Tévésorozat

Kettő híján 21

Sherlock

  • - borz -
  • 2012. augusztus 1.

Film

Brit tudósok számításai szerint Arthur Conan Doyle mesterdetektívje az a regényalak, aki a legtöbbször jelent meg mozgóképen. Ez akár igaz is lehet: Sherlock Holmes száz éve - a múlt század elejétől mind a mai napig - állandó, pontosabban állandóan visszatérő figura a vásznon és a tévéképernyőn.
Az újabb feldolgozások közül roppant élvezetesre sikerült a nyolcvanas évek közepén készült, 13 epizódból álló széria Jeremy Brett-tel a címszerepben, amelynek ismétléseibe azóta is rendszeresen belefuthatunk. A Sherlock Holmes kalandjai legfőbb erényeként a szöveghűséget és a történelmi hitelességet szokták felhozni, de a sikerben legalább ekkora része volt a modernizálásnak: hősünk visszakapta a "viktoriánus" feldolgozásokból kilúgozott rossz szokásait és jellemhibáit, hogy kortársként állhasson elénk zaklatott lelkével, mániás depressziójával, kokainizmusával és arroganciájával.


 

A legújabb sorozat, a 2010-ben indult Sherlock a modernizálás egy másik, kézenfekvőbb útját választva a mai Londonba helyezi át a történetet, amelyben Watson doktor Afganisztánból poszttraumatikus stressz szindrómával megtért katonaorvos, Holmes harminc körüli fiatalember és szociopata, akiben egy korabeli (mármint Doyle korabeli) dandy 21. századi alakmására ismerhetünk. És van egy közös nyavalyájuk, amely jó alapot ad az együttműködéshez: mindketten adrenalinfüggők. Mark Gatiss és Steven Moffat, a sorozat két kreátora (Gatisst mellesleg láthatjuk is Mycroft szerepében) találékonyan, szellemesen és jól átgondoltan aktualizálta a jól ismert eseteket, bár vannak klasszikus elemek, amelyekről így is visszapattantak. Egyes bűntettek, és legkivált maguk a bűnözők az indítékaikkal, gondolkodás- és elkövetési módjukkal menthetetlenül 19. századiak, az ősellenség Moriartyval az élen. Az alkotók nem szégyelltek összehordani mindent, ami a korábbi adaptációkból újrahasznosítható, a korábbiak közé értve Guy Ritchie 2009-es, nagy népszerűségnek örvendő moziváltozatát. Sokat elmond a Sherlock nulladik, nem vetített epizódjának (ami nem a klasszikus, amerikai értelemben vett pilot, hanem afféle referenciamunka) és a hivatalos első résznek az összevetése, amelyek ugyanazt a sztorit filmesítik meg. Utóbbiban, azon túl, hogy kidolgozottabb és lecseréltek benne néhány mellékszereplőt, már visszaköszönnek az egy évvel öregebb Ritchie-film megoldásai. A rózsaszín dolgozószoba (meglepetésre így bírták magyarítani az A Study in Pink címet) elnyerhette előbb a megrendelők tetszését, mert berendelték az egész évadot, majd a közönségét, mert már a harmadik évadot tervezik - ezt persze brit léptékben kell számolni, ahol három nap egy esztendő.

Azt talán mondanunk sem kell, hogy a Sherlock élvezeti értékéhez milyen sokat adnak hozzá a kitűnő brit színészek, különös tekintettel a főhőst adó Benedict Cumberbatchre, akit az utóbbi években élmény volt látni minden szerepében, vezényeljen bár lovasrohamot a német ágyúk ellen (Hadak útján), küzdjön a rabszolgaság eltörléséért Pitt miniszterelnökként (A szabadság himnusza), vagy érjen férfivá Smiley mellett (Suszter, szabó, baka, kém), de már az is elárul róla ezt-azt, hogy a szintén színész papájával ellentétben simán a pályára mert lépni ezzel a névvel. Ami pedig Sir Arthurt és az ő mesterdetektívjét illeti, időtállóságukat és csodatevő tudományukat mi sem bizonyíthatja jobban, mint Guy Ritchie rendezői feltámasztása, akiről már azt hittük, hogy örökre utat vesztett valahol a málnás és a citromliget között.

Vetíti az m1, július 14-étől.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.