Film

Madárkák

  • 2016. május 28.

Film

A fővárosból egy halászfaluba kerülő fiúnak durva férfiak és hiába vágyakozó nők, alkoholisták és agresszív lúzerek között kell végleg pontot tennie énekeskarrierje végére. A rigóról elnevezett, valóságban is létező reykjavíki férfikórus gyermekrészlegének szopránja nem követheti Afrikába küldetéstudatos mamáját. Az évek óta nem is látott papa viszont, aki elbaltázott életét olykor kanmuris kicsapongásokkal próbálja elviselhetővé tenni, mindössze a halfeldolgozó üzem és a kisvárosi középiskola perspektíváját bírja nyújtani kamaszodó fiának. Aki nem is tud más lenni, mint idegen a magakorúak biciklikunsztok, ócska piák és primitív macsóskodások által meghatározott közegében, ahol a legizgalmasabb élmény egy tengerparton, nagykabátban végigvacogott Szent Iván-éj, a végén veréssel.

A mai izlandi film legfőbb erénye a sötét, baljós atmoszféra megteremtése – a táj zord, az emberi közeg sivár, a népek szótlanok, de villámlik a szemük és eljár a kezük –, a lefojtott, szűkös horizontú életek kis drámáinak átélhetővé tétele. Ez az alig másfél órás, a szükségesnél mégis jóval hosszabb film is ugyanezekre a mára már túlságosan is bevált toposzokra épít. Ám a tempó lassúsága nem a feszültséget növeli, inkább vontatottnak hat, a kietlenséget ellensúlyozni hivatott, csakugyan torokszorító szépségű jelenetek (magányos éneklés az elhagyott hőerőmű üres hangárjában) inkább belesimulnak a nyomottságba, a film végi, valódi szeretetet és elfogadást kifejező emberi gesztus pedig, bármennyire katartikus is, nem felépül, hanem csak úgy bekövetkezik.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.