Interjú

„Ahogy lassan felforr”

James Watkins rendező, forgatókönyvíró

Film

Két évvel azután, hogy nálunk is bemutatták az A látogatás című dán pszichothrillert, amerikai remake készült a filmből. A Szádra ne veddben egy amerikai család látogat el egy brithez, miután olaszországi nyaralásukon rövid barátságot kötöttek. Az angol rendezővel az eltérő szociális normákról beszélgettünk és arról, hogy miért félelmetesebb bármelyik szörnynél az emberi társadalom.

Magyar Narancs: Mikor találkozott először Christian Tafdrup filmjével, A látogatással?

James Watkins: Nem ismertem a filmet. A Blumhouse (főleg horrorfilmekre szakosodott, független amerikai filmstúdió – SZ. Á.) küldte el a linkjét e-mailben azzal, hogy mit gondolok róla. Évek óta terveztünk együtt dolgozni, oda-vissza küldözgettük egymásnak az ötleteket, mégsem jött még össze a dolog. Aztán megnéztem A látogatást! Elképesztően erős és könyörtelen film, odáig voltam az alapötletétől, ahogy bemutatja a szociális interakciókban rejlő horrort. Korábban is ajánlottak már fel remake-eket, de mindig nemet mondtam. Nem akartam két évet rááldozni az életemből pusztán arra, hogy az amerikai piacra készítsek valamit. Christian filmje ott van, létezik, bárki megnézheti. Ezúttal mégis úgy éreztem, hozzá tudnék tenni, ki tudnám terjeszteni annak üzenetét. Az volt az első kérdésem a Blumhouse-hoz, hogy áthelyezhetem-e az egészet Angliába – ha igen, érdekelne a dolog. Igyekeztem olyan filmet rendezni, mely párbeszédet folytat az eredetivel: mások a zenei megoldások, változott a befejezés, és egyáltalán, azzal, hogy a főszereplők amerikaiak és britek lettek, minden kicsit más lett, kicsit több humort vihettem bele.

MN: Ha a főszereplő házaspárok mexikóiak és kolumbiaiak, vagy mondjuk spanyolok és portugálok lennének, máshogy viselkednének?

JW: A társadalmi dinamikák univerzálisak, de vannak apró különbségek, engem épp ezek érdekeltek. Amikor például amerikai vendégeink vannak, úgy érzem, mintha az angol otthonunk koszosabb vagy rendezetlenebb volna. Bejönnek a parasztházunkba, én pedig azon töprengek, hogy most azt gondolják-e, hogy milyen elbűvölő kis rozoga ház, vagy azt, hogy milyen rongyos és mocskos, biztos a lepedőik is piszkosak. Egészen máshogy olvassák a szociális jelzéseket. Az A látogatásban Christian egyfajta szatírát csinált a dán megfelelési kényszerből. Amerika más: az ő kultúrájuk része a durva individualizmus, a vadnyugat, a határvidék-szellemiség, hogy azt gondolják, mindenre képesek. Egészen máshogy viselkednek egy olyan helyzetben, mint ami a dán eredetiben látható, rájuk más szabályok érvényesek. A film pedig egy ponton túl már nem a szociális megfelelésről szól, arról, hogyan élünk egy udvarias társadalomban, hanem a túlélésről. Az addigi hátsó gondolatok előtérbe kerülnek, már senki sem takargat semmit. Érdekelt, mi történik, ha levetjük ezeket a kedvességeket, és visszakerülünk az ősemberek ösztönvilágába. Legtöbbünk, így a főszereplő amerikai házaspár sem áll erre készen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.