Film

Megvan a bűnös

Felix van Groeningen: Alabama és Monroe

  • 2013. december 28.

Film

Ez a roppant személyes és szenvedélyes belga film drámai hangoltságú példázat, amely a főszerepet itt és korábban a színházban is alakító Johan Heldenbergh (a Szarul állnak a dolgok és a Moszkva, Belgium c. filmekből ismert kiváló flamand színész) darabja nyomán készült.

A felbontott időrend ellenére a filmben is világosan elkülönül a két "felvonás". Az elsőben egy művész házaspár egymásra találását látjuk. A bohém, már nem olyan fiatal zenészek a váratlanul érkező gyermekáldásnak köszönhetően felelősséget vállalni kész felnőttekké érnek, ám a kislányon a rák jelei mutatkoznak; a megdöbbenést és az orvosok csak átmeneti javulást hozó erőfeszítéseit hosszú szenvedés, hitegetés és reménykedés követi - végül a gyerek meghal. Kevés megrázóbb dolog van egy tökéletesen ártatlan, tiszta lélek értelmetlen kínjainak és megmagyarázhatatlan halálának részletes bemutatásánál. A tehetetlenség, az élet voltaképpeni értelmetlenségének, igazságtalan voltának érzete uralkodik el szépen, lassan, a színvonalas és a sztori adott fordulatához mindig pontosan illeszkedő bluegrass-számok ellenére is (a pár tagjai ugyanis egy olyan zenekar frontemberei, amely a country ezen ágát műveli, egyre nagyobb sikerrel, mintegy magánéletük elsötétülésének ellenpontjaként).

Az igazi dráma mégis a második "felvonásban" zajlana le, ha a film túl tudna lépni a melodrámai megoldásokon. A sorscsapások bár megdöbbentőek, tragikusak, drámai aspektusa mégis csak annak van, ahogy az ember megküzd - önmagában, társával, a világgal - velük. Ez az, ami felveti az egyéni döntés felelősségének kérdését, a szembesülés, megértés lehetőségét. A pár végigjárja a depressziótól az önmarcangoláson és egymás hibáztatásán át a megbocsátás akarásáig, majd - a belső átalakulással nem járó puszta akarat, elszánás hiábavalóságával szembesülve - a különválásig vezető utat, amely így és ekképp csak - lelki, majd fizikai - önpusztításban érhet véget. A pontosan végigvitt, megrázó folyamat valódi tragédiává akkor válna, ha egyensúlyban maradnának az egymásnak feszülő energiák, ha világosan láthatnánk és megérthetnénk a reakciók mögötti mélyebb motívumokat. Ha nem maga a gyász hordozná csupán az - egyértelmű - érzelmi töltést, hanem az emberi tett, a cselekvés, a halálra, az élet kiüresedésére adott, felismerésekben, döntésekben megnyilvánuló válasz. Ehhez kiváló alapot szolgáltat a páros különbözősége: a nő olyan szkeptikus, akinek fontos a spiritualitás, ám a világban inkább érzi valamiféle transzcendencia jelenlétét, mint hogy képes volna akár csak körülírni is, hogy mi volna az. A férfi viszont igazi, keményvonalas, fundamentalista híve annak a szektának, amelynek nincsenek szkeptikusai, csak szenvedélyes elkötelezettjei: az ateizmusban hisz. Valódi agressziót vált ki belőle a kretén babonaságnak vélt elgondolás arról, hogy az emberi életnek esetleg más aspektusa is lehetséges. Az ezen a síkon kibontakozó konfliktus valódi drámát eredményezne, ha a film nem azonosulna látványosan a férfi nézőpontjával. ', arról értesülvén, hogy a filmidő szerint hivatalban lévő amerikai elnök (ifj. Bush) valláserkölcsi okokra hivatkozva megvétózta az őssejtkutatás korlátozásának feloldását, heves és nyilvános (egy koncertbe ékelt) szónoklatban teszi meg minden bajok forrásának magát az istenhitet. Innentől azonban - a lírai hangvételhez visszataláló zárlat ellenére - egyféle politikai felszólamlássá egyszerűsödik a film. Megvan(nak) a bűnös(ök), elveszett a katarzis.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.