Feszültség helyett – Idegenek

Film

A magyar krimi rossz, de Kovács Patrícia dögös benne. Megnéztük Kapitány Iván kisfilmjét a tévében.

A Médiatanács Huszárik Zoltán nevével fémjelzett pályázatot hirdetett hazai kisjátékfilmek és kísérleti filmek finanszírozására. Dicséretes dolog annak felismerése, hogy ezek a műfajok is értéket képviselnek, és hogy támogatásukat az állam eddig elhanyagolta (pedig ha csak a Balázs Béla Stúdiót tekintjük, van hagyománya a „kisebb” műfajok minőségi művelésének). E pályázat keretében készült el Kapitány Iván rövidfilmje, az Idegenek.

false

A kisjátékfilm már az első percekben egyértelműen műfaji filmként pozicionálja magát: a thrillerhez, krimihez köthető elemeket hoz játékba; feltűnik a sebhelyes arcú Szabó Győző és a fekete csipkébe bújtatott Kovács Patrícia, kékesen acélosak a fények, vészjósló a zene… és pontosan ez a baj. A néző az első pillanatokban azt hiheti, hogy önreflexív játék áldozata lett, és a rendező majd valahogyan kiforgatja, semlegesíti ezeket a röhejességig eltúlzott jegyeket.

De nem. A világítás túl steril, az aláfestő (feszültnek szánt) zene pedig túlzottan az előtérbe tolakszik, ami kioltja hatását. Az enteriőrök színpadias, mesterkélt benyomást keltenek, és az igyekezet, hogy minden olyan elemet, mely a konkrét földrajzi helyre utal, elrejtsenek (pl. angol feliratok, euró mint pénznem, utcatáblák), különösen erőltetettnek tűnik. Talán ezzel is próbálnak az alkotók megfelelni a film leírásának, miszerint Sorsról, Bűnről, Férfi és Nő véletlen találkozásáról szándékoznak egy általános, konkrét helyhez és időhöz nem köthető történetet elmesélni.

A film erényeként megemlíthetjük a jól megválogatott szereplőket: Kovács Patrícia egyetlen szemöldökráncolással képes titokzatos femme fatale-lá válni, Lengyel Tamás jófiújában pedig megvan az a kis alattomosság, mely hihetővé teszi a filmvégi „csattanót” (mely nem túl lehengerlő egyébként). Az ilyen kész, pár vonallal megrajzolva is működőképes karakterek adják a jó rövidfilm savát-borsát. Sajnos összességében pont az a feszültség és jó ritmus hiányzik a filmből, melyek működtetik a thriller műfaját. Reméljük, a folytatás jobb lesz.

M1, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.