Mocsok

  • B. I.
  • 2009. március 26.

Film

Művészfilmfílingbe oltott triádos akcióthriller Derek Kwok filmje.

Mûvészfilmfílingbe oltott triádos akcióthriller Derek Kwok filmje; hogy mást ne mondjunk, végig szûk térben, félhomályban fut a történet, mindenki izzad és koszos és mélyen kiábrándult, némi stílustörést legföljebb az okoz, hogy az apokalipszist kötelezõen megidézõ esõ helyett itt a légkondik kondenzátora csöpög. A lepusztult hongkongi negyedben gengszterek, prostituáltak, koldusok, bevándorlók, korrupt, züllött zsaruk küzdenek a túlélésért, köztük az elárvult 11 éves Lulu is. A kislány alakja és sorsa a mûalkotás egyik szimbóluma; a másik pedig egy végbélbe helyezett, ám egy jobbfajta orgazmus következtében kiszellentett zöld színû drágakõ. Hogy mindezeknek mi közük az egyik banda kíméletlen fõnöknõjéhez, és a menetrendszerûen bekövetkezõ véres leszámoláshoz, az a mûfaj szabályai szerint csak a film végére derül ki.

Kwoknál nincsenek hosszú percekig tartó, akrobatikus elemekkel tarkított, gondosan koreografált akciójelenetek, ami a zsáner híveinek, meglehet, csalódást okoz. Mi jobb híján a rendezõ kísérletezõ kedvének tudjuk be ezt, merthogy Kwok a méltatások szerint elõzõ (Kóbor kutya) és jelen munkájában is a "mûfaj határait feszegeti". Ám legyen; ez esetben az ismertetõ elején említett hangulati elem is nyilván ide sorolandó. No, és persze a megannyi utalás, ami ugyancsak értékelhetõ a mûvészi jelleg fokozásaként. Ez utóbbira, mintegy kedvcsinálóként, példaként hozható a puszta kézzel szemet kinyomó, gigát reccsentõ titokzatos koldus, aki simán elmegy Travis Bickle helyi mutációjának - de hogy ebbõl mi következik, azt el nem árulom.

**

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.