Film

Madárkák

  • 2016. május 28.

Film

A fővárosból egy halászfaluba kerülő fiúnak durva férfiak és hiába vágyakozó nők, alkoholisták és agresszív lúzerek között kell végleg pontot tennie énekeskarrierje végére. A rigóról elnevezett, valóságban is létező reykjavíki férfikórus gyermekrészlegének szopránja nem követheti Afrikába küldetéstudatos mamáját. Az évek óta nem is látott papa viszont, aki elbaltázott életét olykor kanmuris kicsapongásokkal próbálja elviselhetővé tenni, mindössze a halfeldolgozó üzem és a kisvárosi középiskola perspektíváját bírja nyújtani kamaszodó fiának. Aki nem is tud más lenni, mint idegen a magakorúak biciklikunsztok, ócska piák és primitív macsóskodások által meghatározott közegében, ahol a legizgalmasabb élmény egy tengerparton, nagykabátban végigvacogott Szent Iván-éj, a végén veréssel.

A mai izlandi film legfőbb erénye a sötét, baljós atmoszféra megteremtése – a táj zord, az emberi közeg sivár, a népek szótlanok, de villámlik a szemük és eljár a kezük –, a lefojtott, szűkös horizontú életek kis drámáinak átélhetővé tétele. Ez az alig másfél órás, a szükségesnél mégis jóval hosszabb film is ugyanezekre a mára már túlságosan is bevált toposzokra épít. Ám a tempó lassúsága nem a feszültséget növeli, inkább vontatottnak hat, a kietlenséget ellensúlyozni hivatott, csakugyan torokszorító szépségű jelenetek (magányos éneklés az elhagyott hőerőmű üres hangárjában) inkább belesimulnak a nyomottságba, a film végi, valódi szeretetet és elfogadást kifejező emberi gesztus pedig, bármennyire katartikus is, nem felépül, hanem csak úgy bekövetkezik.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.