Film

Sífelvonó a magasba

Ursula Meier: Nővér

  • - köves -
  • 2012. július 28.

Film

Hihetetlen, de igaz: Svájcban is létezik szegénység. Ez van akkora nóvum, hogy erre már érdemes filmet építeni - gondolhatta Ursula Meier rendező, de ha nem ezt gondolta (lásd: Arany János és a "gondolta a fene"), akkor is ez tetszik ki a filmjéből.

A biztos tudata annak, hogy a svájci köröket ver a környező országok szegénységére. Megdöbbentő képsorokat kaphat arcába az óvatlan mozilátogató, mert Meier odáig megy, hogy mutat egy szürke (!) lakótömböt, amely már önmagában is aláássa a nyugati civilizációba vetett maradék hitünket. S ez még semmi, a művész nem tágít, mer bevilágítani a völgy sötétjébe, meri észrevenni a síparadicsom árnyékában kullogó veszteseket. Lent és fent, micsoda kontraszt, mert míg a sípályák magasában gondtalanul siklik a felső és a középosztály, addig az alsóbb néposztályok lent élnek a szürke házakban, s szerény vacsorájukat megkopott mikrohullámú sütők melegében készítik.

Innen indul munkába nap mint nap a tízes évei elejét taposó Simon. Fent a gazdagoktól lop, lécet, botot, kesztyűt, amit csak ér, lent pedig a szegények közt osztja szét a portékáit. Mindezt nem a Robin Hood-i újraelosztás szellemében, hanem haszonszerzés céljából teszi: ha valakin, akkor egyetlen élő rokonán, rosszéletű és gyakorta kimaradozó nővérén segítene. Cserébe nem is vár mást, csak egy kis szeretetet - rosszabb napokon, ha másként nem megy, hát pénzért vásárol be belőle. Ismételjük át, mit tanultunk eddig: Svájcban szegénység van, szegény gyereknek pedig nővére sem érti a szavát, vagy ha érti, hát inkább elfordítja a fejét, mert fáj, amit lát. A Simon-féle filmes szegénykéknek, főleg, ha tekintetüket olykor rajtafelejtik a távolságon, mint üveggolyón, könnyen megtalálják az ismert és dicsérő frázisok: ők azok a reménykedő/vádló/kiüresedett tekintetű gyermekek, árvák, akiket a filmtörténet fogad örökbe, akiknek reménykedő/vádló/kiüresedett tekintete, mint mondani szokás, beleég az emlékezetbe, a retinába, és ki tudja, még mibe. Vannak, akik tényleg beleégnek; aki ilyenkor nem említi a Négyszáz csapást és a Dardenne-eket, az magának keresi a bajt. Ebbe a klubba kérte felvételét Ursula Meier is; szép, letisztázott, hivatalos kérelem ez, a jó tanuló magabiztossága érződik rajta, aki példás visszafogottsággal nem vár többet a maximális pontszámnál. A síszezon véget ér, s vele a film is. A sífelvonón már csak a szegények utaznak, Svájc szegénykéi. Ursula Meier beérkezett.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.