"Egy szerelem vitt engem Párizsba" - Hanna Schygulla színésznő

  • Kriston László
  • 2008. április 10.

Film

Fassbinder múzsájával, a Lili Marleen, a Maria Braun házassága, a Berlin Alexanderplatz, a Petra von Kant keserű könnyei, az Effi Briest, A postakocsi vagy a Werckmeister harmóniák 64 éves sztárjával a Taorminai Filmfesztiválon beszéltünk, ahol életműdíjat vett át. E héttől A másik oldalon című Fatih Akin-filmben látható nálunk.
Fassbinder múzsájával, a Lili Marleen, a Maria Braun házassága, a Berlin Alexanderplatz, a Petra von Kant keserű könnyei, az Effi Briest, A postakocsi vagy a Werckmeister harmóniák 64 éves sztárjával a Taorminai Filmfesztiválon beszéltünk, ahol életműdíjat vett át. E héttől A másik oldalon című Fatih Akin-filmben látható nálunk.

Magyar Narancs: A német filmművészet újra felemelkedőben, épp az olyan fiatal rendezőknek köszönhetően, mint Fatih Akin. Szívesen részt venne egy újabb reneszánszban, negyven évvel a Fassbinder, Wenders, Schlöndorff, Trotta, Herzog fémjelezte "müncheni újhullám" után?

Hanna Schygulla: Valami születőben van, az biztos. A mozinál is úgy van ez, mint mindenütt másutt: kell egy lokomotív! És az a fiatal fiú (Fatih Akin) tele van élettel, erősen motivált, és nem önmagában érdekli a művészet, hanem a valóság részeként. Nagyon érdekli az élet, elkötelezett a társadalom iránt. Azt ugyan nem tudom, milyen magasra csap ez az új hullám és meddig tart majd. Én mindenesetre újra elérhető vagyok... Majdnem húsz évem telt azzal, hogy gondoztam idős szüleimet. Ezalatt nem tudtam olyan hosszú forgatásokra elszegődni, mint amire normális esetben képes egy színész. De most, hogy nem élnek, újra szabadon válogathatok a forgatókönyvek között. Nemrég egy grúz rendezőnő kért, hogy játsszam el a nemzeti hősüket, Anna Ahmatova költőnőt. Az a hátrány, hogy az új generáció mindig el akarja magát határolni az apáik eredményeitől, most kezd eltűnni. A Fassbinder halála után jövők gyökeresen mást akartak csinálni, mint ő, de újabban úgy látom, a fiatalok kezdik újra felfedezni Fassbindert, nem kizárólag Németországban, de külföldön is.

MN: Nemrég kiadott egy fotókkal illusztrált könyvet a barátairól "Te... Szemek, mint csillagok" címmel. Fassbinder központi helyet foglal el a visszaemlékezéseiben mint a nagy lokomotív.

HS: Nem is lokomotív volt ő, hanem űrhajó!

MN: Fassbinder hírhedten destruktív figura volt, egy kellemetlen alak, akit egy ízben alaposan helybenhagyott a saját stábja: jól elverték. Nem aggódott sokat érte?

HS: Dehogynem. Persze nehezemre esett végignézni, hogyan kezel le másokat. Nem tudom, miért van így, de akikbe szorult némi géniusz, azokban nemcsak hatalmas kreatív (vagyis alkotó) erőforrások vannak, hanem jelentős romboló erők is. És az ilyenek szeretik elnyomni a többieket, a hatalom emberileg deformálja őket.

MN: Kegyedet azért nem lehetett olyan könynyen elnyomni.

HS: Velem nem bánt rosszul. De tudja, ketten kellenek a tangóhoz! Fassbinder azokat alázta meg, akikben volt hajlam a szenvedésre. És ezt ő meglátta bennük. Ám ahogy telik az idő, egyre jobban érvényesül az, mennyi gyönyörűséget hozott ki az emberekből a filmjeiben. Azt hiszem, végül építőként, és nem rombolóként marad meg az emlékezetünkben.

MN: Sűrű életet élhettek: 1969-81 között huszonhárom (!) filmet forgattak együtt!

HS: Igen, ő összesen negyven filmet készített tizenhárom év alatt. Vele forgattam a legtöbbet, eleinte nagyon izgalmas volt az egész, ám egy idő után már nem akartam magam viszontlátni a filmjeiben. Négy évre visszavonultam a közös munkától. Õ nyomta tovább: ki tudja, vajon azért, mert érezte, hogy nincs sok ideje hátra, vagy azért végezte be ilyen hamar, mert túl sok energiát égetett el?! A drogok hozzásegítették, hogy fáradhatatlannak érezze magát, de a szív egy nap felmondja a szolgálatotÉ

MN: A magánéletén is ezerrel száguldott végig.

HS: Mindez olyan messzinek tűnik nekem. Annyi mindent elmondtak erről, nem akarok semmit hozzátenni. Hiszem, hogy az életműnek most már önmagáért kell beszélnie. Úgy élt, ahogy élt.

MN: 1981-ben Párizsba költözött, máig ott él. Távol akart kerülni Fassbindertől?

HS: Egy szerelem vitt engem Párizsba.

MN: Susan Sontag készített önnel Tarr Béláról egy interjút a The Village Voice-ban. Azt mondta, ez az ember nem az, akinek mondja magát!

HS: Tarr Béla nagy művész, de nem fogom magasztalni azért, mert a művészetet mindennél előbbre helyezi. Az abszolútumokban hisz: mindennek a műalkotást kell szolgálnia. Hidegen hagyja, hogy az embereket rosszul fizetik, és vacogva ácsorognak kint a hidegben. Meg is mondtam neki! Azt az interjút nem hátbatámadásnak szántam! De furcsa módon még ez sem érdekelte igazán, mert újra felkért egy szerepre. Õ és a magafajták annyira a művészetüknek élnek, hogy minden más kívül reked a látóterükön. Még amit én mondok, az sem jut el a füléig!

MN: Vagyis nem bánja, hogy pálcát tört fölötte...

HS: Nem akartam én ezzel leértékelni az életművét. Mindössze arról van szó, mindig úgy gondoltam, fontosabb teljes értékű embernek lenni, mint hatalmas művésznek.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.