tévésmaci

Mókuspástétom

  • tévésmaci
  • 2021. július 7.

Film

Sztupa és Troché kalandjai

Amikor Sztupa és Troché a működésük hatékonyságát vizsgálták, hamar sor került az azonosulás, hovatovább a hiteles azonosulás képességére. Az alaphangot az a rég elfogadott axióma adta, mely szerint Sztupa teljesen hitelesen azonosul egy szereppel, míg Troché meg sem próbálja, inkább igyekszik a maga képére formálni mindent, de ezúttal Troché ellenpróbát ajánlott: a puszta tisztánlátás érdekében. Sztupa – alig leplezett leereszkedéssel – bele is ment: én kezdek. Oké, bólintott Troché. A feladat egyszerűnek tűnt, kiülni egy találomra kiválasztott laktanya udvarára, s elhitetni a helyi erőkkel, hogy mi is oda tartozunk. Sztupa nem bízott semmit a véletlenre, kisvártatva egy csőrös ZiL felhágóján ücsörgött egy közeli légvédelmi harcálláspont bejárata előtt. Úgy nézett ki, mint akit a nagykönyvből szalasztottak – alulról felfelé: kimenőcipő, gyakorlónadrág, harcászati atlétatrikó (a kereskedelemben is elérhető Friendship márka olajzöld változata). Egyik kezében háromnegyedig kinyitott különleges gyíkhúskonzerv (36 százalékos gyíktartalom, korabeli tartósítószerek), a másikban a kanálgép (itt a légvédelmieknél: OLP) villája, és ahogy mondani szokták, jóízűen falatozott… A nagyobb hitelesség érdekében a ZiL motorháztetejének naptól forró vasán egy bableveskonzerv is melegedett… Nem sok minden történt vele, aki elment mellette a maga módján üdvözölte, a sorállomány valami morgással, szasz’ vezér, a tisztikar úgy, hogy keresztülnézett rajta. Végül a laktanyaparancsnok lépett hozzá, kapja össze magát, katona, nem látom a rendfokozatát. Sztupa letette a konzervdobozt, megtörölte és a helyére csúsztatta az OLP-t, felállt és lejelentkezett, de azért még kicsúszott a száján, hogy a pihenőidejét tölti. Pihenj, folytasd tovább, mondta az ales, és elhúzott a vírbe. Ha így, legyen így, mondta Troché, és szakasztott ugyanabban a jelmezben ugyanúgy kiült étkezni egy másik laktanyába. Mégis, akik elmentek mellette, egymást bökdösték, hogy ki a fasz lehet ez. Végül egy hadnagy lépett hozzá, ki maga, fiam, merthogy nem katona, az hétszentség. Marslakó vagyok, afféle előőrs, estére elfoglaljuk az összes laktanyát a Varsói Szerződésben. A hadnagy sietve távozott, tíz perc múlva pedig felbőgtek a szirénák: a főparancsnokság elrendelte a vez. pont egyfokot (első fokú harckészültség külső támadás esetén).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.