Film

Magántanulók

Szász János: A nagy füzet

  • Bori Erzsébet
  • 2013. november 10.

Film

Szász János korábbi munkáit, főként a Witman fiúkat tekintve szinte magától értetődő választásnak tűnik következő adaptációként A nagy füzet.

Ordítóak a tematikai, motivikus hasonlóságok a szoros kapcsolatban, a saját külön világában élő, rituális gyakorlatokat végző testvérpártól a szépasszony anyán át a szétmálló polgári otthonig; az erkölcsi rend fejreállásától a kínzáson-önkínzásokon át a gyilkosságig - miközben Agota Kristof első műve nagyon messze esik a Csáth-novelláktól.

A nagy füzet tétje a nyelvvel folytatott és a nyelvért folyó küzdelem. Szerzőjének nem egyszerűen egy történetet és az elbeszélés módját kellett kitalálnia, hanem betörni, két vállra fektetni egy ellenségnek érzett idegen nyelvet. Birtokba venni és rákényszeríteni arra, hogy szolgáljon, és ne árulkodjon lépten-nyomon arról, hogy az író koránt sincs birtokon belül, és igen szerények a kényszerítő eszközei. Így lett A nagy füzet a szükségből erényt diadala. Erős első könyv, bár távolról sem hibátlan.

Szász filmváltozata dramaturgiai beavatkozásokkal vagy a színészi jelenléttel profi módon tünteti el az olyan hibákat, mint egy-két kidolgozatlan, közhelyekből összerakott figura (zenekedvelő, homoszexuális német tiszt; a jó öreg zsidó suszter) és egyes hatásvadász elemek, de két dologgal nem tud mit kezdeni: a regény sötét humorával és a szikár, minimalista stílussal. Szásztól mindkettő idegen.

Látnunk és értékelnünk kell azonban azt a fegyelmet, önkorlátozást is, amellyel a rendező megzabolázta az artisztikus látvány, a szépség iránti bűnös vonzalmát. Nyilvánvalóan számot vetett azzal, hogy itt a kevesebb is sok: az író megtehette, hogy nem adja meg sem a helyszínt, sem az időt, nem nevezi meg, milyen nyelve(ke)n beszélnek a szereplők, ám ezen a pályán a filmes eleve vert helyzetben van, vagy legalábbis súlyos hendikeppel indul, hiszen nyelvet kell adnia a beszélők szájába, egyenruhát a katonákra stb.

Hasonlóképpen volt járhatatlan út a regény többes szám első személyű narrációja, amelyet a filmben külső nézőpontra kellett cserélni, de a megelevenített nagy füzet visszamenti, amit lehet. A Taxidermia és az "pium animátor-látványtervezője, Szöllősi Géza most is többet nyújtott, mint emlékezetes hozzájárulást a látványvilághoz: önálló szereplővé léptette elő a füzetet.

Ha már az alkotótársaknál tartunk, jó választás volt Haneke híres munkáinak osztrák fotográfusa, a jelentős dokumentarista és kísérleti filmes múlttal rendelkező Christian Berger. Nem mondhatom el ugyanezt Manuel Laval zeneszerzői közreműködéséről: a szerencsére viszonylag ritkán megszólaló kísérőzene tolakodó, inkább zavarja, mint emeli a hatást. Az olyan epizodisták teljesítményéről, mint Derzsi János a suszter, Ulrich Thomsen a német tiszt, Andorai Péter a pap, Kovács Lajos a nyomozó vagy Tóth Orsi Nyúlszáj szerepében már ejtettem szót. Az ikreket játszó Gyémánt testvérekre elképesztően nagy terhet rakott a rendező, de kisebb megingásokkal bírják, viszik. Molnár Piroska alakítására, formátumára inkább nem keresek jelzőket.

És ami a lényeget, A nagy füzetben megírt sajátos fejlődési, önnevelődési regényt illeti, azt jóformán maradéktalanul adja vissza a film. Azzal a kettősséggel együtt, hogy a "szukafattyak" minden döntése, lelki és fizikai túlélőgyakorlata az elembertelenedett, kegyetlen külvilágra adott reakció, miközben kívülről nézve szinte teljes egészében elfedi ezt az összefüggést az ikreket gyakran jellemző öntörvényű, autisztikus viselkedés. A kiürült hagyományos szerepüket játszó szülőknek esélyük sincs megérteni azt, ami egy-egy pillanatra feltárul az együgyű Nyúlszáj és a minden bizonnyal kiterjedt tapasztalatokkal rendelkező náci tiszt előtt, de az írástudatlan nagyanya, az igazi tanítómester lát bele a legmélyebben.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.