Mozgalmak és indulatok - Retrospektív: Tükörcserepek Kína történelméből

  • - kovácsy -
  • 2008. október 30.

Film

Öreg kínai fényképezőgép egy kínai öregember kezében. Kioldja a zárat. Klikk. Régi fényképei. A képeken a felesége. Holtan. Agyonverve. Aztán lassan fölfeslik a történet, a körülmények. A kulturális forradalom. A Nagy Proletár Kulturális Forradalom 1966-ban, amikor felülről szított-biztatott elégedetlenség robbant ki a diákok - még csak nem is egyetemisták, hanem középiskolások - között. Az iskolai egyenlőtlenség ellen lázadtak irtózatos dühvel, egyre könyörtelenebbül. Sokszoros feljelentéssel felérő tacepaók, vagyis kézzel írott falragaszok, vonulások és gyűlések, lökdösődés, törés-zúzás, aztán az "osztályellenség" nyilvános megalázása, megszégyenítése. "Ellenforradalmár, kapitalista társutas vagyok" - ezt kellett ordítania a székre állított, köpőcsészéből megitatott tanárnak, de hangosan, mert különben kapott a fejére. Egyébként is kapott, ököllel, lábbal, katonacsizmával, mert akkor azt volt sikk hordania egy elszánt vörösgárdistának. - kovácsy -

Öreg kínai fényképezőgép egy kínai öregember kezében. Kioldja a zárat. Klikk. Régi fényképei. A képeken a felesége. Holtan. Agyonverve. Aztán lassan fölfeslik a történet, a körülmények. A kulturális forradalom. A Nagy Proletár Kulturális Forradalom 1966-ban, amikor felülről szított-biztatott elégedetlenség robbant ki a diákok - még csak nem is egyetemisták, hanem középiskolások - között. Az iskolai egyenlőtlenség ellen lázadtak irtózatos dühvel, egyre könyörtelenebbül. Sokszoros feljelentéssel felérő tacepaók, vagyis kézzel írott falragaszok, vonulások és gyűlések, lökdösődés, törés-zúzás, aztán az "osztályellenség" nyilvános megalázása, megszégyenítése. "Ellenforradalmár, kapitalista társutas vagyok" - ezt kellett ordítania a székre állított, köpőcsészéből megitatott tanárnak, de hangosan, mert különben kapott a fejére. Egyébként is kapott, ököllel, lábbal, katonacsizmával, mert akkor azt volt sikk hordania egy elszánt vörösgárdistának. Volt, aki túlélte, volt, aki belehalt abba, hogy hiába csatlakozott egészen fiatalon, még a Mao Ce-tung, újabb nevén Mao Elnök vezette Hosszú Menetelés idején a kommunistákhoz, vagy elkövette azt a hibát, hogy burzsoá családból származott. De hisz forradalmár volt az öregember maga is. Hivatásos forradalmár. Ezt is elmeséli, ugyanolyan rezzenetlenül. Mi sem természetesebb. Ez így helyes. Az ember hivatásos forradalmár szeretne lenni.

A kamerába néz, kezében a gépe, kiold, csitt-csatt. És mondja rezzenetlen arccal, konok egykedvűséggel, meséli, ami történt, meg azt is, hogy mindent, de mindent lefényképezett. Hogy megmaradjon. Hogy egyszer majd, valamikor tanúságot lehessen tenni. Más megszólalók, családi érintettek. Megint az öregember. Egyetlen ponton inog meg a hangja, de még a természetes, öreges rutinsírdogálásig sem jut el, nemhogy a zokogásig, miközben felidézi borzalmas emlékeit. Régen volt, igaz, de a fényképek mindent a mába rántanak, a diákok által feldúlt lakást, az otromba, gyalázkodó feliratokat, a végtelen kíméletlenséget, amivel azok a konokra zárt tekintetű diákok egymásra licitáltak az osztályellenség üldözésében, miközben, ki tudja, talán már előre rettegtek, mert tudták, hogy bármikor rájuk kerülhet, sok esetben rájuk is került a sor. Eljöttek ugyanis a kulturális forradalom új és új szakaszai, amikor már a párton belül kellett felderíteni, megsemmisíteni a bujkáló ellenforradalmárokat, velük együtt pedig a gyerekeiket, akik eddig vörösgárdista álarcban mocskolták a mozgalom tisztaságát. "Légy kíméletlen!" - ez volt a kulturális forradalom egyik fő jelszava.

A Halálom után a retrospektív sorozat egyetlen filmje, amely belülről, a lélek felől fúr bele a közelmúlt kínai történelmének sötét masszájába, hogy ha már érteni nem tudjuk, legalább érezzünk meg valamit abból az irányított zűrzavarból, amelynek az emberáldozatairól mindmáig csak becsült adatok, sejtések vannak. A menetéről, a kommunista párton belüli hatalmi harcok lefolyásáról, eszközeiről pedig még ennyit sem tudunk, hiába a mégoly alapos körbejárás, kikérdezés, rámutatás és archív illusztráció, ami például a Reggeli napfényt igényes ismeretterjesztő munkává teszi. A Vörös művészet témája is ugyanez a korszak - csak éppen azoknak a művészeknek a látószögéből, akik maguk is a kulturális forradalom aktív támogatói voltak, és miközben érezhetően a helyükön, tehát némi távolságtartással kezelik egykori alkotásaikat, nem esik nehezükre felidézni egykori lelkesültségüket sem. Így aztán betekinthetünk a kognitív disszonancia egyéni feldolgozásának sajátosan kínai módozataiba. Az utóbbi filmet ugyanaz a Hu Jie jegyzi, aki a Halálom utánt, és ez részben magyarázza, hogy miért jelenik meg itt is néhány képsor, amit abban már láthattunk. Amikor észrevesszük, hogy egyes filmkockák ráadásul még a Reggeli napfényben is felbukkannak, kénytelenek vagyunk tudomásul venni, hogy az elérhető dokumentumok alighanem igencsak szűkösek, vélhetően esetlegesek is. Lehet, hogy sohasem lesz teljes képünk arról, miként is működött az a dolog a városi értelmiségiek - ide értve a diákokat is - körében, amit mi végletes önfeladásnak látunk, és jobb híján vagy a puszta félelemmel vagy valami beszűkült idealizmussal magyarázunk?

Hogy távolról sem valami örök és változtathatatlan kínai sajátosságról van szó, azt a Tienanmen: A Mennyei Béke Kapuja című alapos, így indokoltan hosszú vizsgálódás igazolja. Tömegmozgalom zajlott le 1989 tavaszán is - meglehet, a film készítője, Richard Gordon amerikai mivolta magyarázza, hogy itt viszont az egyéni bátorság és az egyéni szabadság melletti kiállás a forradalmi törekvések mozgatója. De ha kivonjuk is a látottakból az alkotói elkötelezettséget, látjuk, érezzük, hogy itt másfajta embereket látunk, mint a húsz évvel korábbi felvételeken. Beszédesek a nyílt tekintetek, az érzelmi túlfűtöttségnek a személyes elkötelezettségre épülő megnyilvánulásai, a "most, vagy soha" elszántsága. Egyedül az odaadás végletes változatlanul. Az Ügy mindenekfelett. Vagy netán ugyanazt látjuk most is, csak éppen az összefüggések tüntetik fel rokonszenves színben a résztvevőket? A kulturális forradalom borzalmas (csak mert borzalmassá manipulált?) generációjának netán nemcsak szó szerinti, de lelki utódai is a Tienanmen tériek? Hiszen ez a Kína már a sajátos arculatú szocializmusát építi, amely kapitalizmust igyekszik teremteni az állampárti uralom fenntartásával, és ez önmagában is oldja az egyén alávetettségét - ennyi, ennyire külsődleges lett volna a minőségi változás? Épp elég sok ez is?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.