Legyőzetve

Malgorzata Szumowska: Szex felsőfokon

  • 2012. március 26.

Film

Ezzel az ostoba magyar címmel talán azért bünteti a forgalmazó a filmet, mert vagy teljesen félreérti az egészet, vagy mert több nézőt vár a (potenciális érdeklődőket inkább elriasztó) pornós címtől.

Az erősen feminista lengyel rendezőnő hazájában már készített filmet Ő címmel, erre utal vissza most az Elles, azaz Ők (nők, átvitt értelemben: nőnem, nőneműek; továbbá egy népszerű magazin, többes számban), amely főnév neme nem adható vissza ugyan magyarul egyetlen szóval, de azért volna rá kevésbé primitív megoldás.

A francia filmben kiváló színésznők küzdenek megíratlan szerepekkel. Mindenekelőtt Juliette Binoche mint a címben is megidézett magazin újságírója, aki épp az egyetemistaprostitúcióról ír oknyomozó cikket. A helyzet szociológiáját több oldalról is ismerhetjük. Legutóbb a Call girl című szlovén film járta körül a jelenség borzongatóbb, szenzációsabb oldalát (mellesleg ez is egy hülye "magyar" cím; az eredeti Slovenka még többértelmű volt). Jelen produkcióban azonban az újságírónő magánéleti vívódásainak beemelése a probléma mélyebb szintű megközelítését ígéri. Azt, hogy nem elégszik meg a prostitúcióról szóló szívbemarkoló vagy gyomorfordító, de mégiscsak: klisékkel. Hőse magabiztos, profi zsurnalisztából a szemünk láttára válik sebzett, kiszolgáltatott, menekülő kislánnyá, pusztán a prostituáltként dolgozó egyetemistákkal folytatott, egyre bensőségesebbé váló beszélgetések hatására. Az önmagának is feltett kérdésekre (boldog vagyok-e?, szeretnek-e engem?, én vajon szeretek-e?, van-e még bármi igaz a kapcsolataimban?) ugyanis sok-sok keserű nemmel kénytelen válaszolni - csak ő kénytelen tovább játszani a sikeres értelmiségi, szerető feleség és aggódó anya szerepét.

A film nagy gesztusokkal keni föl a sűrű életanyagot, van benne pszichológia és szociológia, reminiszcenciák Bergman, Kieslowski, Egoyan és mások műveiből, valami kihívó feminizmus és rengeteg, nagy felismerésként előadott közhely: a munkájukba temetkező, titkon pornót néző és fiatal lányok után szaladgáló vagy róluk legalább fantáziáló férfiakról; neveletlen, elkényeztetett, hisztérikus gyerekekről; a dolgozó nő magányáról. Leginkább azonban csak az ambíció látszik, hogy a néző képébe legyen vágva valami - ami azonban sem nem eredeti, sem nem egyedi. Mivel ehhez a belülről építkező, kiérlelt, katartikus mondanivaló hiányzik, a rendezőnő külsődleges hatáskeltéshez folyamodik, amelyet leginkább a különféle aktusok hosszas, bár sosem explicit ábrázolásával vél megoldani. Tudja, milyen a kép. Beállításai hibátlanok, zaklatott a plánozás, drámaivá váló szürkeségekből lapos fények emelik ki a szereplőket. De aligha van tisztában vele, hogy mi a kép. Merő hatáskeltő eszköznek tekinti, akár a zenét.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.