tévésmaci

Mókuspástétom

  • tévésmaci
  • 2021. július 7.

Film

Sztupa és Troché kalandjai

Amikor Sztupa és Troché a működésük hatékonyságát vizsgálták, hamar sor került az azonosulás, hovatovább a hiteles azonosulás képességére. Az alaphangot az a rég elfogadott axióma adta, mely szerint Sztupa teljesen hitelesen azonosul egy szereppel, míg Troché meg sem próbálja, inkább igyekszik a maga képére formálni mindent, de ezúttal Troché ellenpróbát ajánlott: a puszta tisztánlátás érdekében. Sztupa – alig leplezett leereszkedéssel – bele is ment: én kezdek. Oké, bólintott Troché. A feladat egyszerűnek tűnt, kiülni egy találomra kiválasztott laktanya udvarára, s elhitetni a helyi erőkkel, hogy mi is oda tartozunk. Sztupa nem bízott semmit a véletlenre, kisvártatva egy csőrös ZiL felhágóján ücsörgött egy közeli légvédelmi harcálláspont bejárata előtt. Úgy nézett ki, mint akit a nagykönyvből szalasztottak – alulról felfelé: kimenőcipő, gyakorlónadrág, harcászati atlétatrikó (a kereskedelemben is elérhető Friendship márka olajzöld változata). Egyik kezében háromnegyedig kinyitott különleges gyíkhúskonzerv (36 százalékos gyíktartalom, korabeli tartósítószerek), a másikban a kanálgép (itt a légvédelmieknél: OLP) villája, és ahogy mondani szokták, jóízűen falatozott… A nagyobb hitelesség érdekében a ZiL motorháztetejének naptól forró vasán egy bableveskonzerv is melegedett… Nem sok minden történt vele, aki elment mellette a maga módján üdvözölte, a sorállomány valami morgással, szasz’ vezér, a tisztikar úgy, hogy keresztülnézett rajta. Végül a laktanyaparancsnok lépett hozzá, kapja össze magát, katona, nem látom a rendfokozatát. Sztupa letette a konzervdobozt, megtörölte és a helyére csúsztatta az OLP-t, felállt és lejelentkezett, de azért még kicsúszott a száján, hogy a pihenőidejét tölti. Pihenj, folytasd tovább, mondta az ales, és elhúzott a vírbe. Ha így, legyen így, mondta Troché, és szakasztott ugyanabban a jelmezben ugyanúgy kiült étkezni egy másik laktanyába. Mégis, akik elmentek mellette, egymást bökdösték, hogy ki a fasz lehet ez. Végül egy hadnagy lépett hozzá, ki maga, fiam, merthogy nem katona, az hétszentség. Marslakó vagyok, afféle előőrs, estére elfoglaljuk az összes laktanyát a Varsói Szerződésben. A hadnagy sietve távozott, tíz perc múlva pedig felbőgtek a szirénák: a főparancsnokság elrendelte a vez. pont egyfokot (első fokú harckészültség külső támadás esetén).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.