Mindenki ezerrel - Patrycia Ziólkowska színésznő

  • - szá -
  • 2008. április 10.

Film

Játszott Akin egyik korábbi filmjében, a Solinóban is. Most, A másik oldalon-ban egy helyét keresgélő, de nem igazán találó 30 körüli nőt ad, aki beleszeret egy problémás török lányba. A művésznő a Szemrevaló című német filmhéten járt Budapesten, akkor beszéltünk vele.

Játszott Akin egyik korábbi filmjében, a Solinóban is. Most, A másik oldalon-ban egy helyét keresgélő, de nem igazán találó 30 körüli nőt ad, aki beleszeret egy problémás török lányba. A művésznő a Szemrevaló című német filmhéten járt Budapesten, akkor beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Hanna Schygulla lányát játszod, a hasonlóság szinte észbontó.

Patrycia Ziólkowska: Először Akin látta csak e hasonlóságot bennünk, én nem annyira. Aztán összehozott bennünket, és kettőnk viszonya is erősen befolyásolta Lotte és anyja kapcsolatának alakulását a filmben.

MN: Nem görcsöltél? Schygulla mégiscsak egy ikon.

PZ: Furcsa nagyon. Minden pórusodban érzed, hogy ez az ember hihetetlen történeteket hordoz magában, sokat látott és sokat élt, ez folyamatosan süt Hannából.

MN: Az általad játszott Lotte meghal a filmben, az milyen? Milyen meghalni a kamera előtt? Befolyásolta ez a játékodat?

PZ: Az igazi nehézséget az jelentette, hogy Lottét felkészületlenül éri a halál, épphogy elkezdett élni. Nem látott még ilyet, mi ez? Könynyebb lett volna, ha kronologikusan tudunk forgatni, de az nagyon ritka. Már a közepén leforgattuk azt a jelenetet, ahol meghalok. Akin nagyon sokat próbál, így a forgatásra már teljesen készen van a figura.

MN: Téged hogy érintett a téma, a halál maga?

PZ: Arra jöttem rá, hogy mindent meg kell ragadni, és intenzíven kell élni.

MN: Mint Akin? Vagy a hősei?

PZ: Õ nem hagyja magát befolyásolni. Szenvedéllyel űzi a hivatását és éli az életet, nehezen elégszik meg, addig nem hagy békén, addig fúr, amíg nem a legjobb formádat hozod. Nála mindenki ezerrel dolgozik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.