„Nem tökölsz, mész” – Harvey Keitel filmsztár

Film

Coppola kirúgta, Scorsese bevette. Tarantinót kisegítette, Hollywoodot seggbe rúgta. A 74 éves sztár, aki A futurológiai kongresszus című filmben egy hollywoodi ügynököt alakít, New York-i otthonából jelentkezett be a Narancsnál.

Harvey beköszön:

Magyar Narancs: Kezdőként próbálták megvezetni az ügynökök?

Harvey Keitel: Ritka az olyan fazon, aki nemcsak beszél róla, de tettekkel is bizonyítja, hogy fontos neki a kliense. Időbe telt, míg találtam egy ilyet. Persze színészből is többféle van; van, aki csak a lóvéért csinálja, és akadnak néhányan, akiket a pénzen kívül más is érdekel.

false

MN: Hagyott már ott produkciót, mert kiderült, hogy csak a pénzről van szó?

HK: Volt egy könyv, amiből filmet akartunk csinálni. A címe az volt, hogy... na, Harvey, Harvey, mondd már, melyik volt az... Ha megöl, sem jut eszembe, hadd nézzek majd utána! Egy tengerésztisztről szólt, a vietnami háború alatt. Michael, Michael, valamilyen Michael írta. Egy francia rendezővel, Bertrand Tavernier-vel akartam megcsinálni (Tavernier visszaemlékezése itt olvasható). Mindjárt eszembe fog jutni a szerző. Szóval fogtam az ügynökömet, és elmentünk tárgyalni Hollywoodba. A producer elém tette a bibliát; nem az igazit, hanem azt, ami a film leglényegesebb paramétereit tartalmazza. És látom, hogy a bibliában az áll, hogy egy nő is bekerült a történetbe. A producerek úgy érezték, szerelmi szál nélkül nem film a film. A könyvben persze nyoma sem volt semmiféle lamúrnak. Mondom, minek ide nő, amikor egy vietnami tengerésztiszt igaz történetéről akarunk filmet csinálni, ne már! Erre a producer felállt, és jelentőségteljesen körbemutatott a polcokon sorakozó díjakon. Figyelj, Harvey, ezeket mind az írónk nyerte, bízz benne, ő a legjobb - mondta. Ez volt az a pillanat, amikor felálltam, megköszöntem, hogy időt szántak rám, és kisétáltam.

Harvey Brandóról:

MN: A futurológiai kongresszus részben tanmese a speciális effektusok mindenhatóságáról. Nem zavarja, amikor egy zöld háttér előtt kell produkálnia magát?

false

HK: Lelkes híve vagyok a special effecteknek, amennyiben jó célt szolgálnak. Talán az Alkonyattól pirkadatig volt a legtrükkösebb filmem. De tudja, mi számomra az igazi special effect? Tegnap este a feleségem és én koncerten voltunk; egy nagy művészt, Lou Reedet búcsúztattuk. Fellépett egy szaxofonos, egy John Zorn nevű művész. Úgy játszott a szaxofonján, mint senki emberfia, én legalábbis ilyet, ahogy ő a hangszerét bűvölte, még nem pipáltam. Amit ez az alak a hangszerével művelt, na, az az igazi special effect.

false

MN: Paul Auster filmjében, a Lulu a hídonban dzsessz-szaxofonost alakított...

HK: Nem vettem szaxofonórákat, rövid időm volt csak felkészülni. Megkértem egy profi zenészt, hogy játsszon nekem, én meg szépen betanultam a mozdulatokat.

MN: Egy korábbi Auster-filmben, az Egy füst alatt - Beindulva címűben Lou Reeddel is együtt játszott. Milyen volt Reed a forgatáson?

false

HK: Tényleg, most, hogy mondja... Bevallom, nem is emlékeztem rá, hogy Lou is szerepelt benne. Nahát! Régen volt. Lou Reednél nem ismerek nagyobb művészt.

MN: Barátok voltak?

HK: Igen, azok. Néhány hónapja láttam utoljára.

MN: Tarantinót, Scorsesét és Ferrarát szokás emlegetni mint pályafutása meghatározó rendezőit. Kimaradt valaki?

HK: Én Jane Campiont is ide venném.

MN: A mocskos zsaru hírhedt jelenetében a címszereplő mocskos zsaru két fiatal lány előtt veri ki. Hogy ment a felkészülés?

false

HK: Sosem beszélek a felkészülésemről. Nem titkolódzásból, hanem azért, mert ezt a folyamatot, aminek a végén megszületik egy figura, képtelen lennék szavakkal leírni. Elveted a magját valaminek, és szerencsés esetben az nő ki, amit elterveztél.

MN: Fizikailag melyik szerep viselte meg a legjobban?

false

HK: A legnehezebb, egyszersmind a legörömtelibb forgatási élményem Theo Angelopoulos filmje, az Odüsszeusz tekintete volt. Képzelje csak el, a tél kellős közepén, dermesztő hidegben végig a Balkánon! Örömteli szenvedés volt. Volt, hogy a hótorlaszok miatt el sem jutottunk a kijelölt vidéki helyszínekre. Mindezt kialvatlanul, kisebb-nagyobb veszélyeknek kitéve nyomtam végig, de öröm volt minden perce.

Harvey a gyökerekről:

 

MN: Ha ön nincs, talán a Kutyaszorítóban sem készül el. Társproducerként igazgatott valamit a forgatókönyvön?

HK: Majd bolond lettem volna!

MN: Megtartott valamit Mr. White öltözékéből?

false

HK: A fekete zakót, már csak azért is, mert a sajátom volt. Egy Agnés B. zakó. Megvan az a rossz szokásom, hogy minden forgatásról hazaviszek valamit. Ez lehet egy kis kavics, de lehet egy faszék is.

MN: Mostanában Wes Andersonban talált állandó alkotótársra. A Holdfény királyság után a Grand Budapest Hotelben is játszik.

HK: Ő olyan, mintha Charlie Chaplinből és Buster Keatonból gyúrták volna össze. Egy drága, kedves ember, aki kiáll a színészeiért. A Grand Budapest Hotelben csak egy nagyon kis szerepem lesz, épp hogy csak megjelenek.

false

MN: A Holdfény királyságban rövidnadrágos cserkészvezért játszott. Volt cserkész?

HK: Voltam, igen. A másodosztályig vittem.

false

MN: Legutóbb Beyoncé klipjében, a Pretty Hurtsben szerepelt. Hogy került bele?

HK: Már látta? Én még nem. Hogy festek benne?

MN: Remekül. Hogyan lett Beyoncé klipjében szépségverseny-konferanszié?

false

HK: Ha Beyoncé hív, nem tökölsz, mész.

Jókívánságok Harvey-tól:

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.