Film

Magántanulók

Szász János: A nagy füzet

  • Bori Erzsébet
  • 2013. november 10.

Film

Szász János korábbi munkáit, főként a Witman fiúkat tekintve szinte magától értetődő választásnak tűnik következő adaptációként A nagy füzet.

Ordítóak a tematikai, motivikus hasonlóságok a szoros kapcsolatban, a saját külön világában élő, rituális gyakorlatokat végző testvérpártól a szépasszony anyán át a szétmálló polgári otthonig; az erkölcsi rend fejreállásától a kínzáson-önkínzásokon át a gyilkosságig - miközben Agota Kristof első műve nagyon messze esik a Csáth-novelláktól.

A nagy füzet tétje a nyelvvel folytatott és a nyelvért folyó küzdelem. Szerzőjének nem egyszerűen egy történetet és az elbeszélés módját kellett kitalálnia, hanem betörni, két vállra fektetni egy ellenségnek érzett idegen nyelvet. Birtokba venni és rákényszeríteni arra, hogy szolgáljon, és ne árulkodjon lépten-nyomon arról, hogy az író koránt sincs birtokon belül, és igen szerények a kényszerítő eszközei. Így lett A nagy füzet a szükségből erényt diadala. Erős első könyv, bár távolról sem hibátlan.

Szász filmváltozata dramaturgiai beavatkozásokkal vagy a színészi jelenléttel profi módon tünteti el az olyan hibákat, mint egy-két kidolgozatlan, közhelyekből összerakott figura (zenekedvelő, homoszexuális német tiszt; a jó öreg zsidó suszter) és egyes hatásvadász elemek, de két dologgal nem tud mit kezdeni: a regény sötét humorával és a szikár, minimalista stílussal. Szásztól mindkettő idegen.

Látnunk és értékelnünk kell azonban azt a fegyelmet, önkorlátozást is, amellyel a rendező megzabolázta az artisztikus látvány, a szépség iránti bűnös vonzalmát. Nyilvánvalóan számot vetett azzal, hogy itt a kevesebb is sok: az író megtehette, hogy nem adja meg sem a helyszínt, sem az időt, nem nevezi meg, milyen nyelve(ke)n beszélnek a szereplők, ám ezen a pályán a filmes eleve vert helyzetben van, vagy legalábbis súlyos hendikeppel indul, hiszen nyelvet kell adnia a beszélők szájába, egyenruhát a katonákra stb.

Hasonlóképpen volt járhatatlan út a regény többes szám első személyű narrációja, amelyet a filmben külső nézőpontra kellett cserélni, de a megelevenített nagy füzet visszamenti, amit lehet. A Taxidermia és az "pium animátor-látványtervezője, Szöllősi Géza most is többet nyújtott, mint emlékezetes hozzájárulást a látványvilághoz: önálló szereplővé léptette elő a füzetet.

Ha már az alkotótársaknál tartunk, jó választás volt Haneke híres munkáinak osztrák fotográfusa, a jelentős dokumentarista és kísérleti filmes múlttal rendelkező Christian Berger. Nem mondhatom el ugyanezt Manuel Laval zeneszerzői közreműködéséről: a szerencsére viszonylag ritkán megszólaló kísérőzene tolakodó, inkább zavarja, mint emeli a hatást. Az olyan epizodisták teljesítményéről, mint Derzsi János a suszter, Ulrich Thomsen a német tiszt, Andorai Péter a pap, Kovács Lajos a nyomozó vagy Tóth Orsi Nyúlszáj szerepében már ejtettem szót. Az ikreket játszó Gyémánt testvérekre elképesztően nagy terhet rakott a rendező, de kisebb megingásokkal bírják, viszik. Molnár Piroska alakítására, formátumára inkább nem keresek jelzőket.

És ami a lényeget, A nagy füzetben megírt sajátos fejlődési, önnevelődési regényt illeti, azt jóformán maradéktalanul adja vissza a film. Azzal a kettősséggel együtt, hogy a "szukafattyak" minden döntése, lelki és fizikai túlélőgyakorlata az elembertelenedett, kegyetlen külvilágra adott reakció, miközben kívülről nézve szinte teljes egészében elfedi ezt az összefüggést az ikreket gyakran jellemző öntörvényű, autisztikus viselkedés. A kiürült hagyományos szerepüket játszó szülőknek esélyük sincs megérteni azt, ami egy-egy pillanatra feltárul az együgyű Nyúlszáj és a minden bizonnyal kiterjedt tapasztalatokkal rendelkező náci tiszt előtt, de az írástudatlan nagyanya, az igazi tanítómester lát bele a legmélyebben.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.