Mr. Pink a helyi night-clubból

Michael Fassbender színész

Film

Egymás után két filmje, az Éhség és az Akvárium is elkerült a hazai mozikba, tavaly pedig a Becstelen Brigantykban feszített. Azóta Soderbergh és Cronenberg is bejelentkezett egy-egy szereppel, Hollywood pedig egy nagyszabású képregényfilmmel (Jonah Hex) találta meg. A Narancs telefonon érte el a sokat dolgozó színészt.

Magyar Narancs: Az Akvárium egyetlen színésze sem kapta kézhez a teljes forgatókönyvet; Andrea Arnold, a film író-rendezője mindig csak a következő heti adagot osztotta meg önökkel. Volt olyan pillanat, hogy elege lett e szokatlan módszerből?

Michael Fassbender: Nem mondom, amikor először a fülembe jutott, hogy mi készül, adódtak kételyeim, elég távol áll tőlem ez a fajta technika. De ismertem Andrea előző filmjét, a Red Roadot, úgyhogy tudtam, hogy jó kezekbe kerülök.

MN: Egyszer sem szült feszültséget ez a bizonytalanság?

MF: A színésznek az a dolga, hogy lépten-nyomon elbizonytalanodjon, e tekintetben az Akvárium sem volt kivétel. Kisebb-nagyobb frusztrációk meg mindig adódnak. A munka nagy részében össze voltunk zárva, mármint az egész stáb, egy két hálószobás lakótelepi lakásban, nem lehetett megúszni feszültségek nélkül. De ezek velejárói a független filmezésnek, állandóan hajt az idő, mindenki ismeri ezt az érzést, aki ebben a műfajban utazik. Még egy olyan, látszólag nem túl bonyolult jelenet is, mint amikor térdig a vízben halat kellett fognom egy tó közepén, szóval még ez is idegölő tudott lenni; és a legkevésbé a hal miatt. Mindenki azon izgult, hogy be tudjuk-e fejezni időben, amíg még használhatók a természetes fények, mert csak ez az egy napunk volt erre a jelenetre.

MN: Mindazonáltal melyik volt a leggyümölcsözőbb független filmes élménye?

MF: Hát persze: Steve McQueen filmje, az Éhség. Korábban sok mindent egyszerűen azért vállaltam el, hogy dolgozhassak, s csak reméltem, hogy egyszer majd megtalál egy nekem való szerep. Az Éhség ilyen volt. A szereppel járó koplalás (Fassbender az 1981-ben éhségsztrájkban elhunyt IRA-tagot, Bobby Sandset alakítja - a szerk.) is különleges élményt jelentett; azt megtapasztalni, hogy milyen, amikor a mindennapos szükségleteidet nem lehet kielégíteni, olyan igényeket, amelyek egyébként fel sem tűnnének, hisz normálisan azonnal magadhoz veszel mindent, amire szükséged van.

MN: Hasonlóan ijesztő fizikai átalakulást utoljára talán Christian Bale-től láthattunk A gépészben. Konzultált valakivel?

MF: Egy londoni dietetikussal. Azt mondta, hogy 15 kiló mínuszig mehetek el, onnantól kezd rizikóssá válni a fogyás. Amennyire érzem, sikerült úgy csinálnom mindent, hogy ne tegyek kárt magamban, aztán majd meglátjuk, idővel jelentkezik-e valami.

MN: Ír lévén sosem jelentett problémát az akcentusa? Az amerikaiak például értik az ír akcentust?

MF: Panasz még nem érkezett, pedig ír lévén sem az Akváriumban, sem pedig az Éhségben nem változtattam a természetes beszédhangomon. Bár sokaknak még így sem hangzom elég írnek, voltak, akik a kiejtésem alapján kanadainak, mások meg dél-afrikainak gondoltak.

MN: Született írként nyilván észreveszi, ha egy filmben műír akcentussal beszélnek...

MF: Elmondom inkább, hogy nem ír létükre kik csinálják jól. Iain Glen például a Dal egy agyonvert fiúért című filmben, vagy John Hurt A rétben. Meg persze Daniel Day-Lewis is nagyon jó írül, elég csak megnézni vagy meghallgatni, ahogy A bunyós és az Apám nevében című filmekben csinálja.

MN: És a műírek?

MF: Orson Wellesnek volt egy filmje, az, amiben egy jachton szolgál... A sanghaji asszony. Na, ő egy elég viccesen beszélő műír.

MN: Ha már a klasszikusoknál tartunk, a Becstelen Brigantykban egy katonáskodó filmtörténészt játszik, a húszas évek német filmjének nagy szakértőjét.

MF: Meg is néztem egy jó csomó klasszikust, főleg persze Pabstól, akit a filmbeli figura is említ. Láttam a Piz Palü fehér poklát, az Egy perdita naplóját és természetesen Tarantino nagy kedvencét, a Pandora szelencéjét is. De ez csak szorgalmi feladat volt, mert a figurát Tarantino kimondottan a fiatal George Sandersről mintázta, úgyhogy elsősorban az ő filmjeit tanulmányoztam, például Az Angyal-sorozat harmincas évekbeli epizódjait, ahol Sanders volt Simon Templar. A Brigantyk amúgy is egy filmnézős forgatás volt, minden csütörtökön moziest volt a babelsbergi stúdió egyik vetítőjében. Quentin a saját gyűjteményéből vetített filmeket, bárki jöhetett a stábból, volt sör, hot-dog meg kiselőadás is Quentintől a vetítések előtt.

MN: Tarantinóval, ha nem is személyesen, de korábban is kapcsolatba került.

MF: Amikor 18 éves voltam, a haverjaimmal előadtuk a Kutyaszorítóban színpadi változatát. Az előadás a helyi night-clubban volt, ami diszkóként is működött. Én voltam a darab mindenese; producer, rendező és Mr. Pink is egy személyben. 2-3 font körül lehetett a belépő, és elég sokan meg is néztek minket. Nagyjából itt dőlt el, hogy mit is szeretnék csinálni a továbbiakban.

MN: Kértek engedélyt Tarantinótól?

MF: Csak fogtuk magunkat, és csináltuk. Lehet, hogy kellett volna?

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.