tévésmaci

Lovak a hámban

  • tévésmaci
  • 2022. július 27.

Film

Amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, négy erős kézre és két jó pár kesztyűre volt szükségük, s nekik pont ennyi volt.

A vesszőt hevíteni könnyű volt, szalonnasütés szalonna nélkül, gyerekjáték. De az igazán jó vesszőért ki kellett menni a szőlőbe (úgy mondták, a szöllőbe, mindig valamit „úgy mondtak”), s Troché azt nem szenvedhette. Hovatovább utálta egyenesen. Feltört benne ilyenkor a múlt, meglehet, egy soha nem volt múlt, vagy a rosseb tudja. S törjön az fel mégoly bukolikus képekben, a sorok között teli puttonnyal rikoltozó férfiak, csengve kacagó nőszemélyek alakját öltve, Troché akkor sem állhatta. Annál is kevésbé, mint amikor hajladozásból előfolyó derékhasogatásban, estére kilógó nyelvben jelent meg mindez. Csak hát, amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, jóra fordult minden, még Mohács is. Könnyűek lettek a léptek, az álmok, nappal ment minden, mint a karikacsapás, és balzsamosak voltak az éjszakák. Sztupát a múlt nem zavarta, még ha fel is tört volna neki is, de nem tört fel. Ha Troché nyavalygott, hogy így a rohadt múlt meg úgy, mindig csak a szőlőbe menet, néha ő is megpróbálta, mi lesz vele, ha arra gondol, hogy a tűző napon szedték fel a dinnyét, s hordták le a pincébe, hogy kihűljön, majd rakták a kocsira a szalma alá, de egy pillanat alatt ott tartott, hogy ő bizony nem lékelt a csinosabb menyecskéknek, csak esküdött igaz hitére, hogy olyan lesz az, mint a méz, s ha véletlenül nem, akkor csaló, és legközelebb a fejéhez vághatják. Aztán persze hülye arccal nézett magára, hogy hogyan is tud ő olyan szavakat használni, hogy menyecske. Pláne a saját etetésére, úgyhogy tovább nem is foglalkozott soha ilyesmivel, pedig amikor mentek a vesszőért, mindig látta Troché pofáján, hogy legszívesebben hagyná az egészet. Ne legyen meg az egyedül alkalmas vessző, hajtsa, tekerje meg a radai, ne forduljon jóra nappal és éjszaka, legkevésbé Mohács. Csak hát ők is, és adott esetben a minden bátorságukat összeszedni olykor képes üzletfeleik is veszekedtek az álomvesszők után. Hajtsad meg, tekerd meg, fond bele a hálót, tépd ki azokat a tollakat, s döfködd a szívibe! Hajrá, csináld, kérlek, kérlek. S amikor már nekik is nagyon kellett, Sztupa előkereste az öreg kesztyűjét, és mint valami kosztümös marhaságban, képen legyintette vele Trochét, aki a széfhez lépet, s előhalászta a magáét. Képzelhetik, mi lehetett abban a széfben, melynek kombinációjával mindig oly hosszan és oly tudományos pofával mesterkedett Troché, tette hozzá Ómafa, valahányszor elmesélte ezt a történetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.