Film

King Curling

Film

Van egy szép sport. Kell hozzá néhány korong, nagyon sima jég és seprűk. A játékosok végig azt üvöltik: "Söpörd!" - nagyvonalakban ez a curling. S ha keverünk hozzá úgynevezett norvég humort, tehát néhány erősen elrajzolt figurát, némi abszurditást, végeredményül megkapjuk Ole Endresen groteszkjét.

A történet sportfilmhez méltóan egyszerű, a szereplők kivétel nélkül idétlenek. Hősünk, Truls, a curling régi nagy ásza tízévnyi jól megérdemelt elme-gyógyintézeti kezelés után tér vissza nemcsak a világba, de sajnos a jégre is. A csapat edzőjének ugyanis új tüdő kell, ahhoz pedig annyi pénz, amennyit nyilván csak a bajnokság megnyerésével lehet kaszálni. Újra összeáll tehát a pocakos és kopaszodó nagy csapat, amelynek mindegyik tagjáról persze azonnal kiderül, hogy legalább annyira megérdemelte volna a diliházat, mint Truls. Továbbá hova is lennénk szerelmi szál vagy legyőzendő régi ellenség nélkül, hisz' mindenkinek el kell küzdenie magát a happy endig. Néhol persze rögös poénkodás és túl nyilvánvaló helyzetkomikum szegélyezi ezt az utat. Még szerencse, hogy elég jó arányban kerül mindehhez irónia, kedélyes hallucinációk és miegyebek, mert ha önmagában nem lenne elég vicces a curling, még ott a kispárnagyűjtés és a madárles, hogy a hajával festő bohém művésznőről már ne is beszéljünk.

Egy szó, mint száz, ha egy lassú vágásokkal, borús tájképekkel teli, mély és filozofikus észak-európai mozit várunk, csalódnunk kell. Ellenben ha önreflexív marhaságok képeskönyvére fizetünk be, minden rendben lesz.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.