Narancslista 2014 – Az év férfi színészei

  • narancs.hu
  • 2014. december 18.

Film

Híztak, fogytak, nemet váltottak, vért szívtak, de hol van Loki? Hardy, Hiddlestone, Bale, Rea a legjobbak közt.

1. Matthew McConaughey

false

Christian Bale-t (listánk sereghajtója) megszégyenítő módon tud lefogyni, ha a szerep úgy kívánja. És a Mielőtt meghaltam AIDS-es paraszt rodeósa így kívánta. Sokszor leírtuk már, hogy a hajdani felsőtestből valahol a Gyilkos Joe tájékán lett ismét színész, és hát azóta, nos, azóta sincs megállás. A törvény nevében már csak hab volt a tortán vagy torta a habon, a legnagyobb elismerést pedig nem is az idei Oscar jelentette, hanem Christopher Nolan új filmjében, a Csillagok közöttben a főszerep. Mert aki ma Christopher Nolannál jó egy főszerepre, annál nincsen menőbb filmszínész a világon Hollywoodtól Észak-Koreáig.

2. Peter Capaldi

false

A mindenkori új Doctor Who-nak akkor is helye van a listánkon, ha a Capaldival indított Who-korszak némileg elmaradt a várakozásoktól. „Peter Capaldi jó színész és jó lesz a szerepben, amint összekapják magukat az írók. Eddig három epizód ment le vele, és hát, a forgatókönyv hagyott némi kivetnivalót maga után” – ezt a világ második legnagyobb Doctor Who-rajongója mondta a Narancsnak. Azt viszont mi mondjuk a Narancsnak, hogy Capaldi a macis filmek legmacisabbikában, a nemrég bemutatott Paddingtonban is nagyot alakít; Máris szomszéd angol mását adja – jobb, mint az eredeti!

3. Jared Leto

false

Minden valószínűség szerint ő lesz az új Joker, s ezt valószínűleg nem a 30 Seconds to Mars frontembereként érdemelte ki, hanem mert listánk első helyezettjének oldalán tragikus sorsú transzvesztitát alakított a Mielőtt meghaltam című AIDS-drámában. Kevés nagyszínpados Sziget-fellépőnek adatik meg egy ilyen karrier – mit is mondhatnánk mást, mint hogy visszavárjuk a Voltra vagy a Szigetre.

4. Michael Fassbender

false

Ha egy tök ismeretlen színész ormótlan golyófejmaszkkal játszik végig egy filmet, úgy, hogy nemes arcélei alig vagy egyáltalán nem látszanak, legfeljebb a peremvidékek filmfesztiváljai figyelnek fel a „nem mindennapi, bátor színészi vállalkozásra” (idézet egy kétszeres Arany Béka-díjas színész – név a szerkesztőségben – méltatásából). Ha ugyanezt Michael Fassbender teszi, az maga a színtiszta és nemes rock ’n’ roll, olyasvalami tehát, amit az év végi listák összeállításakor senki sem hagyhat figyelmen kívül. A Frank című film valóban maga a rock ’n’ roll, Fassbender és a nemes arcéleket mindvégig (na jó, majdnem végig) takaró golyófej meg maga volt az antisztárkodó sztár szép példája. Ahogy azt az Arany Békát odaítélő zsűri szokta mondani: „Nem mindennapi, bátor színészi vállalkozás.”

P. S.:

Most, hogy így belefeledkeztünk a Frankbe, majdnem elfeledkeztünk egy másik nem mindennapi és bátor alakításról, hiszen Fassbender miatt volt érdemes végigülni a 12 év rabszolgaság című, nagyon fontos és nagyon az év elején bemutatott filmet.

5. James McAvoy

false

A legbiztosabb módja a szakmai nagyrabecsülésnek, ha egyszerre mindkét térfélen – a függetlennek mondott filmek piacán és a hollywoodi blockbusterek táborában – is megmutatjuk, mit tudunk. És McAvoy megmutatta: akkorát szenvedett az X-Men – Az eljövendő múlt napjai című kis független filmben, és oly érzékenyen adta az Egy szerelem története férfiepizódját (bizony-bizony, ebből a filmből egy férfi és egy női szempontú verzió is készült), hogy már csak egy halálos beteg költő vagy egy nagy szabadságharcos megformálása hiányzik, és csak összejön az az Oscar.

6. Stephen Rea

false

Stephen Reának nem is kell jónak lennie ahhoz, hogy felkerüljön a listánkra, olthatatlan szeretettel követjük minden lépését, a pusztán pénzkereseti vállalkozásokat éppúgy, mint a valóban zseniálisakat. Rea rég volt annyira elemében, mint a The Honourable Woman című tévésorozat egyik fontos mellékszerepében, s ez kritikusunknak is szemet szúrt: „A formátumos, jól kidolgozott figurákat remek színészek hitelesítik, garantáltan imádni fogják az MI6 közel-keleti részlegvezetőjét, Sir Hugh-t Stephen Rea fanyar megformálásában…” Vegyük át még egyszer: Stephen Rea, izraeli–palesztin viszonyok, fanyar megformálás – ennyi elég is, hogy teljesen beinduljunk.

7. Tom Hardy

false

Magával ragadó, robusztus alakítást nyújtott a legújabb Mad Maxben – ezt majd jövőre fogjuk leírni (ha egyszer valóban bemutatják az új MM-et), egyelőre azonban maradjunk annyiban, hogy magával ragadó, robusztus alakítást nyújtott a miben is? Hát persze, hogy a Peaky Blindersben és az év végi listákról rendre lemaradó Piszkos pénz című alvilági kis filmben. De ugyanez elmondható James Gandolfiniről is – a Piszkos pénz a nagy Gandolf utolsó alakításai közül is a legutolsó.

8. Joaquin Phoenix

false

Tűkön ülünk, bár legszívesebben egy moziszékben ülnénk és az Inherent Vice (Beépített hiba) című Pynchon-adaptációban bámulnánk Joaquin Phoenix betépett nyomozóját. Egyelőre azonban be kell érnünk Spike Jonze A nő című filmjével – végül is, ez sem olyan rossz időtöltés: kifogástalan színészi mesterkurzus a „hogyan játsszunk érzékeny kockafejet” suliban.

9. Tom Hiddleston

false

Loki, Loki, Loki! Most szóltak, hogy idén nem is volt Loki (tavaly volt és jövőre lesz), de valahogy csak fel kell venni Hiddlestont a listára, mert Loki, Loki, Loki! Üsse kő, legyen a Halhatatlan szeretők, Jarmusch idei, vámpíros akármijét illik szeretni, talán mert vintage gitárok és vintage vérszívók szerepelnek benne, meg Tom, Tilda és John Hurt. Jobb társaságokban rizikó nélkül dicsérhetjük Jarmuscht, máskülönben meg Loki! Loki! Loki!

10. Christian Bale

false

Mi is volt idén? Fogyás vagy hízás? Mindkettő! Mi a hízást szerettük jobban, az Amerikai botrány kopaszodó, sörhasú átverőművészéért valóban jár a pont; szórakoztató magánszám volt egy szórakoztató magánszámokból álló retrobuliban. De kötelességünk, szomorú kötelességünk szót ejteni a fogyásról is; well, well, hogy is mondjuk szépen, elvégre egy Narancs-helyezettről beszélünk: szóval ez az év végi Mózes-dolog Ridley Scottnál, hát, legfeljebb egy Arany Borjú-díjra, ha esélyes.

Az év legjobb filmjeit mutató listánk itt, a legjobb sorozatoké itt, az év színésznőit összeíró pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.