tévésmaci

Megdézsmá'ta a hegyi sün

  • - tévésmaci -
  • 2012. július 28.

Film

Amikor Sztupa és Troché elhagyták a felhevült Nou Campot, rögtön a kocsihoz siettek, amit elővigyázatosságból egy közeli karosszériás műhelyében hagytak a mérkőzés idejére. Senor Esperanza és legényei becsületesen és persze jó pénzért pásztorolták a kobaltkék 1965-ös Chevy Malibut, ami bár nem volt épp a legfrissebb modell, de idelent, Léonban még megbámulták az emberek, a szálloda előtt pedig tömegével állták körül a gyerekek - pár napja bérelték Phoenixben (Arizona), direkt erre az útra. Túl sok érv nem szól a sietség mellett, mert Léon ugyan elég közel volt Mexikóvároshoz, de közel sem annyira, mint Toluca, ahol ugyanebben a délidőben az olaszok játszottak. Az eredmény változásait folyamatosan bemondta a Nou Camp hangosanbeszélője, sírtak a helyi erők, noha az korántsem alakult olyan izgalmasan, mint az a meccs, ami épp a szemük előtt hullámzott. Teendőik szempontjából így édes mindegy volt a tempó, csak a nekikeseredett, húsz perce még a himnuszt éneklő brit szurkolókat akarták elkerülni, hiszen nyilvánvaló volt, hogy jó, ha másnap bejutnak Valcareggihez. S ezen az sem változtatott, hogy Sztupát és Trochét speciel sürgette az idő, hisz mindössze két nap volt a következő meccsig. S Don Ferrucciónak is kell nyilván időt hagyni, hogy megeméssze a híreket, s elszánja magát. Mert ez nem holmi északi vircsaft, hogy Sandro Mazzola az Interből vagy Gianni Rivera a Milánból játsszon-e támadó fedezetet, annál sokkal komolyabb, felnőtteknek való munka. A műhelyből még visszahajtottak a szállodába, megtudni, érkezett-e újabb telegráfico Szardíniáról. A direkt a vb-re épített - saját arénával is rendelkező - Fiesta Americana recepcióján azonban Herr Kappelmann (Dieter, egy kalandortermészetű német egyetemista, valójában úgynevezett Gehlen-unoka a Bundesnachrichtendiensttől, de ezt Sztupáék is tudták) széttárta a karját, s egy halk sorryt rebegett, mint aki az anyja életére esküszik. Mögötte a tévé épp Seeler hosszabbítást jelentő csúsztatott fejesét ismételte. Foci most is van a tévében.

Pénteken (29-én) például nincs, de szerencsére más sincs, így csak a legelvetemültebb függők kapcsolnak be éjfél előtt a film+-ra, ahol a Nikitát adják, Anne Parillaud és Jean-Hugues Anglade igazi pályabelépőjét. Bár a csajt láttam már előtte Delonnal, a csávót meg most nézem a Braquo című sorozatban (a francia Kemény zsaruk ez, vicces, hogy épp amerikai remake készül belőle).

Szombatra sem várható semmi olvadás, a tegnapi csatorna este hétkor adja a tegnapelőtti Jégkorszakot, hacsak nem rábeszélendő a negyedik rész mozipremierjére.

Vasárnap Szőts István Móra-adaptációja, az Ének a búzamezőkről fél ötkor a Dunán, a múlt héten lemaradtunk a Nyirő-adaptácójáról - pedig az a jobb film. Ugyanit fél nyolckor Észak-északnyugat, amiben az öreg Hitch felkergeti a Rushmore-ra Cary Grantet. Éjfél után az 1954-es Gyilkosság telefonhívásra a Filmmúzeumon - úgy látszik, születésnapja van a vén salabakternak (nincs).

Hétfőn régi jó komcsiszokásunk szerint élünk.

Kedden is úgy kéne, de a Duna belefogott Milos Forman viselt dolgainak részletes feltárásába, minek során este negyed tízkor színre lép Fekete Péter, s mi azt mondjuk neki, hogy Ahoooj! Éjjeli szent negyed kettőkor még épp időben vagyunk a Filmmúzeumon kezdődő M.A.S.H.-hez, ami elég szerencsés sűrűséggel fordul elő ezen a csatornán, de akkor is a filmtörténet egyik hófödte csúcsa.

Szerdán lejjebb ereszkedünk, de távolról sem dalolva. A Duna Tv negyed tízkor egy ma is tartó francia Agatha Christie-sorozat negyedik darabjaként 2009-ben bemutatott filmet ad, A végzet házát. Mármost nézzük a dolgot a jó oldaláról: a legjobb Maigret-feldolgozást a BBC készítette 1960 és '63 között (Ruppert Daviesszel a címszerepben), akkor miért ne franciák csinálnák a legjobb Christie-t? Na ugye. Ennél sokkal rosszabb, amikor Brian de Palma csinál úgy, mintha ő lenne Antonioni Michelangelo: Halál a hídon és a Cinemaxon, 22.15-kor.

Csütörtökön A gyűlölet c. film 0.40-kor dettó a Cinemaxon. Ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.