tévésmaci

Lovak a hámban

  • tévésmaci
  • 2022. július 27.

Film

Amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, négy erős kézre és két jó pár kesztyűre volt szükségük, s nekik pont ennyi volt.

A vesszőt hevíteni könnyű volt, szalonnasütés szalonna nélkül, gyerekjáték. De az igazán jó vesszőért ki kellett menni a szőlőbe (úgy mondták, a szöllőbe, mindig valamit „úgy mondtak”), s Troché azt nem szenvedhette. Hovatovább utálta egyenesen. Feltört benne ilyenkor a múlt, meglehet, egy soha nem volt múlt, vagy a rosseb tudja. S törjön az fel mégoly bukolikus képekben, a sorok között teli puttonnyal rikoltozó férfiak, csengve kacagó nőszemélyek alakját öltve, Troché akkor sem állhatta. Annál is kevésbé, mint amikor hajladozásból előfolyó derékhasogatásban, estére kilógó nyelvben jelent meg mindez. Csak hát, amikor Sztupa és Troché meghajtották, megtekerték az álomvesszőt, jóra fordult minden, még Mohács is. Könnyűek lettek a léptek, az álmok, nappal ment minden, mint a karikacsapás, és balzsamosak voltak az éjszakák. Sztupát a múlt nem zavarta, még ha fel is tört volna neki is, de nem tört fel. Ha Troché nyavalygott, hogy így a rohadt múlt meg úgy, mindig csak a szőlőbe menet, néha ő is megpróbálta, mi lesz vele, ha arra gondol, hogy a tűző napon szedték fel a dinnyét, s hordták le a pincébe, hogy kihűljön, majd rakták a kocsira a szalma alá, de egy pillanat alatt ott tartott, hogy ő bizony nem lékelt a csinosabb menyecskéknek, csak esküdött igaz hitére, hogy olyan lesz az, mint a méz, s ha véletlenül nem, akkor csaló, és legközelebb a fejéhez vághatják. Aztán persze hülye arccal nézett magára, hogy hogyan is tud ő olyan szavakat használni, hogy menyecske. Pláne a saját etetésére, úgyhogy tovább nem is foglalkozott soha ilyesmivel, pedig amikor mentek a vesszőért, mindig látta Troché pofáján, hogy legszívesebben hagyná az egészet. Ne legyen meg az egyedül alkalmas vessző, hajtsa, tekerje meg a radai, ne forduljon jóra nappal és éjszaka, legkevésbé Mohács. Csak hát ők is, és adott esetben a minden bátorságukat összeszedni olykor képes üzletfeleik is veszekedtek az álomvesszők után. Hajtsad meg, tekerd meg, fond bele a hálót, tépd ki azokat a tollakat, s döfködd a szívibe! Hajrá, csináld, kérlek, kérlek. S amikor már nekik is nagyon kellett, Sztupa előkereste az öreg kesztyűjét, és mint valami kosztümös marhaságban, képen legyintette vele Trochét, aki a széfhez lépet, s előhalászta a magáét. Képzelhetik, mi lehetett abban a széfben, melynek kombinációjával mindig oly hosszan és oly tudományos pofával mesterkedett Troché, tette hozzá Ómafa, valahányszor elmesélte ezt a történetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.