Narancslista 2014 – Az év csalódásai

  • narancs.hu
  • 2014. december 19.

Film

Fekete lyukra futottunk az űrben, pofára estünk a vadnyugaton, és a magyar művészek is kifárasztottak minket. Nolan, Mundruczó, Pálfi a vaskos csalódások elkövetői között.

1. Csillagok között

false

Christopher Nolan nagy ívű, tudományosan a szokásosnál erősebben megalapozott sci-fijétől rengeteget vártunk, de a film a 21. század Űrodüsszeiája helyett valami egészen más lett. Vagy mégsem? Lehet, hogy tényleg ez a kor ízlésének tökéletesen megfelelő Űrodüsszeia: ötször szájbarágósabb és tízszer giccsesebb, mint Kubrick örök érvényű egykori mesterműve.

2. Szabadesés

false

Idén végre kaptunk olyan új magyar játékfilmeket, amiket tényleg várni lehetett. Kár, hogy többségük vaskos csalódást okozott, s mind közül Pálfi György fillérekből kihozott, mégis látványos, ugyanakkor látványosan semmitmondó álművészkedése fájt nekünk a legjobban.

3. Godzilla

false

A brutális természeti vagy háborús katasztrófákat megtestesítő ázsiai monstrum százezredik felbukkanása okos és megrázó is lehetett volna, ehelyett csupán végtelenül unalmas volt.

4. Transzcendens

false

Nemcsak Christopher Nolan, hanem egykori kiváló operatőre is megpróbálkozott idén a sci-fivel. Sajnos neki sem ment, a mesterséges intelligencia és Johnny Depp is kevés volt hozzá.

5. Fehér Isten

false

Mundruczó Kornél kutyás világvégéjét nagyon szerették Cannes-ban, szóval biztos bennünk van a hiba, de tény, hogy üresnek és kimódoltnak láttuk, megint egy olyan magyar filmnek, amelyben azonnal baj van, ha megszólalnak a szereplők.

6. Délibáb

false

Magyar western a pusztában? Ide vele! De legközelebb ha egy rendező a világ legjobb zsánerével kíván eljátszani, esetleg tanulja meg először uralni a műfaj kötelező fogásait.

7. Couch Surf

false

Tíz kanapé, két tucat ember. Esetleg egy igazi film is odaférhetett volna még Dyga Zsombor művébe.

8. Holtodiglan

false

David Fincher ezúttal Hitchcock kívánt lenni, ami nem elvetendő ötlet, és a Holtodiglan első órája voltaképp tisztességes teljesítmény, amit aztán sikerül a teljes képtelenségbe és a halálos unalomba fordítani a végére.

9. A nimfomániás

false

Lars von Trier nagyszabású szexualitásügyi drámája minden hibájával együtt volt annyira érdekes vállalkozás, hogy befúrja magát a legjobb filmek listájára és ide is, a csalódások közé. Ha az a gyenge második rész nem lett volna...

10. Hogyan rohanj a veszTEDbe

false

Még egy westernpróbálkozás, ezúttal a paródia területére bandukolva. Volt azért ebben a filmben úgy két és fél működő poén, kár, hogy a többi ezerötszáz borzalmasan gyenge volt. Sas-kabaré a vadnyugaton? El a kezekkel a lovaktól és postakocsiktól!

Az év legjobb filmjeit mutató listánk itt, a legjobb sorozatoké itt, az év női és férfi színészeit összeíró pedig itt és itt olvasható.

A Narancslista 2014 szavazói voltak: Bacsadi Zsófia, Czenkli Dorka, Greff András, Kovács Bálint, Köves Gábor, Szabó Ádám, TPP, Turcsányi Sándor.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.