Mocsok

  • B. I.
  • 2009. március 26.

Film

Művészfilmfílingbe oltott triádos akcióthriller Derek Kwok filmje.

Mûvészfilmfílingbe oltott triádos akcióthriller Derek Kwok filmje; hogy mást ne mondjunk, végig szûk térben, félhomályban fut a történet, mindenki izzad és koszos és mélyen kiábrándult, némi stílustörést legföljebb az okoz, hogy az apokalipszist kötelezõen megidézõ esõ helyett itt a légkondik kondenzátora csöpög. A lepusztult hongkongi negyedben gengszterek, prostituáltak, koldusok, bevándorlók, korrupt, züllött zsaruk küzdenek a túlélésért, köztük az elárvult 11 éves Lulu is. A kislány alakja és sorsa a mûalkotás egyik szimbóluma; a másik pedig egy végbélbe helyezett, ám egy jobbfajta orgazmus következtében kiszellentett zöld színû drágakõ. Hogy mindezeknek mi közük az egyik banda kíméletlen fõnöknõjéhez, és a menetrendszerûen bekövetkezõ véres leszámoláshoz, az a mûfaj szabályai szerint csak a film végére derül ki.

Kwoknál nincsenek hosszú percekig tartó, akrobatikus elemekkel tarkított, gondosan koreografált akciójelenetek, ami a zsáner híveinek, meglehet, csalódást okoz. Mi jobb híján a rendezõ kísérletezõ kedvének tudjuk be ezt, merthogy Kwok a méltatások szerint elõzõ (Kóbor kutya) és jelen munkájában is a "mûfaj határait feszegeti". Ám legyen; ez esetben az ismertetõ elején említett hangulati elem is nyilván ide sorolandó. No, és persze a megannyi utalás, ami ugyancsak értékelhetõ a mûvészi jelleg fokozásaként. Ez utóbbira, mintegy kedvcsinálóként, példaként hozható a puszta kézzel szemet kinyomó, gigát reccsentõ titokzatos koldus, aki simán elmegy Travis Bickle helyi mutációjának - de hogy ebbõl mi következik, azt el nem árulom.

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.