Lentről lefelé – Indul a Better Call Saul

  • Greff András
  • 2015. február 26.

Film

A magyar AMC-n ma este startol a Breaking Bad utódsorozata, a Better Call Saul. Mit lehet hozzátenni az utóbbi évek egyik legsikeresebb tévés dobásához? Érdemes-e egyáltalán bármit? Kritikánkból kiderül.

A televíziós spin-off-gyártási biznisz ma, amikor minden vonatkozó adat szerint eredeti mozgóképes ötletekre sem alkotói, sem befogadói oldalról nincs jelentős igény, papíron a lehető legbiztosabb vállalkozásnak látszik. A sikerdarabok leágaztatása azonban sokkal bonyolultabb ügymenet a tévében, mint a moziban. Mindjárt az időzítés rendkívül problémás, hiszen ha az originális széria még játékban van, akkor az alkotók önmaguknak teremtenek újabb konkurenciát, egy számos évad után a lezárására készülő sorozat viszont az évek hullámzásában halálosan kifáradt nézőket és írókat, rendezőket vonszolhat maga után. A legnagyobb spílerek persze eleve olyan sorozatot találnak ki, amely a lehető legtermészetesebb mozdulatokkal bármikor franchise-osítható, ilyesmiből azonban, mint amilyen például és elsősorban a Helyszínelők-család, már csak azért is kevés van, mert nyilvánvalóan behatárolt azoknak a műfajoknak vagy cselekménytípusoknak a száma, amelyekkel épeszű módon megvalósítható.

false

A tévés spin-offok mezőnyében a Better Call Saul bokatörő gödrökkel sűrűn telehintett, szakadékkal körülvett úton tesz kísérletet az egyenes vonalú egyenletes mozgásra – és ha más egyelőre nem is, ennek ténye feltétlenül odahelyezi ezt a sorozatot az év első számú tévés szenzációi közé. Nagyon rég (vagy talán sohasem?) láttunk ugyanis olyasmire példát, hogy egy kritikailag magasan elismert, nem epizodikus amerikai drámai sorozat új sorozatágat növesszen ki magából, amely persze már létező táborra építhet, másfelől viszont extrémen magas elvárásoknak kell megfelelnie.

A Breaking Bad 2013 őszén elhullt testéből életképes szervként átültetett Better Call Saul tankönyvi módon mutatja be a műfaj minden előnyét és hátrányát. A viszontlátás öröme látszólag a legnagyobb előny: az eredeti sorozat vígjátéki színeit biztosító szélhámos ügyvéd, a jó svádájú Jimmy Mcgill, azaz a későbbi Saul Goodman mellett a Breaking Badből több kisebb és nagyobb játékos felbukkan mindjárt az elején, hogy mindenki újra meggyőződhessen az originális sorozat kreátorainak karakteralkotói képességeiről, azt viszont nem mondhatnánk, hogy ezek mellé sikerült volna hasonló kaliberű új szereplőket megírni. Másrészt a tétek a Breaking Badhez képest ebben a 7 évvel korábban játszódó (de a jövőbe is bele-belevillantó) sorozatban értelemszerűen csak kisebbek tudnak lenni, így viszont, ha ahhoz mérjük, márpedig a közeg, a figurák, a markáns képi és elbeszélői stílus hasonlósága miatt muszáj ahhoz mérni, akkor be kell látnunk, hogy az érzelmek hőfoka is jóval alacsonyabb.

false

Mindezzel együtt a Better Call Saul nem ígér keveset, és láthatóan van benne legalább két-három évadra elegendő tartalék. A legjobb alkotói döntés talán az volt, hogy a sorozatot, bár a fekete humor távolról sem hiányzik belőle, határozottan nem vígjátéki irányba terelgetik. Bob Odenkirkben és az általa életre galvanizált címszereplőben jóval több van ennél, és a sorozat határozott ígéretet tesz arra, hogy lassan és alaposan feltárja majd a nehézsúlyú bűnözőkhöz a kelleténél sokkal közelebb sodródó, jobb sorsa érdemes jogász alakjának diszkrét tragikumát. Mindemellett a Better Call Saul műfaji játéknak sem utolsó, hiszen a karakterdráma mellett afféle ortopéd, bizarr ügyvédes sorozatként is élvezhető lehet voltaképp bárki számára. Vagy inkább lehetne: amíg ugyanis a legfőbb izgalmakat azok a pillanatok adják, amikor a sorozat önként belép a nagy testvér árnyékába, hogy onnan kacsintgasson a nézők felé, a Better Call Saul megmarad mindazok extravagáns hobbijának, akik már évekkel ezelőtt megvették a tagságit a BB-logós rajongói klubba.

false

AMC, csütörtök esténként

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.