Na, jó, jöhetnének a cigányok is – Bármit csinálhatna a DunaDOCK a Cinefesten

Film

Betiltás és kínos magyarázkodás, ez volt az őszi CineFest előkampánya, amiből lehetőségeikhez képest megpróbáltak jól kijönni, ha igazán jól nem is sikerült. A vége beismerő vallomás és kimaxolt békejobb lett. De a DunaDOCK az idén így sem rendez programot Miskolcon.

Egy hete még nem kellett a CineFestnek a DunaDOCK programja, betiltották a cigány témájú filmeket. Mi is arról írtunk, hogy a DunaDOCK közleménye alapján a szervezők szerint nem volt helye magyarországi roma tematikának a fesztiválon, ám ezt később így-úgy próbálták szépíteni. Ment a mosakodás, közben a CineFest szervezőinek az is eszébe jutott, hogy különben sem áll meg semmilyen rasszista vádaskodás, hiszen amellett, hogy a filmfesztiválnak saját roma programja van, a DunaDOCK által vetíteni kívánt egyik dokumentumfilmet, Schiffer Pál Cséplő Gyuriját (amit itt is megnézhetnek) már 2011-ben vetítették a CineFesten. Hirtelen „minden idők egyik legjobb magyar dokumentumfilmje” lett a Cséplő Gyuriból – így írt róla a CineFest a Facebook-oldalán.

false

 

De nem kellett sok idő – addig is megjelent jó pár hazai és nemzetközi cikk a kínos esetről –, és a CineFest sokadik közleményében, augusztus 15-én arról adott hírt a fesztiváligazgató, Bíró Tibor nevében, hogy szánják-bánják a történteket, szeretnének békülni.

„Úgy gondoljuk, hogy a fesztivál ellen a különböző médiákban megjelent támadások éppen fő célunkat kérdőjelezik meg. A problémát és a konfliktust valószínűleg nem jól kezeltük és kommunikáltuk. Ezek után célunk a tisztázás és a dialógus, a felmerült probléma megoldása.
Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy felkérjük a DunaDOCK csapatát, hogy a személyes félreértéseket félretéve jöjjenek vissza, és az általuk választott akár eredeti vagy bármilyen szakmai programmal rendezzék meg a workshopjukat. A DunaDOCK csapata jelezte, hogy a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt idén már nem tudják megvalósítani tervezett programjukat. Mindkét fél jelezte, hogy nem zárkózik el egy lehetséges jövőbeli együttműködéstől.”

Lövésünk sincs, mi történhetett, lehet, hogy valaki őszintén megmondta a szervezőknek, hogy ez így tényleg nagyon gáz, sokkal többet ártottak a CineFest jó hírének ezzel az incidenssel, mintsem bármit is vetítettek volna. Hiszen ahogy legutolsó közleményükben szépen megfogalmazták, egészen más a küldetéstudatuk: „A fesztivál fennállása óta kizárólag művészeti szempontok alapján állítja össze a programját. A CineFest történetében soha fel nem merült, hogy bármilyen helyi vagy országos politikai befolyásolás szándéka érte volna a fesztivált, annak programjait. Mindig az a megfontolás és törekvés vezette a szervezőket, hogy az esemény megőrizze integritását, művészi és szakmai függetlenségét.
A fesztivál célja mindig a tolerancia alapelveinek a terjesztése volt, van és lesz. A Jameson CineFest fennállása óta nyitott minden egyes nációjú, vallású, illetve bőrszínű alkotó, illetve tematikájú műalkotás irányában.”

false

 

Talán túlzott óvatosság, politikai félsz vagy elhallgatott hatalmi nyomás, esetleg egyszerű emberi butaság,netalán szimpla félreértés vezetett a CineFest és a DunaDOCK közötti csörtéhez. Mindenesetre kár volt az erőfitogtatás – amellett, hogy nagy blamázs lett a vége –, kínos butaságot csinált a CineFest, amin a végkifejlet, a kényszerű békejobb éppen hogy segít valamit.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.