Interjú

"Lop, elrejt, értékesít"

Ursula Meier filmrendező

Film

A svájci-francia művész - megjelenésünk napján magyarországi mozikba kerülő - filmje Ezüst Medvével startolt az idei berlini fesztiválon. A Nővér furcsa road movie két távoli világegyetem, az iparvidék és a síparadicsom között.

Magyar Narancs: Mit akart a lopásból élő fiú és "nővére" történetével megmutatni?

Ursula Meier: Kezdetben csak az motivált, hogy a Simont játszó fiúval készítsek egy újabb filmet. Már az Otthon az útonban is játszott Isabelle Huppert-rel. Akkor nyolcéves volt, most tizenkettő. Azt az utat szerettem volna fölvenni, amikor a gyerekkorból a kamaszkor felé tart. Amit az ő történetének írtam meg, az valójában az enyém. Egy fiú, aki felmegy a síparadicsomba, hogy sífelszereléseket lopjon. A Jura-hegység lábánál nőttem fel, Svájc és Franciaország határán, és amikor síelni tanultam, az edző rámutatott egy hasonló korú fiúra: "Vigyázzatok a holmitokra, mert ez a gyerek tolvaj!"

MN: De mégis, mi ez? Vitaindító az ipari társadalomban jelen lévő szegénységről?

UM: Más képet akartam mutatni Svájcról, mint amit a képeslapokról ismer a világ, miszerint ez egy gazdag, szép, rendezett ország. Csak a film végén látni totálképben a hósipkás hegyeket, a mesebeli tájat. A kulisszák mögé akartam hatolni, bele az ismeretlenbe, ahol a luxusipar és kényelem kiszolgálói élnek, dolgoznak. A felvonó egyszerre valóságos és jelképes összekötő kapocs a társadalom mélye és magaslata között. Ebben a vertikális ábrázolásban utazgat a két világ között Simon. Az ő napi tevékenysége ritmizálja a filmet, ahogy elindul a sivár völgyből felfelé, és mint egy kis idénymunkás, "dolgozik": figyel, lop, elrejt, értékesít, számolja a pénzt.

MN: Vannak közvetlen tapasztalatai a lentről felfelé jutásról?

UM: Munkáscsaládból származom. Apám autodidakta módon szerezte a képesítését, így később egy genfi vállalkozást vezetett. Tudom, milyen nehéz volt kidugnia a fejét a szegénységből, mennyit kellett gürcölnie azért, hogy eltartson minket. A Nővér lausanne-i előpremierjén odajött hozzám egy nő, és megköszönte, hogy olyan valóságot mutatok meg, amiről nem szoktak beszélni. Különösen a munkanélküli Louise alakja hordozza ezt a valóságot, rengeteg düh szorult bele, revánsvágy a munka világa, Simon apja, a férfiak ellen. Marginális figura, de nekem épp ez kellett, mint ahogy fontos szövete a filmnek az a marginális szerelem is, ami Simont a nővéreként élő Louise-hoz fűzi.

MN: Ehhez képest Louise-t Léa Seydoux játssza, aki valóságos szexszimbóluma a francia mozinak. A Becstelen brigantyk vagy a Mission Impossible - Fantom protokoll óta pedig egyenesen hollywoodi csillag.

UM: Eredetileg nem rá gondoltam, ráadásul, amikor felkértem a szerepre, még nem volt ekkora sztár. Léa valami fatalitást hordoz a lényében. Nem tudni, honnan jött, a néző bármit képzelhet róla.

MN: Gillian Andersont az X-akták mélyéről ásta elő az elegáns, gazdag angol turista szerepére.

UM: A mostani arcába szerettem bele az egyik fényképét nézegetve, amúgy nem voltam soha rajongója az X-aktáknak. De őbenne is van valami kifürkészhetetlen; mindenképpen egy ismert arcot kerestem, aki képes megjeleníteni az álombeli, vágyott anyát Simonnak.

MN: A kritikák Tanner-, Bresson-reminiszcenciákat emlegettek. Mit szól hozzá?

UM: Valóban, egész fiatalon teljesen Bresson hatása alatt voltam. A pénz című filmje kétségkívül fantasztikus. A pénz kulcsszereplője a filmemnek, Simon kezében eszköz, hogy szeretetet vegyen rajta. De ugyanilyen erővel hivatkozhatnék Maurice Pialat Kopár gyerekkor vagy Ken Loach Egy fiatalember naplója című filmjére. Azért igyekszem elkerülni nagy ívben a direkt utalásokat. A hazugság témájában például, ami dramaturgiai kulcsa a filmnek, nincsenek referenciáim. Iszonyú nehéz volt ezeket a jeleneteket kitalálni.

MN: Franciaországban született, Belgiumban tanult filmkészítést, Svájcban alapított produkciós céget. Hová tartozik?

UM: Határvidéken nőttem fel, amolyan senki földjén. És ez a no man's land élmény vélhetően meghatározza az identitásomat és a látásmódomat. Így hát módfelett gerjedek a road movie-ra. Igénylem az útonlét, a vándorlás, a valahonnan valahová jutás folyamatos mozgását. Legalább annyira metaforikusan, meseszerűen kezelem a tájat, a helyszíneket, mint valóságos díszletként. Az Otthon az útonban az országút a horizontális vándorlást szimbolizálta, a Nővérben a síkföld és a hegyvidék közötti ingázás a vertikális utazást.

MN: Miért él Brüsszelben?

UM: Egy harmadik országot, várost kerestem Svájc és Franciaország mellett, ami megadja a rálátást, az eltávolodás élményét. Svájc nagyon zárt, konzervatív gondolkodású ország, Belgium sokkal nyitottabb. Annak idején még Alain Tanner, akinek az asszisztense voltam, tanácsolta, hogy ne zárkózzak be, mozduljak ki. Svájcban élve soha nem lettem volna képes arra, hogy benézzek a felszín alá.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.