Feszültség helyett – Idegenek

Film

A magyar krimi rossz, de Kovács Patrícia dögös benne. Megnéztük Kapitány Iván kisfilmjét a tévében.

A Médiatanács Huszárik Zoltán nevével fémjelzett pályázatot hirdetett hazai kisjátékfilmek és kísérleti filmek finanszírozására. Dicséretes dolog annak felismerése, hogy ezek a műfajok is értéket képviselnek, és hogy támogatásukat az állam eddig elhanyagolta (pedig ha csak a Balázs Béla Stúdiót tekintjük, van hagyománya a „kisebb” műfajok minőségi művelésének). E pályázat keretében készült el Kapitány Iván rövidfilmje, az Idegenek.

false

A kisjátékfilm már az első percekben egyértelműen műfaji filmként pozicionálja magát: a thrillerhez, krimihez köthető elemeket hoz játékba; feltűnik a sebhelyes arcú Szabó Győző és a fekete csipkébe bújtatott Kovács Patrícia, kékesen acélosak a fények, vészjósló a zene… és pontosan ez a baj. A néző az első pillanatokban azt hiheti, hogy önreflexív játék áldozata lett, és a rendező majd valahogyan kiforgatja, semlegesíti ezeket a röhejességig eltúlzott jegyeket.

De nem. A világítás túl steril, az aláfestő (feszültnek szánt) zene pedig túlzottan az előtérbe tolakszik, ami kioltja hatását. Az enteriőrök színpadias, mesterkélt benyomást keltenek, és az igyekezet, hogy minden olyan elemet, mely a konkrét földrajzi helyre utal, elrejtsenek (pl. angol feliratok, euró mint pénznem, utcatáblák), különösen erőltetettnek tűnik. Talán ezzel is próbálnak az alkotók megfelelni a film leírásának, miszerint Sorsról, Bűnről, Férfi és Nő véletlen találkozásáról szándékoznak egy általános, konkrét helyhez és időhöz nem köthető történetet elmesélni.

A film erényeként megemlíthetjük a jól megválogatott szereplőket: Kovács Patrícia egyetlen szemöldökráncolással képes titokzatos femme fatale-lá válni, Lengyel Tamás jófiújában pedig megvan az a kis alattomosság, mely hihetővé teszi a filmvégi „csattanót” (mely nem túl lehengerlő egyébként). Az ilyen kész, pár vonallal megrajzolva is működőképes karakterek adják a jó rövidfilm savát-borsát. Sajnos összességében pont az a feszültség és jó ritmus hiányzik a filmből, melyek működtetik a thriller műfaját. Reméljük, a folytatás jobb lesz.

M1, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.