Legyőzetve

Malgorzata Szumowska: Szex felsőfokon

  • 2012. március 26.

Film

Ezzel az ostoba magyar címmel talán azért bünteti a forgalmazó a filmet, mert vagy teljesen félreérti az egészet, vagy mert több nézőt vár a (potenciális érdeklődőket inkább elriasztó) pornós címtől.

Az erősen feminista lengyel rendezőnő hazájában már készített filmet Ő címmel, erre utal vissza most az Elles, azaz Ők (nők, átvitt értelemben: nőnem, nőneműek; továbbá egy népszerű magazin, többes számban), amely főnév neme nem adható vissza ugyan magyarul egyetlen szóval, de azért volna rá kevésbé primitív megoldás.

A francia filmben kiváló színésznők küzdenek megíratlan szerepekkel. Mindenekelőtt Juliette Binoche mint a címben is megidézett magazin újságírója, aki épp az egyetemistaprostitúcióról ír oknyomozó cikket. A helyzet szociológiáját több oldalról is ismerhetjük. Legutóbb a Call girl című szlovén film járta körül a jelenség borzongatóbb, szenzációsabb oldalát (mellesleg ez is egy hülye "magyar" cím; az eredeti Slovenka még többértelmű volt). Jelen produkcióban azonban az újságírónő magánéleti vívódásainak beemelése a probléma mélyebb szintű megközelítését ígéri. Azt, hogy nem elégszik meg a prostitúcióról szóló szívbemarkoló vagy gyomorfordító, de mégiscsak: klisékkel. Hőse magabiztos, profi zsurnalisztából a szemünk láttára válik sebzett, kiszolgáltatott, menekülő kislánnyá, pusztán a prostituáltként dolgozó egyetemistákkal folytatott, egyre bensőségesebbé váló beszélgetések hatására. Az önmagának is feltett kérdésekre (boldog vagyok-e?, szeretnek-e engem?, én vajon szeretek-e?, van-e még bármi igaz a kapcsolataimban?) ugyanis sok-sok keserű nemmel kénytelen válaszolni - csak ő kénytelen tovább játszani a sikeres értelmiségi, szerető feleség és aggódó anya szerepét.

A film nagy gesztusokkal keni föl a sűrű életanyagot, van benne pszichológia és szociológia, reminiszcenciák Bergman, Kieslowski, Egoyan és mások műveiből, valami kihívó feminizmus és rengeteg, nagy felismerésként előadott közhely: a munkájukba temetkező, titkon pornót néző és fiatal lányok után szaladgáló vagy róluk legalább fantáziáló férfiakról; neveletlen, elkényeztetett, hisztérikus gyerekekről; a dolgozó nő magányáról. Leginkább azonban csak az ambíció látszik, hogy a néző képébe legyen vágva valami - ami azonban sem nem eredeti, sem nem egyedi. Mivel ehhez a belülről építkező, kiérlelt, katartikus mondanivaló hiányzik, a rendezőnő külsődleges hatáskeltéshez folyamodik, amelyet leginkább a különféle aktusok hosszas, bár sosem explicit ábrázolásával vél megoldani. Tudja, milyen a kép. Beállításai hibátlanok, zaklatott a plánozás, drámaivá váló szürkeségekből lapos fények emelik ki a szereplőket. De aligha van tisztában vele, hogy mi a kép. Merő hatáskeltő eszköznek tekinti, akár a zenét.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.