Interjú

„Ahogy lassan felforr”

James Watkins rendező, forgatókönyvíró

Film

Két évvel azután, hogy nálunk is bemutatták az A látogatás című dán pszichothrillert, amerikai remake készült a filmből. A Szádra ne veddben egy amerikai család látogat el egy brithez, miután olaszországi nyaralásukon rövid barátságot kötöttek. Az angol rendezővel az eltérő szociális normákról beszélgettünk és arról, hogy miért félelmetesebb bármelyik szörnynél az emberi társadalom.

Magyar Narancs: Mikor találkozott először Christian Tafdrup filmjével, A látogatással?

James Watkins: Nem ismertem a filmet. A Blumhouse (főleg horrorfilmekre szakosodott, független amerikai filmstúdió – SZ. Á.) küldte el a linkjét e-mailben azzal, hogy mit gondolok róla. Évek óta terveztünk együtt dolgozni, oda-vissza küldözgettük egymásnak az ötleteket, mégsem jött még össze a dolog. Aztán megnéztem A látogatást! Elképesztően erős és könyörtelen film, odáig voltam az alapötletétől, ahogy bemutatja a szociális interakciókban rejlő horrort. Korábban is ajánlottak már fel remake-eket, de mindig nemet mondtam. Nem akartam két évet rááldozni az életemből pusztán arra, hogy az amerikai piacra készítsek valamit. Christian filmje ott van, létezik, bárki megnézheti. Ezúttal mégis úgy éreztem, hozzá tudnék tenni, ki tudnám terjeszteni annak üzenetét. Az volt az első kérdésem a Blumhouse-hoz, hogy áthelyezhetem-e az egészet Angliába – ha igen, érdekelne a dolog. Igyekeztem olyan filmet rendezni, mely párbeszédet folytat az eredetivel: mások a zenei megoldások, változott a befejezés, és egyáltalán, azzal, hogy a főszereplők amerikaiak és britek lettek, minden kicsit más lett, kicsit több humort vihettem bele.

MN: Ha a főszereplő házaspárok mexikóiak és kolumbiaiak, vagy mondjuk spanyolok és portugálok lennének, máshogy viselkednének?

JW: A társadalmi dinamikák univerzálisak, de vannak apró különbségek, engem épp ezek érdekeltek. Amikor például amerikai vendégeink vannak, úgy érzem, mintha az angol otthonunk koszosabb vagy rendezetlenebb volna. Bejönnek a parasztházunkba, én pedig azon töprengek, hogy most azt gondolják-e, hogy milyen elbűvölő kis rozoga ház, vagy azt, hogy milyen rongyos és mocskos, biztos a lepedőik is piszkosak. Egészen máshogy olvassák a szociális jelzéseket. Az A látogatásban Christian egyfajta szatírát csinált a dán megfelelési kényszerből. Amerika más: az ő kultúrájuk része a durva individualizmus, a vadnyugat, a határvidék-szellemiség, hogy azt gondolják, mindenre képesek. Egészen máshogy viselkednek egy olyan helyzetben, mint ami a dán eredetiben látható, rájuk más szabályok érvényesek. A film pedig egy ponton túl már nem a szociális megfelelésről szól, arról, hogyan élünk egy udvarias társadalomban, hanem a túlélésről. Az addigi hátsó gondolatok előtérbe kerülnek, már senki sem takargat semmit. Érdekelt, mi történik, ha levetjük ezeket a kedvességeket, és visszakerülünk az ősemberek ösztönvilágába. Legtöbbünk, így a főszereplő amerikai házaspár sem áll erre készen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.