Mindenki ezerrel - Patrycia Ziólkowska színésznő

  • - szá -
  • 2008. április 10.

Film

Játszott Akin egyik korábbi filmjében, a Solinóban is. Most, A másik oldalon-ban egy helyét keresgélő, de nem igazán találó 30 körüli nőt ad, aki beleszeret egy problémás török lányba. A művésznő a Szemrevaló című német filmhéten járt Budapesten, akkor beszéltünk vele.

Játszott Akin egyik korábbi filmjében, a Solinóban is. Most, A másik oldalon-ban egy helyét keresgélő, de nem igazán találó 30 körüli nőt ad, aki beleszeret egy problémás török lányba. A művésznő a Szemrevaló című német filmhéten járt Budapesten, akkor beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Hanna Schygulla lányát játszod, a hasonlóság szinte észbontó.

Patrycia Ziólkowska: Először Akin látta csak e hasonlóságot bennünk, én nem annyira. Aztán összehozott bennünket, és kettőnk viszonya is erősen befolyásolta Lotte és anyja kapcsolatának alakulását a filmben.

MN: Nem görcsöltél? Schygulla mégiscsak egy ikon.

PZ: Furcsa nagyon. Minden pórusodban érzed, hogy ez az ember hihetetlen történeteket hordoz magában, sokat látott és sokat élt, ez folyamatosan süt Hannából.

MN: Az általad játszott Lotte meghal a filmben, az milyen? Milyen meghalni a kamera előtt? Befolyásolta ez a játékodat?

PZ: Az igazi nehézséget az jelentette, hogy Lottét felkészületlenül éri a halál, épphogy elkezdett élni. Nem látott még ilyet, mi ez? Könynyebb lett volna, ha kronologikusan tudunk forgatni, de az nagyon ritka. Már a közepén leforgattuk azt a jelenetet, ahol meghalok. Akin nagyon sokat próbál, így a forgatásra már teljesen készen van a figura.

MN: Téged hogy érintett a téma, a halál maga?

PZ: Arra jöttem rá, hogy mindent meg kell ragadni, és intenzíven kell élni.

MN: Mint Akin? Vagy a hősei?

PZ: Õ nem hagyja magát befolyásolni. Szenvedéllyel űzi a hivatását és éli az életet, nehezen elégszik meg, addig nem hagy békén, addig fúr, amíg nem a legjobb formádat hozod. Nála mindenki ezerrel dolgozik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.