tévésmaci

Leopárd az árnyékban

  • tévésmaci
  • 2012. november 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché - Ómafa határozott figyelmeztetése ellenére - a tőzsérhez, a rettenetes Háromszor Tőzsérhez indultak, tudták, hol keressék. A vásárban. Tudniillik az állat- és kirakodóvásárban, amit a faluvégi focipályán tartottak már a labdarúgás elterjedése előtt is. Ámbátor az utóbbi időben ez a közszájon forgó "focipályán" kifejezés már nem volt pontosnak mondható, hiszen a labdarúgó-szakosztály a községi tanácsnál elérte, hogy a pálya mögötti legelőn verjék fel sátraikat, állítsák fel ideiglenes karámjaikat az árusok, lévén a szertelen vásározás jelentős károkat okozott korábban a pálya talajának. Vásár idején tehát máshol kellett legeltetni, mert ugye az állatok nem jutottak be olyan könnyen a tanácselnökhöz, mint Miklós Jani, a futballcsapat technikás balfedezete, akire már a feljutásért küzdő megyeszékhelyi rendőrcsapat, a Dózsa is felfigyelt. Sztupa és Troché tehát komótosan végigbattyogtak a fél falun, lévén a főszeget és az alszeget éppen elválasztó Napsugár kisvendéglőből indultak. Ám ahhoz, hogy eljussanak a tőzsérig, először át kellett vágniuk a kirakodóvásár teljes hosszán, mert az állatkereskedőket a vásártér legelő belseje felőli végén helyezték el, ők meg ugye a falu felől mentek. S mivel nem siettek, no, nem azért, mert tartottak volna a félelmetes Háromszor Tőzsértől, hanem pusztán azért, mert jó idő volt, szépen sütött a nap, csinosak voltak a vásározó menyecskék, s számos ilyen vonzós miegymás akadt, így meg-megálltak majd' minden sátornál, épp csak kakasos nyalókát nem vettek maguknak. Mondom, maguknak! Mert Troché bizony vett az egyik szembejövő szerfelett kipirosodott arcú kislánynak, aki ugyan kérette magát kicsinyt, de végül - ki hitte volna - csak elfogadta, dacára annak, hogy az anyukája a lelkére csomózta, hogy idegennel még csak szóba sem álljon, nemhogy elfogadjon tőle valamit. Védelmére mondhatnánk, hogy Troché nem is volt idegen, de hazudnánk. Arra viszont esküszünk, hogy a tévézés távolról sem idegen tőlünk.

Pénteken (19-én) egy jó kis bolgár thrillert veszünk magunkhoz, úgyszólván ebédre a Cinemaxon, az a címe, hogy Hamis álmok, és az a fő erénye, hogy az ezredforduló után kedvvel erre haknizgató hajdani sztárok közül sem Val Kilmer, sem Michael Madsen nincsen benne. S hogy ezután is a csatornánál maradunk, azt Takeshi barátunknak köszönjék, aki a Bábokat kifaragta, mint valami mandulaszemű Dzsepettó.

Szombaton szerelem van kora délután a ViaSat3-on, mégpedig az 1954-es kiszerelésű Sabrina közreműködésével. S ha már ViaSat, töltsük velük az éjszakát is, csak ne a 3-mal, hanem a 6-tal, ahol Az 1000 halott háza című horrort nyomatják a jelentős szaktekintély, Rob Zombie rendezésében, és az egyik szerepben a kétségkívül jobb napokat is látó Karen Blackkel - még gondolkozom, hogy az ő vagy inkább William Holden képét tegyem-e ki.

Vasárnap a szokott ebédidőben Szinetár Miklós főműve, a Háry János... mit csinál? Kerül vetítésre, vaz, a nemzeti főadón. S a furfangos diák pedig nagyot tüsszente az egészre. A Cinemax hat után a jó családból származó Andrej Koncsalovszkij tán első amerikai próbálkozását, a Mária szerelmeit adja, ami nem hangulattalan darab, bár abból a feltevésből indul ki, hogy John Savage nem C színész. A kettő között volt egy Zelig is az MGM-en, de nem vettem észre, mert a nővéremre hasonlított. Úgy látszik, a kilencvenéves Woody Allent ünnepli a csatorna, mert utána a Csillagporos emlékeket is a fejünkbe vésik. Ha az éjszakát a Coolon töltjük, előbb az Angyalszív, majd a Csendőr nősül következik. Az előbbi álfilm, az utóbbi meg igazi.

Hétfőn Canterbury mesék éjjel a Film Mánián, s az Egri csillagok első fele délután az m1-en. Az HBO-n meg - ez itt a reklám helye - Terápia.

Kedden okt. 23. a szokásos maszlaggal, amiből - nyilvánvaló okokból - a Kolorádó Kidet emeljük ki, az is a ViaSat3-on lesz éjjel fél tizenkettő előtt.

Szerdán a baskerwille-i agár beleugat a dolgokba az MGM-ről, de nyolctól a Cinemax A mesterdetektívet adja, 1972-ből.

Tévézni időpocsékolás.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.