Film

Madárkák

  • 2016. május 28.

Film

A fővárosból egy halászfaluba kerülő fiúnak durva férfiak és hiába vágyakozó nők, alkoholisták és agresszív lúzerek között kell végleg pontot tennie énekeskarrierje végére. A rigóról elnevezett, valóságban is létező reykjavíki férfikórus gyermekrészlegének szopránja nem követheti Afrikába küldetéstudatos mamáját. Az évek óta nem is látott papa viszont, aki elbaltázott életét olykor kanmuris kicsapongásokkal próbálja elviselhetővé tenni, mindössze a halfeldolgozó üzem és a kisvárosi középiskola perspektíváját bírja nyújtani kamaszodó fiának. Aki nem is tud más lenni, mint idegen a magakorúak biciklikunsztok, ócska piák és primitív macsóskodások által meghatározott közegében, ahol a legizgalmasabb élmény egy tengerparton, nagykabátban végigvacogott Szent Iván-éj, a végén veréssel.

A mai izlandi film legfőbb erénye a sötét, baljós atmoszféra megteremtése – a táj zord, az emberi közeg sivár, a népek szótlanok, de villámlik a szemük és eljár a kezük –, a lefojtott, szűkös horizontú életek kis drámáinak átélhetővé tétele. Ez az alig másfél órás, a szükségesnél mégis jóval hosszabb film is ugyanezekre a mára már túlságosan is bevált toposzokra épít. Ám a tempó lassúsága nem a feszültséget növeli, inkább vontatottnak hat, a kietlenséget ellensúlyozni hivatott, csakugyan torokszorító szépségű jelenetek (magányos éneklés az elhagyott hőerőmű üres hangárjában) inkább belesimulnak a nyomottságba, a film végi, valódi szeretetet és elfogadást kifejező emberi gesztus pedig, bármennyire katartikus is, nem felépül, hanem csak úgy bekövetkezik.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.