tévésmaci

Megdézsmá'ta a hegyi sün

  • - tévésmaci -
  • 2012. július 28.

Film

Amikor Sztupa és Troché elhagyták a felhevült Nou Campot, rögtön a kocsihoz siettek, amit elővigyázatosságból egy közeli karosszériás műhelyében hagytak a mérkőzés idejére. Senor Esperanza és legényei becsületesen és persze jó pénzért pásztorolták a kobaltkék 1965-ös Chevy Malibut, ami bár nem volt épp a legfrissebb modell, de idelent, Léonban még megbámulták az emberek, a szálloda előtt pedig tömegével állták körül a gyerekek - pár napja bérelték Phoenixben (Arizona), direkt erre az útra. Túl sok érv nem szól a sietség mellett, mert Léon ugyan elég közel volt Mexikóvároshoz, de közel sem annyira, mint Toluca, ahol ugyanebben a délidőben az olaszok játszottak. Az eredmény változásait folyamatosan bemondta a Nou Camp hangosanbeszélője, sírtak a helyi erők, noha az korántsem alakult olyan izgalmasan, mint az a meccs, ami épp a szemük előtt hullámzott. Teendőik szempontjából így édes mindegy volt a tempó, csak a nekikeseredett, húsz perce még a himnuszt éneklő brit szurkolókat akarták elkerülni, hiszen nyilvánvaló volt, hogy jó, ha másnap bejutnak Valcareggihez. S ezen az sem változtatott, hogy Sztupát és Trochét speciel sürgette az idő, hisz mindössze két nap volt a következő meccsig. S Don Ferrucciónak is kell nyilván időt hagyni, hogy megeméssze a híreket, s elszánja magát. Mert ez nem holmi északi vircsaft, hogy Sandro Mazzola az Interből vagy Gianni Rivera a Milánból játsszon-e támadó fedezetet, annál sokkal komolyabb, felnőtteknek való munka. A műhelyből még visszahajtottak a szállodába, megtudni, érkezett-e újabb telegráfico Szardíniáról. A direkt a vb-re épített - saját arénával is rendelkező - Fiesta Americana recepcióján azonban Herr Kappelmann (Dieter, egy kalandortermészetű német egyetemista, valójában úgynevezett Gehlen-unoka a Bundesnachrichtendiensttől, de ezt Sztupáék is tudták) széttárta a karját, s egy halk sorryt rebegett, mint aki az anyja életére esküszik. Mögötte a tévé épp Seeler hosszabbítást jelentő csúsztatott fejesét ismételte. Foci most is van a tévében.

Pénteken (29-én) például nincs, de szerencsére más sincs, így csak a legelvetemültebb függők kapcsolnak be éjfél előtt a film+-ra, ahol a Nikitát adják, Anne Parillaud és Jean-Hugues Anglade igazi pályabelépőjét. Bár a csajt láttam már előtte Delonnal, a csávót meg most nézem a Braquo című sorozatban (a francia Kemény zsaruk ez, vicces, hogy épp amerikai remake készül belőle).

Szombatra sem várható semmi olvadás, a tegnapi csatorna este hétkor adja a tegnapelőtti Jégkorszakot, hacsak nem rábeszélendő a negyedik rész mozipremierjére.

Vasárnap Szőts István Móra-adaptációja, az Ének a búzamezőkről fél ötkor a Dunán, a múlt héten lemaradtunk a Nyirő-adaptácójáról - pedig az a jobb film. Ugyanit fél nyolckor Észak-északnyugat, amiben az öreg Hitch felkergeti a Rushmore-ra Cary Grantet. Éjfél után az 1954-es Gyilkosság telefonhívásra a Filmmúzeumon - úgy látszik, születésnapja van a vén salabakternak (nincs).

Hétfőn régi jó komcsiszokásunk szerint élünk.

Kedden is úgy kéne, de a Duna belefogott Milos Forman viselt dolgainak részletes feltárásába, minek során este negyed tízkor színre lép Fekete Péter, s mi azt mondjuk neki, hogy Ahoooj! Éjjeli szent negyed kettőkor még épp időben vagyunk a Filmmúzeumon kezdődő M.A.S.H.-hez, ami elég szerencsés sűrűséggel fordul elő ezen a csatornán, de akkor is a filmtörténet egyik hófödte csúcsa.

Szerdán lejjebb ereszkedünk, de távolról sem dalolva. A Duna Tv negyed tízkor egy ma is tartó francia Agatha Christie-sorozat negyedik darabjaként 2009-ben bemutatott filmet ad, A végzet házát. Mármost nézzük a dolgot a jó oldaláról: a legjobb Maigret-feldolgozást a BBC készítette 1960 és '63 között (Ruppert Daviesszel a címszerepben), akkor miért ne franciák csinálnák a legjobb Christie-t? Na ugye. Ennél sokkal rosszabb, amikor Brian de Palma csinál úgy, mintha ő lenne Antonioni Michelangelo: Halál a hídon és a Cinemaxon, 22.15-kor.

Csütörtökön A gyűlölet c. film 0.40-kor dettó a Cinemaxon. Ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.