Film

Nekem Budapest

Film

A várostematikus szkeccsfilmről - ha az szándékai szerint személyes reflexiók sora lenne - nyilván a Paris, je t'aime és a New York, I Love You jut eszünkbe. Az Enyedi-Máthé-osztály végzős rendezői azonban sokkal szabadabban kezelték tárgyukat, nem imázsfilmet vettek fel.

A nyolc rövidfilm különböző mértékben kapcsolódik a városhoz, Ferenczik Áron jól komponált története például egy hortobágyi fiú "fölkerülésének" történetét foglalja össze egyetlen döntő kérdésben: miért vannak olyan messze a székek egymástól a Margit hídi HÉV-megállóban. Kárpáti György Mór egy hazatérő építészről és a zöld kontra új épület dilemmáról mesél - van benne egy kép, amiért megérte. Egy félreértésen alapuló haláleset, hangosan és visszataszítóan ábrázolva, ez Pluhár Attila filmje; hasonlókat - vér nélkül - úton-útfélen tapasztalunk. S akad egy furcsa édes hármas is, amit Kapronczai Erika, Csuja László és Muhi András Pires valósít meg, mondom, furcsán.

Csupán két igazi rövidfilm keveredett e nagyvárosi ötletdzsungelbe: Szeiler Péter és Reisz Gábor munkái a maguk módján még ötletesek is - bár eredetiséggel aligha vádolhatók -; van feszültség, kérdésekkel teli a cselekmény, jó a szereplőválasztás, s úgy csinálták meg őket, ahogy kell.

Bálint Dániel ellenben megmutatja, milyen is rendezni - hát, nem lehet olyan vicces. Szimler Bálint pedig rendesen csalódást okoz a földrajzórai felelésével.

A Budapest különböző arcait villanások vagy hosszabb képek, érzések és gesztusok útján bemutató nyolc szkeccs nyolc tanuló vizsgafilmje, és semmi plusz.

Forgalmazza a CirkoŢlm. (Interjú az alkotókkal az online felületünkön olvasható.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.