Feszültség helyett – Idegenek

Film

A magyar krimi rossz, de Kovács Patrícia dögös benne. Megnéztük Kapitány Iván kisfilmjét a tévében.

A Médiatanács Huszárik Zoltán nevével fémjelzett pályázatot hirdetett hazai kisjátékfilmek és kísérleti filmek finanszírozására. Dicséretes dolog annak felismerése, hogy ezek a műfajok is értéket képviselnek, és hogy támogatásukat az állam eddig elhanyagolta (pedig ha csak a Balázs Béla Stúdiót tekintjük, van hagyománya a „kisebb” műfajok minőségi művelésének). E pályázat keretében készült el Kapitány Iván rövidfilmje, az Idegenek.

false

A kisjátékfilm már az első percekben egyértelműen műfaji filmként pozicionálja magát: a thrillerhez, krimihez köthető elemeket hoz játékba; feltűnik a sebhelyes arcú Szabó Győző és a fekete csipkébe bújtatott Kovács Patrícia, kékesen acélosak a fények, vészjósló a zene… és pontosan ez a baj. A néző az első pillanatokban azt hiheti, hogy önreflexív játék áldozata lett, és a rendező majd valahogyan kiforgatja, semlegesíti ezeket a röhejességig eltúlzott jegyeket.

De nem. A világítás túl steril, az aláfestő (feszültnek szánt) zene pedig túlzottan az előtérbe tolakszik, ami kioltja hatását. Az enteriőrök színpadias, mesterkélt benyomást keltenek, és az igyekezet, hogy minden olyan elemet, mely a konkrét földrajzi helyre utal, elrejtsenek (pl. angol feliratok, euró mint pénznem, utcatáblák), különösen erőltetettnek tűnik. Talán ezzel is próbálnak az alkotók megfelelni a film leírásának, miszerint Sorsról, Bűnről, Férfi és Nő véletlen találkozásáról szándékoznak egy általános, konkrét helyhez és időhöz nem köthető történetet elmesélni.

A film erényeként megemlíthetjük a jól megválogatott szereplőket: Kovács Patrícia egyetlen szemöldökráncolással képes titokzatos femme fatale-lá válni, Lengyel Tamás jófiújában pedig megvan az a kis alattomosság, mely hihetővé teszi a filmvégi „csattanót” (mely nem túl lehengerlő egyébként). Az ilyen kész, pár vonallal megrajzolva is működőképes karakterek adják a jó rövidfilm savát-borsát. Sajnos összességében pont az a feszültség és jó ritmus hiányzik a filmből, melyek működtetik a thriller műfaját. Reméljük, a folytatás jobb lesz.

M1, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.