címmel, erre utal vissza most az Elles, azaz Ők (nők, átvitt értelemben: nőnem, nőneműek; továbbá egy népszerű magazin, többes számban), amely főnév neme nem adható vissza ugyan magyarul egyetlen szóval, de azért volna rá kevésbé primitív megoldás.

A francia filmben kiváló színésznők küzdenek megíratlan szerepekkel. Mindenekelőtt Juliette Binoche mint a címben is megidézett magazin újságírója, aki épp az egyetemistaprostitúcióról ír oknyomozó cikket. A helyzet szociológiáját több oldalról is ismerhetjük. Legutóbb a Call girl című szlovén film járta körül a jelenség borzongatóbb, szenzációsabb oldalát (mellesleg ez is egy hülye "magyar" cím; az eredeti Slovenka még többértelmű volt). Jelen produkcióban azonban az újságírónő magánéleti vívódásainak beemelése a probléma mélyebb szintű megközelítését ígéri. Azt, hogy nem elégszik meg a prostitúcióról szóló szívbemarkoló vagy gyomorfordító, de mégiscsak: klisékkel. Hőse magabiztos, profi zsurnalisztából a szemünk láttára válik sebzett, kiszolgáltatott, menekülő kislánnyá, pusztán a prostituáltként dolgozó egyetemistákkal folytatott, egyre bensőségesebbé váló beszélgetések hatására. Az önmagának is feltett kérdésekre (boldog vagyok-e?, szeretnek-e engem?, én vajon szeretek-e?, van-e még bármi igaz a kapcsolataimban?) ugyanis sok-sok keserű nemmel kénytelen válaszolni - csak ő kénytelen tovább játszani a sikeres értelmiségi, szerető feleség és aggódó anya szerepét.

A film nagy gesztusokkal keni föl a sűrű életanyagot, van benne pszichológia és szociológia, reminiszcenciák Bergman, Kieslowski, Egoyan és mások műveiből, valami kihívó feminizmus és rengeteg, nagy felismerésként előadott közhely: a munkájukba temetkező, titkon pornót néző és fiatal lányok után szaladgáló vagy róluk legalább fantáziáló férfiakról; neveletlen, elkényeztetett, hisztérikus gyerekekről; a dolgozó nő magányáról. Leginkább azonban csak az ambíció látszik, hogy a néző képébe legyen vágva valami - ami azonban sem nem eredeti, sem nem egyedi. Mivel ehhez a belülről építkező, kiérlelt, katartikus mondanivaló hiányzik, a rendezőnő külsődleges hatáskeltéshez folyamodik, amelyet leginkább a különféle aktusok hosszas, bár sosem explicit ábrázolásával vél megoldani. Tudja, milyen a kép. Beállításai hibátlanok, zaklatott a plánozás, drámaivá váló szürkeségekből lapos fények emelik ki a szereplőket. De aligha van tisztában vele, hogy mi a kép. Merő hatáskeltő eszköznek tekinti, akár a zenét.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.