Film

Madárkák

  • 2016. május 28.

Film

A fővárosból egy halászfaluba kerülő fiúnak durva férfiak és hiába vágyakozó nők, alkoholisták és agresszív lúzerek között kell végleg pontot tennie énekeskarrierje végére. A rigóról elnevezett, valóságban is létező reykjavíki férfikórus gyermekrészlegének szopránja nem követheti Afrikába küldetéstudatos mamáját. Az évek óta nem is látott papa viszont, aki elbaltázott életét olykor kanmuris kicsapongásokkal próbálja elviselhetővé tenni, mindössze a halfeldolgozó üzem és a kisvárosi középiskola perspektíváját bírja nyújtani kamaszodó fiának. Aki nem is tud más lenni, mint idegen a magakorúak biciklikunsztok, ócska piák és primitív macsóskodások által meghatározott közegében, ahol a legizgalmasabb élmény egy tengerparton, nagykabátban végigvacogott Szent Iván-éj, a végén veréssel.

A mai izlandi film legfőbb erénye a sötét, baljós atmoszféra megteremtése – a táj zord, az emberi közeg sivár, a népek szótlanok, de villámlik a szemük és eljár a kezük –, a lefojtott, szűkös horizontú életek kis drámáinak átélhetővé tétele. Ez az alig másfél órás, a szükségesnél mégis jóval hosszabb film is ugyanezekre a mára már túlságosan is bevált toposzokra épít. Ám a tempó lassúsága nem a feszültséget növeli, inkább vontatottnak hat, a kietlenséget ellensúlyozni hivatott, csakugyan torokszorító szépségű jelenetek (magányos éneklés az elhagyott hőerőmű üres hangárjában) inkább belesimulnak a nyomottságba, a film végi, valódi szeretetet és elfogadást kifejező emberi gesztus pedig, bármennyire katartikus is, nem felépül, hanem csak úgy bekövetkezik.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.