DVD

Manglehorn

  • - kg -
  • 2016. április 17.

Film

Olyan érdekesek ezek a kisemberek odalent; az egyiknek a keze nincs meg, a másiknak a hasa buggyan ki az inge alól, amott meg egy háromlábú kutya araszol a kukák környékén! Csupa költészet, ahová csak nézünk, embermesék jobbra-balra, nosza, szálljunk alá a kisbetűs valóságba, mielőtt egy rivális stáb megteszi előttünk. David Gordon Green, az egykor szebb napokat látott független filmes (a vietnami veterán hollywoo­di megfelelője) csinos kis életművet épített az ilyen alászállásokra. Mostanában egy-egy sztárt is ma­gával visz a valóságba, híres arcokat, akikről sosem gondoltuk volna, hogy munkásruhában és olcsó sörrel a kezükben is ki mernének állni a kamera elé. Ezúttal Al Pacino a sok kisvárosi statiszta között a kakukktojás: egy megfáradt kulcsmásoló, aki a macskáján kívül nem becsül senkit, szabadidejében pedig régmúlt nagy szerelméhez írogat leveleket, csak hogy valamivel kiteljen a játékidő. A macska műtétre szorul, s ezért egy pillanatra az állat­orvosi kulisszák mögé is bepillanthatunk: szép és nemes szakma, csakúgy, mint a filmkészítés, utóbbit azonban maguk a filmesek állítják minden beállításukkal, s ez némileg levon a dolog értékéből. Szóval, Al igyekszik elvegyülni a pórnép és az all you can eat salátáspultok között, de mivel úgy fest, mint egy híres színész, aki rejtélyes okból kalózkapitánynak öltözött, ez nem igazán sikerül neki. Pedig mindenki örül, hogy vele játszhat, még Harmony Korine-t is sikerült előrángatni a független filmes naftalinból, hogy jelenlétével hitelesítse a nagy színész bátor kisemberkedését.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.