tévésmaci

Lovak a hámban

  • tévésmaci
  • 2022. július 27.

Film

Amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, négy erős kézre és két jó pár kesztyűre volt szükségük, s nekik pont ennyi volt.

A vesszőt hevíteni könnyű volt, szalonnasütés szalonna nélkül, gyerekjáték. De az igazán jó vesszőért ki kellett menni a szőlőbe (úgy mondták, a szöllőbe, mindig valamit „úgy mondtak”), s Troché azt nem szenvedhette. Hovatovább utálta egyenesen. Feltört benne ilyenkor a múlt, meglehet, egy soha nem volt múlt, vagy a rosseb tudja. S törjön az fel mégoly bukolikus képekben, a sorok között teli puttonnyal rikoltozó férfiak, csengve kacagó nőszemélyek alakját öltve, Troché akkor sem állhatta. Annál is kevésbé, mint amikor hajladozásból előfolyó derékhasogatásban, estére kilógó nyelvben jelent meg mindez. Csak hát, amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, jóra fordult minden, még Mohács is. Könnyűek lettek a léptek, az álmok, nappal ment minden, mint a karikacsapás, és balzsamosak voltak az éjszakák. Sztupát a múlt nem zavarta, még ha fel is tört volna neki is, de nem tört fel. Ha Troché nyavalygott, hogy így a rohadt múlt meg úgy, mindig csak a szőlőbe menet, néha ő is megpróbálta, mi lesz vele, ha arra gondol, hogy a tűző napon szedték fel a dinnyét, s hordták le a pincébe, hogy kihűljön, majd rakták a kocsira a szalma alá, de egy pillanat alatt ott tartott, hogy ő bizony nem lékelt a csinosabb menyecskéknek, csak esküdött igaz hitére, hogy olyan lesz az, mint a méz, s ha véletlenül nem, akkor csaló, és legközelebb a fejéhez vághatják. Aztán persze hülye arccal nézett magára, hogy hogyan is tud ő olyan szavakat használni, hogy menyecske. Pláne a saját etetésére, úgyhogy tovább nem is foglalkozott soha ilyesmivel, pedig amikor mentek a vesszőért, mindig látta Troché pofáján, hogy legszívesebben hagyná az egészet. Ne legyen meg az egyedül alkalmas vessző, hajtsa, tekerje meg a radai, ne forduljon jóra nappal és éjszaka, legkevésbé Mohács. Csak hát ők is, és adott esetben a minden bátorságukat összeszedni olykor képes üzletfeleik is veszekedtek az álomvesszők után. Hajtsad meg, tekerd meg, fond bele a hálót, tépd ki azokat a tollakat, s döfködd a szívibe! Hajrá, csináld, kérlek, kérlek. S amikor már nekik is nagyon kellett, Sztupa előkereste az öreg kesztyűjét, és mint valami kosztümös marhaságban, képen legyintette vele Trochét, aki a széfhez lépet, s előhalászta a magáét. Képzelhetik, mi lehetett abban a széfben, melynek kombinációjával mindig oly hosszan és oly tudományos pofával mesterkedett Troché, tette hozzá Ómafa, valahányszor elmesélte ezt a történetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.