DVD

Monstrumok bálja

Ház az erdő mélyén

  • - greff -
  • 2012. november 19.

Film

Az amerikai horrorfilm halott. Erdőszéli sírját kacagós slasherek ásatták meg vele, a gödör szélén kínpornók lőtték igen rútul hátba, a fagyott földet remake-sereg dobálta az élettelen testre. Drew Goddard és a Bosszúállók révén épp a világ homlokán táncoló Joss Whedon filmje a díszes-míves sírkő szerepét játssza e búvalbélelt történetben.


A Ház az erdő mélyén stabilan felépített, váratlanul szellemes, átgondolt, minden ízében professzionális mozi - és még így is áttetszően vékony, mint a szitakötő szárnya. De legalább őszinte. Arra a kérdésre keresi ugyanis a választ, hogy mihez fogjanak az alkotók egy vad fantáziára épülő műfajban, ha a képzelet tovább immár nem repíthető. Whedon felelete (itt és a Bosszúállókban is) úgy hangzik, hogy öntsenek össze mindent, ami egyáltalán megragadható: mindazt, amit mások kitaláltak, amiért mások megszenvedtek, aztán rázzák össze alaposan jéggel töltött shakerükben.

A Gonosz halott tökéletes másolataként egy erdőbéli faházban, áldozati kamaszokkal startoló film ennek megfelelően néhány ügyes kanyar után a monstrumok báljává alakul, ahol egy hatalmas hirig erejéig feltűnik szinte minden jeles vérhuszár - az alkotói alaposságról elég, ha annyit mondunk, hogy még Sigourney Weaver is meghívót kapott. A Ház nagy erénye, hogy nem fordul kínos paródiába e karnevál, súlyos problémája viszont, hogy steril (a CGI-szörnyek ma sem veszik fel a versenyt a régi, kézműves démonokkal), és kizárólag egyéb filmekkel diskurál. Hozzányúl mindenhez, de az emberi tudatok mélyét messze elkerüli a matatás közben.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.