Film

Sífelvonó a magasba

Ursula Meier: Nővér

  • - köves -
  • 2012. július 28.

Film

Hihetetlen, de igaz: Svájcban is létezik szegénység. Ez van akkora nóvum, hogy erre már érdemes filmet építeni - gondolhatta Ursula Meier rendező, de ha nem ezt gondolta (lásd: Arany János és a "gondolta a fene"), akkor is ez tetszik ki a filmjéből.

A biztos tudata annak, hogy a svájci köröket ver a környező országok szegénységére. Megdöbbentő képsorokat kaphat arcába az óvatlan mozilátogató, mert Meier odáig megy, hogy mutat egy szürke (!) lakótömböt, amely már önmagában is aláássa a nyugati civilizációba vetett maradék hitünket. S ez még semmi, a művész nem tágít, mer bevilágítani a völgy sötétjébe, meri észrevenni a síparadicsom árnyékában kullogó veszteseket. Lent és fent, micsoda kontraszt, mert míg a sípályák magasában gondtalanul siklik a felső és a középosztály, addig az alsóbb néposztályok lent élnek a szürke házakban, s szerény vacsorájukat megkopott mikrohullámú sütők melegében készítik.

Innen indul munkába nap mint nap a tízes évei elejét taposó Simon. Fent a gazdagoktól lop, lécet, botot, kesztyűt, amit csak ér, lent pedig a szegények közt osztja szét a portékáit. Mindezt nem a Robin Hood-i újraelosztás szellemében, hanem haszonszerzés céljából teszi: ha valakin, akkor egyetlen élő rokonán, rosszéletű és gyakorta kimaradozó nővérén segítene. Cserébe nem is vár mást, csak egy kis szeretetet - rosszabb napokon, ha másként nem megy, hát pénzért vásárol be belőle. Ismételjük át, mit tanultunk eddig: Svájcban szegénység van, szegény gyereknek pedig nővére sem érti a szavát, vagy ha érti, hát inkább elfordítja a fejét, mert fáj, amit lát. A Simon-féle filmes szegénykéknek, főleg, ha tekintetüket olykor rajtafelejtik a távolságon, mint üveggolyón, könnyen megtalálják az ismert és dicsérő frázisok: ők azok a reménykedő/vádló/kiüresedett tekintetű gyermekek, árvák, akiket a filmtörténet fogad örökbe, akiknek reménykedő/vádló/kiüresedett tekintete, mint mondani szokás, beleég az emlékezetbe, a retinába, és ki tudja, még mibe. Vannak, akik tényleg beleégnek; aki ilyenkor nem említi a Négyszáz csapást és a Dardenne-eket, az magának keresi a bajt. Ebbe a klubba kérte felvételét Ursula Meier is; szép, letisztázott, hivatalos kérelem ez, a jó tanuló magabiztossága érződik rajta, aki példás visszafogottsággal nem vár többet a maximális pontszámnál. A síszezon véget ér, s vele a film is. A sífelvonón már csak a szegények utaznak, Svájc szegénykéi. Ursula Meier beérkezett.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.