rés a présen

Lehántani a fóliát

Somlyai Fanni programigazgató, Verzió fesztivál

Film

Orosz–ukrán háború, kallódó fiatalok, otthonápolás és dekolonizáció; a november 6-án induló Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál ezúttal is aktuális társadalmi, politikai, emberi jogi és környezeti kérdésekkel foglalkozik. Az idei programról és a fesztivál elmúlt húsz évéről beszélgettünk.

rés a présen: Az idei lesz a 21. fesztivál, s a szervezőcsapat is megújult. Mit jelent ez pontosan?

Somlyai Fanni: A korábbi igazgató, Oksana Sarkisova a 20. Verzió után vonult vissza, de lemondása után is kapcsolatban lesz a Verzióval: ő maradt a Képkereső szekció kurátora. Fesztiváligazgatóként Gyureskó Enikő, programigazgatóként pedig én vettem át a helyét. Új kurátorokat kértünk fel: az idén Debre Zsuzsa, Dér Asia, Horányi Péter és Szirony Szabolcs működtek közre a versenyprogram, a tematikus szekciók és a programok kialakításában. Itt vagyunk címmel az idén először lesz egy LMBTQ-szekciónk, amelynek kurátora Kristýna Genttnerova, akinek a cseh Mezipatra Queer Film Festival programigazgatójaként nagy rálátása van az ilyen témájú dokumentumfilmekre. Ötödik alkalommal rendezzük meg VR filmekre specializálódott válogatásunkat, ezért Bakk Ágnes és Szabó András feleltek.

rap: Hogyan került kapcsolatba a Verzióval?

SF: 2018 óta dolgozom itt. Programasszisztensként kezdtem, majd nevezési koordinátor lettem, évről évre adódtak össze a feladataim. Főleg a nevezéssel, a beérkező filmekkel, az előválogatókkal foglalkoztam, tartottam a kapcsolatot a kurátorokkal, pályázatokat írtam. Ezen feladatok egy része máig megmaradt, csak kiegészült egyebekkel. Már az év elejétől elkezdődik a rostálás, azaz a filmnézés. Tavaszszal van a nevezési időszak, miközben ősszel és tavasszal is zajlik a fesztiválszezon: minden évben ott vagyunk a partnerfesztiválokon, például a világ egyik legnagyobb emberi jogi filmes seregszemléjén, a cseh One Worldön és a Doc Around Europe hálózat egyéb tagjainak eseményein, de a Berlini Filmfesztiválon is jártunk, hogy a profilunkba vágó dokumentumfilmeket keressünk. A legtöbb filmet ugyanis mi hívjuk meg a Verzióra, ehhez tartani kell a kapcsolatot a partnereinkkel. Emellett évente öt-hatszáz nevezés is érkezik hozzánk.

rap: A Verzió idei jelmondata: „Kibomlik a valóság”. Mire utal ez?

SF: Úgy érzem, ebben a kifejezésben ott van az esszenciája mindannak, amin egész évben dolgozunk. Hogy mi az, amit fontosnak tartunk, milyen filmeket, beszélgetéseket, szakmai programokat szeretnénk. A mottó utal a közelmúlt könyvfóliás botrányára is, amely képi metaforaként is megjelenik a vizuáljainkban: igyekszünk lehántani a fóliát. A filmjeinkkel és programjainkkal ugyanis szeretnénk kibontani és közelebbről megnézni azokat a témákat, amelyeket társadalmi szinten tabusítottunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.