Film

A halott óramű

Madarász Isti: Hurok

Film

Ahányszor készül egy virtigli műfaji film Magyarországon, mindjárt mindenki azon kezd lamentálni, hogy miért nincs több, és amik vannak, azok miért olyanok, amilyenek. Az mindenképpen igaz, hogy a zsánerfilmnek (különösen bizonyos zsánereknek) nincs kiforrott hagyománya a magyar filmkészítésben.

Az 1945 előtt jelentős műfaji hagyomány a második világháború utánra gyakorlatilag történelmi filmekre és vígjátékokra apadt. A szocializmus nem kedvezett a nyugati zsánerminták betörésének − a szerzői filmes, új hullámos hatásoknak inkább, így a magyar film szerzői alkotásokkal szerzett nevet magának (és ez maradt a domináns előképe az új filmeseknek). A rendszerváltás után pedig hiába dőltek ránk a nyugati zsánerfilmek, a magyar rendezők (pl. a pénz vagy a tapasztalat hiánya miatt) nem merészkedtek a szokatlanabb műfajok területére (pl. sci-fi, horror, thriller).

A thriller ugyanakkor érdekes, köztes műfaj. Könnyen meg lehet oldani viszonylag alacsony költségvetéssel is, ezzel szemben rutint és céltudatosságot igényel a kivitelezése. Találunk egy-két példát 1989 előttről (Dögkeselyű, Mielőtt befejezi röptét a denevér), és az újabb generáció is kísérletezett több-kevesebb sikerrel (Halálkeringő, A nyomozó, A vizsga, Kaméleon, Víkend).

Madarász Isti a thrillert a sci-fi műfajával vegyítette, és a végeredmény jelentős műfajismeretről tanúskodik. Egyfelől a rendező jól érzi, hogy ez a műfaj (különösen az időhurkos sci-fi, pl. Idétlen időkig, Időhurok, Időbűnök) nem bír el egy bizonyos játékidőnél – kb. másfél óra – többet. Madarász filmje feszes és céltudatos, egyetlen felesleges, a film megértését nem szolgáló kockát sem tartalmaz. Rendelkezik az adott alműfajhoz szükséges biztos műfajismerettel is: csak annyira bonyolítja és ismétli a cselekményt, amennyire szükséges, így sem a néző, sem ő maga nem veszti el a fonalat. Ugyanakkor a közönséget sem kezeli gyerekként, nem magyarázza agyon a cselekményvilág szabályait, hanem hagyja azokat organikusan kibontakozni a játékidő előrehaladtával.

Ám itt nagyjából véget is érnek a pozitívumok. Hatalmas hiányosság, hogy szinte lehetetlen azonosulni főhősével (emiatt a film gyakran unalmas). Ádám csempész, aki meg akar lépni a szállítmánnyal, hogy új életet kezdjen barátnőjével. A barátnőről kiderül, hogy várandós, a főnök pedig rájön a cselre, és megöli Ádámot – de egy megmagyarázhatatlan időhurok új esélyt ad neki. Ádámot először egy önző, érzéketlen bunkónak ismerjük meg, és a forgatókönyv nem magyarázza meg, hogy az időhurok hogyan és miért változtatja meg gyökeresen a férfi jellemét. Az Ádámot alakító Száraz Dénesnek a film feszessége miatt nem is marad sok lehetősége, hogy kidolgozza e jellemfejlődést. A többi szerep (Martinovics Dorináé, Anger Zsolté) még nála is vázlatosabb. Paradox módon az „üres” főhős és a cselekmény ismétlődő, magába visszahulló szerkezete közelíti a filmet a videojáték-adaptációkhoz, bár érzésem szerint ez nem szándékos.

A film ürességéhez hozzájárul, hogy Madarász megszállottan kitörli a konkrét helyre és időre utaló nyomokat a filmből (pl. hospital feliratú a kórház). Ettől az hideg és üres lesz (ha ehhez hozzáadjuk a szereplők érzelmi felszínességét, akkor már közel járunk a Christopher Nolanre jellemző technikai tudáshoz társított lel­ketlenséghez). A Hurok gyakran enélkül is túl kimódoltnak és mesterkéltnek hat (pl. időutazós filmekre utaló rendszám­táblák, de túlgondoltság bizonyos fokig a time loop sci-fik sajátossága is).

Madarász jól kiszámolta, hogy hazai keretek közt mire lehet képes egy ilyen műfajú filmmel, és azt tisztesen teljesítette is – érti a sci-fit, de egyszerűen képtelen életet lehelni a gondosan össze­ra­kott szerkezetbe. A Hurok egy olajozott, pontos, de halott óra­mű marad.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.