Film

Maisie tudja

  • 2014. március 27.

Film

Az ember ritkán tudja, mit beszél valójában. Legkevésbé talán azzal vagyunk tisztában, mennyire nincs mögötte világos indíték, őszinte érzés és felelős tudatosság, vagyis: ember, amikor egy-egy meggondolatlan "szeretlek" elhagyja a szánkat.

Ennek az amerikai független filmnek a főhősét, a hat év körüli kislányt folyvást szeretetükről biztosítják a megromlott házasságukat éppen felszámoló, egymással amúgy épp a gyerek megszerzése miatt ádáz harcban álló szülők. És szeretik is - a saját fogalmaik szerint. Vesznek neki ajándékot, bérelnek hozzá babysittert, sőt feleségül/férjül is veszik a náluknál több idővel rendelkező, az élet egyszerű örömei iránt több fogékonyságot tanúsító, s nem mellesleg: jóval fiatalabb gyerekfelügyelő(ke)t. Maisie pedig érzékenyen, bölcsen, megbocsátóan nézi ezeket a hajszolt szerencsétleneket. Csak akkor könnyezik némán, amikor egy éjjel a mama ex-fiúja kolléganőjének zajos albérletében ébred, ahol egy morózus macsó tudakolja, nem nagyon kedvesen, hogy ez meg mit keres itt.

David Siegel és Scott McGehee filmjének kivételes bravúrja, hogy végig a gyerek tekintetével tudjuk észlelni a felnőttek elrontott életét. Julianne Moore sokszínűen tud gyűlölni, Steve Coogan kiábrándultan kapkod széthulló élete törmelékei után. A tökéletesen hiteles gyerekszínész, Onata Aprile tekintetében jelenik meg az az érett, őszinte, tudatosan együttérző odaadás, amit az egójukban és az egójuknak élő szülők sosem fognak megismerni. S ami talán a szeretet.

Valódi gyöngyszem, titkos remekmű ez a másfél óra.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.