Film

A halott óramű

Madarász Isti: Hurok

Film

Ahányszor készül egy virtigli műfaji film Magyarországon, mindjárt mindenki azon kezd lamentálni, hogy miért nincs több, és amik vannak, azok miért olyanok, amilyenek. Az mindenképpen igaz, hogy a zsánerfilmnek (különösen bizonyos zsánereknek) nincs kiforrott hagyománya a magyar filmkészítésben.

Az 1945 előtt jelentős műfaji hagyomány a második világháború utánra gyakorlatilag történelmi filmekre és vígjátékokra apadt. A szocializmus nem kedvezett a nyugati zsánerminták betörésének − a szerzői filmes, új hullámos hatásoknak inkább, így a magyar film szerzői alkotásokkal szerzett nevet magának (és ez maradt a domináns előképe az új filmeseknek). A rendszerváltás után pedig hiába dőltek ránk a nyugati zsánerfilmek, a magyar rendezők (pl. a pénz vagy a tapasztalat hiánya miatt) nem merészkedtek a szokatlanabb műfajok területére (pl. sci-fi, horror, thriller).

A thriller ugyanakkor érdekes, köztes műfaj. Könnyen meg lehet oldani viszonylag alacsony költségvetéssel is, ezzel szemben rutint és céltudatosságot igényel a kivitelezése. Találunk egy-két példát 1989 előttről (Dögkeselyű, Mielőtt befejezi röptét a denevér), és az újabb generáció is kísérletezett több-kevesebb sikerrel (Halálkeringő, A nyomozó, A vizsga, Kaméleon, Víkend).

Madarász Isti a thrillert a sci-fi műfajával vegyítette, és a végeredmény jelentős műfajismeretről tanúskodik. Egyfelől a rendező jól érzi, hogy ez a műfaj (különösen az időhurkos sci-fi, pl. Idétlen időkig, Időhurok, Időbűnök) nem bír el egy bizonyos játékidőnél – kb. másfél óra – többet. Madarász filmje feszes és céltudatos, egyetlen felesleges, a film megértését nem szolgáló kockát sem tartalmaz. Rendelkezik az adott alműfajhoz szükséges biztos műfajismerettel is: csak annyira bonyolítja és ismétli a cselekményt, amennyire szükséges, így sem a néző, sem ő maga nem veszti el a fonalat. Ugyanakkor a közönséget sem kezeli gyerekként, nem magyarázza agyon a cselekményvilág szabályait, hanem hagyja azokat organikusan kibontakozni a játékidő előrehaladtával.

Ám itt nagyjából véget is érnek a pozitívumok. Hatalmas hiányosság, hogy szinte lehetetlen azonosulni főhősével (emiatt a film gyakran unalmas). Ádám csempész, aki meg akar lépni a szállítmánnyal, hogy új életet kezdjen barátnőjével. A barátnőről kiderül, hogy várandós, a főnök pedig rájön a cselre, és megöli Ádámot – de egy megmagyarázhatatlan időhurok új esélyt ad neki. Ádámot először egy önző, érzéketlen bunkónak ismerjük meg, és a forgatókönyv nem magyarázza meg, hogy az időhurok hogyan és miért változtatja meg gyökeresen a férfi jellemét. Az Ádámot alakító Száraz Dénesnek a film feszessége miatt nem is marad sok lehetősége, hogy kidolgozza e jellemfejlődést. A többi szerep (Martinovics Dorináé, Anger Zsolté) még nála is vázlatosabb. Paradox módon az „üres” főhős és a cselekmény ismétlődő, magába visszahulló szerkezete közelíti a filmet a videojáték-adaptációkhoz, bár érzésem szerint ez nem szándékos.

A film ürességéhez hozzájárul, hogy Madarász megszállottan kitörli a konkrét helyre és időre utaló nyomokat a filmből (pl. hospital feliratú a kórház). Ettől az hideg és üres lesz (ha ehhez hozzáadjuk a szereplők érzelmi felszínességét, akkor már közel járunk a Christopher Nolanre jellemző technikai tudáshoz társított lel­ketlenséghez). A Hurok gyakran enélkül is túl kimódoltnak és mesterkéltnek hat (pl. időutazós filmekre utaló rendszám­táblák, de túlgondoltság bizonyos fokig a time loop sci-fik sajátossága is).

Madarász jól kiszámolta, hogy hazai keretek közt mire lehet képes egy ilyen műfajú filmmel, és azt tisztesen teljesítette is – érti a sci-fit, de egyszerűen képtelen életet lehelni a gondosan össze­ra­kott szerkezetbe. A Hurok egy olajozott, pontos, de halott óra­mű marad.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.