tévésmaci

Leopárd az árnyékban

  • tévésmaci
  • 2012. november 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché - Ómafa határozott figyelmeztetése ellenére - a tőzsérhez, a rettenetes Háromszor Tőzsérhez indultak, tudták, hol keressék. A vásárban. Tudniillik az állat- és kirakodóvásárban, amit a faluvégi focipályán tartottak már a labdarúgás elterjedése előtt is. Ámbátor az utóbbi időben ez a közszájon forgó "focipályán" kifejezés már nem volt pontosnak mondható, hiszen a labdarúgó-szakosztály a községi tanácsnál elérte, hogy a pálya mögötti legelőn verjék fel sátraikat, állítsák fel ideiglenes karámjaikat az árusok, lévén a szertelen vásározás jelentős károkat okozott korábban a pálya talajának. Vásár idején tehát máshol kellett legeltetni, mert ugye az állatok nem jutottak be olyan könnyen a tanácselnökhöz, mint Miklós Jani, a futballcsapat technikás balfedezete, akire már a feljutásért küzdő megyeszékhelyi rendőrcsapat, a Dózsa is felfigyelt. Sztupa és Troché tehát komótosan végigbattyogtak a fél falun, lévén a főszeget és az alszeget éppen elválasztó Napsugár kisvendéglőből indultak. Ám ahhoz, hogy eljussanak a tőzsérig, először át kellett vágniuk a kirakodóvásár teljes hosszán, mert az állatkereskedőket a vásártér legelő belseje felőli végén helyezték el, ők meg ugye a falu felől mentek. S mivel nem siettek, no, nem azért, mert tartottak volna a félelmetes Háromszor Tőzsértől, hanem pusztán azért, mert jó idő volt, szépen sütött a nap, csinosak voltak a vásározó menyecskék, s számos ilyen vonzós miegymás akadt, így meg-megálltak majd' minden sátornál, épp csak kakasos nyalókát nem vettek maguknak. Mondom, maguknak! Mert Troché bizony vett az egyik szembejövő szerfelett kipirosodott arcú kislánynak, aki ugyan kérette magát kicsinyt, de végül - ki hitte volna - csak elfogadta, dacára annak, hogy az anyukája a lelkére csomózta, hogy idegennel még csak szóba sem álljon, nemhogy elfogadjon tőle valamit. Védelmére mondhatnánk, hogy Troché nem is volt idegen, de hazudnánk. Arra viszont esküszünk, hogy a tévézés távolról sem idegen tőlünk.

Pénteken (19-én) egy jó kis bolgár thrillert veszünk magunkhoz, úgyszólván ebédre a Cinemaxon, az a címe, hogy Hamis álmok, és az a fő erénye, hogy az ezredforduló után kedvvel erre haknizgató hajdani sztárok közül sem Val Kilmer, sem Michael Madsen nincsen benne. S hogy ezután is a csatornánál maradunk, azt Takeshi barátunknak köszönjék, aki a Bábokat kifaragta, mint valami mandulaszemű Dzsepettó.

Szombaton szerelem van kora délután a ViaSat3-on, mégpedig az 1954-es kiszerelésű Sabrina közreműködésével. S ha már ViaSat, töltsük velük az éjszakát is, csak ne a 3-mal, hanem a 6-tal, ahol Az 1000 halott háza című horrort nyomatják a jelentős szaktekintély, Rob Zombie rendezésében, és az egyik szerepben a kétségkívül jobb napokat is látó Karen Blackkel - még gondolkozom, hogy az ő vagy inkább William Holden képét tegyem-e ki.

Vasárnap a szokott ebédidőben Szinetár Miklós főműve, a Háry János... mit csinál? Kerül vetítésre, vaz, a nemzeti főadón. S a furfangos diák pedig nagyot tüsszente az egészre. A Cinemax hat után a jó családból származó Andrej Koncsalovszkij tán első amerikai próbálkozását, a Mária szerelmeit adja, ami nem hangulattalan darab, bár abból a feltevésből indul ki, hogy John Savage nem C színész. A kettő között volt egy Zelig is az MGM-en, de nem vettem észre, mert a nővéremre hasonlított. Úgy látszik, a kilencvenéves Woody Allent ünnepli a csatorna, mert utána a Csillagporos emlékeket is a fejünkbe vésik. Ha az éjszakát a Coolon töltjük, előbb az Angyalszív, majd a Csendőr nősül következik. Az előbbi álfilm, az utóbbi meg igazi.

Hétfőn Canterbury mesék éjjel a Film Mánián, s az Egri csillagok első fele délután az m1-en. Az HBO-n meg - ez itt a reklám helye - Terápia.

Kedden okt. 23. a szokásos maszlaggal, amiből - nyilvánvaló okokból - a Kolorádó Kidet emeljük ki, az is a ViaSat3-on lesz éjjel fél tizenkettő előtt.

Szerdán a baskerwille-i agár beleugat a dolgokba az MGM-ről, de nyolctól a Cinemax A mesterdetektívet adja, 1972-ből.

Tévézni időpocsékolás.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.