Film

Mindenáron esküvő

  • 2016. április 24.

Film

Lehet-e újat mondani, ezerszer látott szituációkat másképp megközelíteni, kismilliószor hallott poénok helyett frissebbeket elsütni egy olyan végletekig kimerített filmes zsánerben, mint az esküvős vígjáték? Ha a műfajba pénzt keresni kiránduló művészfilmes (Susanne Bier) valóságos karaktereket, konfliktusokat és érzelmeket csempész a rózsaszín díszletek közé (Csak a szerelem számít), vagy ha egy népszerű slágerekből musicallé ügyeskedett, amúgy is erősen reflektált sikerdarabot építenek a színészi ön­ref­le­xió(k)ra (Phyllida Lloyd: Mamma Mia!), akkor talán. De azt az ásíttatóan unalmas helyzetet, hogy készül az esküvő, minden elromlik, mindenki mindent elcsesz, minden bili kiborul, az ünnep káoszba fúl és az oltárhoz (lélekben) már nem ugyanaz a két ember áll, mint aki tegnap még önfeledten készült élete legnagyobb eseményére… nos, ezt ezredszerre levezényelni reménytelen vállalás. A végeredménye akkor is érdektelen, ha az akadályozó tényezők (itt reptéri sztrájk, majd a kényszermegoldások szülte újabb és újabb úti balhék miatt késik a lagzi), fordulatok (hajsza az elcserélt menyasszonyi ruha, illetőleg a késedelem miatt beiktatott leánybúcsún készült kínos fotók után) és szereplők (a kliséraktár „izgága figurák” polcáról) biztosítanak némi lendületet ahhoz, hogy valahogy elteljen a másfél óra.

Mentségére szóljon ennek az amúgy fárasztó spanyol mókázásnak, hogy alpáriság tekintetében nem ereszkedik a hasonló amerikai produktumok színvonalára. Akár 12 éven aluliak is megtekinthetik. Csak minek?

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.