Interjú

"Lop, elrejt, értékesít"

Ursula Meier filmrendező

Film

A svájci-francia művész - megjelenésünk napján magyarországi mozikba kerülő - filmje Ezüst Medvével startolt az idei berlini fesztiválon. A Nővér furcsa road movie két távoli világegyetem, az iparvidék és a síparadicsom között.

Magyar Narancs: Mit akart a lopásból élő fiú és "nővére" történetével megmutatni?

Ursula Meier: Kezdetben csak az motivált, hogy a Simont játszó fiúval készítsek egy újabb filmet. Már az Otthon az útonban is játszott Isabelle Huppert-rel. Akkor nyolcéves volt, most tizenkettő. Azt az utat szerettem volna fölvenni, amikor a gyerekkorból a kamaszkor felé tart. Amit az ő történetének írtam meg, az valójában az enyém. Egy fiú, aki felmegy a síparadicsomba, hogy sífelszereléseket lopjon. A Jura-hegység lábánál nőttem fel, Svájc és Franciaország határán, és amikor síelni tanultam, az edző rámutatott egy hasonló korú fiúra: "Vigyázzatok a holmitokra, mert ez a gyerek tolvaj!"

MN: De mégis, mi ez? Vitaindító az ipari társadalomban jelen lévő szegénységről?

UM: Más képet akartam mutatni Svájcról, mint amit a képeslapokról ismer a világ, miszerint ez egy gazdag, szép, rendezett ország. Csak a film végén látni totálképben a hósipkás hegyeket, a mesebeli tájat. A kulisszák mögé akartam hatolni, bele az ismeretlenbe, ahol a luxusipar és kényelem kiszolgálói élnek, dolgoznak. A felvonó egyszerre valóságos és jelképes összekötő kapocs a társadalom mélye és magaslata között. Ebben a vertikális ábrázolásban utazgat a két világ között Simon. Az ő napi tevékenysége ritmizálja a filmet, ahogy elindul a sivár völgyből felfelé, és mint egy kis idénymunkás, "dolgozik": figyel, lop, elrejt, értékesít, számolja a pénzt.

MN: Vannak közvetlen tapasztalatai a lentről felfelé jutásról?

UM: Munkáscsaládból származom. Apám autodidakta módon szerezte a képesítését, így később egy genfi vállalkozást vezetett. Tudom, milyen nehéz volt kidugnia a fejét a szegénységből, mennyit kellett gürcölnie azért, hogy eltartson minket. A Nővér lausanne-i előpremierjén odajött hozzám egy nő, és megköszönte, hogy olyan valóságot mutatok meg, amiről nem szoktak beszélni. Különösen a munkanélküli Louise alakja hordozza ezt a valóságot, rengeteg düh szorult bele, revánsvágy a munka világa, Simon apja, a férfiak ellen. Marginális figura, de nekem épp ez kellett, mint ahogy fontos szövete a filmnek az a marginális szerelem is, ami Simont a nővéreként élő Louise-hoz fűzi.

MN: Ehhez képest Louise-t Léa Seydoux játssza, aki valóságos szexszimbóluma a francia mozinak. A Becstelen brigantyk vagy a Mission Impossible - Fantom protokoll óta pedig egyenesen hollywoodi csillag.

UM: Eredetileg nem rá gondoltam, ráadásul, amikor felkértem a szerepre, még nem volt ekkora sztár. Léa valami fatalitást hordoz a lényében. Nem tudni, honnan jött, a néző bármit képzelhet róla.

MN: Gillian Andersont az X-akták mélyéről ásta elő az elegáns, gazdag angol turista szerepére.

UM: A mostani arcába szerettem bele az egyik fényképét nézegetve, amúgy nem voltam soha rajongója az X-aktáknak. De őbenne is van valami kifürkészhetetlen; mindenképpen egy ismert arcot kerestem, aki képes megjeleníteni az álombeli, vágyott anyát Simonnak.

MN: A kritikák Tanner-, Bresson-reminiszcenciákat emlegettek. Mit szól hozzá?

UM: Valóban, egész fiatalon teljesen Bresson hatása alatt voltam. A pénz című filmje kétségkívül fantasztikus. A pénz kulcsszereplője a filmemnek, Simon kezében eszköz, hogy szeretetet vegyen rajta. De ugyanilyen erővel hivatkozhatnék Maurice Pialat Kopár gyerekkor vagy Ken Loach Egy fiatalember naplója című filmjére. Azért igyekszem elkerülni nagy ívben a direkt utalásokat. A hazugság témájában például, ami dramaturgiai kulcsa a filmnek, nincsenek referenciáim. Iszonyú nehéz volt ezeket a jeleneteket kitalálni.

MN: Franciaországban született, Belgiumban tanult filmkészítést, Svájcban alapított produkciós céget. Hová tartozik?

UM: Határvidéken nőttem fel, amolyan senki földjén. És ez a no man's land élmény vélhetően meghatározza az identitásomat és a látásmódomat. Így hát módfelett gerjedek a road movie-ra. Igénylem az útonlét, a vándorlás, a valahonnan valahová jutás folyamatos mozgását. Legalább annyira metaforikusan, meseszerűen kezelem a tájat, a helyszíneket, mint valóságos díszletként. Az Otthon az útonban az országút a horizontális vándorlást szimbolizálta, a Nővérben a síkföld és a hegyvidék közötti ingázás a vertikális utazást.

MN: Miért él Brüsszelben?

UM: Egy harmadik országot, várost kerestem Svájc és Franciaország mellett, ami megadja a rálátást, az eltávolodás élményét. Svájc nagyon zárt, konzervatív gondolkodású ország, Belgium sokkal nyitottabb. Annak idején még Alain Tanner, akinek az asszisztense voltam, tanácsolta, hogy ne zárkózzak be, mozduljak ki. Svájcban élve soha nem lettem volna képes arra, hogy benézzek a felszín alá.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.