Film

Maisie tudja

  • 2014. március 27.

Film

Az ember ritkán tudja, mit beszél valójában. Legkevésbé talán azzal vagyunk tisztában, mennyire nincs mögötte világos indíték, őszinte érzés és felelős tudatosság, vagyis: ember, amikor egy-egy meggondolatlan "szeretlek" elhagyja a szánkat.

Ennek az amerikai független filmnek a főhősét, a hat év körüli kislányt folyvást szeretetükről biztosítják a megromlott házasságukat éppen felszámoló, egymással amúgy épp a gyerek megszerzése miatt ádáz harcban álló szülők. És szeretik is - a saját fogalmaik szerint. Vesznek neki ajándékot, bérelnek hozzá babysittert, sőt feleségül/férjül is veszik a náluknál több idővel rendelkező, az élet egyszerű örömei iránt több fogékonyságot tanúsító, s nem mellesleg: jóval fiatalabb gyerekfelügyelő(ke)t. Maisie pedig érzékenyen, bölcsen, megbocsátóan nézi ezeket a hajszolt szerencsétleneket. Csak akkor könnyezik némán, amikor egy éjjel a mama ex-fiúja kolléganőjének zajos albérletében ébred, ahol egy morózus macsó tudakolja, nem nagyon kedvesen, hogy ez meg mit keres itt.

David Siegel és Scott McGehee filmjének kivételes bravúrja, hogy végig a gyerek tekintetével tudjuk észlelni a felnőttek elrontott életét. Julianne Moore sokszínűen tud gyűlölni, Steve Coogan kiábrándultan kapkod széthulló élete törmelékei után. A tökéletesen hiteles gyerekszínész, Onata Aprile tekintetében jelenik meg az az érett, őszinte, tudatosan együttérző odaadás, amit az egójukban és az egójuknak élő szülők sosem fognak megismerni. S ami talán a szeretet.

Valódi gyöngyszem, titkos remekmű ez a másfél óra.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.