DVD

Monstrumok bálja

Ház az erdő mélyén

  • - greff -
  • 2012. november 19.

Film

Az amerikai horrorfilm halott. Erdőszéli sírját kacagós slasherek ásatták meg vele, a gödör szélén kínpornók lőtték igen rútul hátba, a fagyott földet remake-sereg dobálta az élettelen testre. Drew Goddard és a Bosszúállók révén épp a világ homlokán táncoló Joss Whedon filmje a díszes-míves sírkő szerepét játssza e búvalbélelt történetben.


A Ház az erdő mélyén stabilan felépített, váratlanul szellemes, átgondolt, minden ízében professzionális mozi - és még így is áttetszően vékony, mint a szitakötő szárnya. De legalább őszinte. Arra a kérdésre keresi ugyanis a választ, hogy mihez fogjanak az alkotók egy vad fantáziára épülő műfajban, ha a képzelet tovább immár nem repíthető. Whedon felelete (itt és a Bosszúállókban is) úgy hangzik, hogy öntsenek össze mindent, ami egyáltalán megragadható: mindazt, amit mások kitaláltak, amiért mások megszenvedtek, aztán rázzák össze alaposan jéggel töltött shakerükben.

A Gonosz halott tökéletes másolataként egy erdőbéli faházban, áldozati kamaszokkal startoló film ennek megfelelően néhány ügyes kanyar után a monstrumok báljává alakul, ahol egy hatalmas hirig erejéig feltűnik szinte minden jeles vérhuszár - az alkotói alaposságról elég, ha annyit mondunk, hogy még Sigourney Weaver is meghívót kapott. A Ház nagy erénye, hogy nem fordul kínos paródiába e karnevál, súlyos problémája viszont, hogy steril (a CGI-szörnyek ma sem veszik fel a versenyt a régi, kézműves démonokkal), és kizárólag egyéb filmekkel diskurál. Hozzányúl mindenhez, de az emberi tudatok mélyét messze elkerüli a matatás közben.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.