Nem ördöngösség - Dominik Moll filmrendező

  • - s&r rankovic -
  • 2006. április 27.

Film

Bár a legelső alkotásával megbukott, s hat évet kellett várnia a folytatásra, nem adta fel. Megérte várnia, hisz legújabb művét, a Lemminget a tavalyi cannes-i filmfesztivál nyitófilmjévé választották.
Bár a legelső alkotásával megbukott, s hat évet kellett várnia a folytatásra, nem adta fel. Megérte várnia, hisz legújabb művét, a Lemminget a tavalyi cannes-i filmfesztivál nyitófilmjévé választották.

Magyar Narancs: Előző filmjét (Harry csak jót akar) boldog-boldogtalan Hitchcockhoz hasonlította, a Lemminggel kapcsolatban pedig már nemcsak Hitchcock, de Bu–uel is szóba került.

Dominik Moll: Természetesen nem tiltakozom, de ha van is hasonlóság, az semmiképpen sem valami tudatos törekvés eredménye. Utólag persze én is érzek némi rokonságot, különösen, ha Hitchcock ötvenes-hatvanas években készült filmjeire gondolok. A Szédülés, a Marnie vagy a Madarak mind olyan film, amely miközben egy nagyon is közérthető történetet mesél el, mintha egy álomszerű világban játszódna. Emlékszem egyébként, milyen megkönnyebbülést jelentett, amikor elolvastam Truffaut Hitchcockkal készített interjúkönyvét. Akkoriban, mint minden film iránt érdeklődő fiatalnak, nekem is a Cahiers de Cinema jelentette a kötelező olvasmányt, a lapban megjelent írások azonban rettenetesen komplikált és fennkölt valaminek festették le a filmkészítést. Ezzel szemben a Truffaut-Hitchcock-interjúkban egy sor nagyon is földhözragadt, gyakorlatias dologról is szó esett, ami megnyugtatott, hogy a filmrendezés mégsem akkora ördöngösség.

MN: Hogyan lett a rajongóból filmrendező?

DM: Mivel egy német kisvárosban nőttem fel, ahová nem jutottak el az engem érdeklő filmek, Párizsba mentem, hogy behozzam a lemaradást. Párizsban főleg az amerikai mozikra, Hal Ashby, Arthur Penn és Coppola hetvenes évekbeli filmjeire álltam rá, az európai rendezőkkel, például Fassbinderrel furcsamód csak később, már New Yorkban ismerkedtem meg behatóbban, ahová egy egyetemi csereprogram révén kerültem. New Yorkban kezdett komollyá válni a helyzet, itt forgattam az első rövidfilmjeimet.

MN: Ugyanazzal az abszurd látásmóddal, mint a későbbi játékfilmeket?

DM: A legelső rövidfilmem - Charles Bukowski egyik novellájából - egy férfiról szólt, akinek a rögeszméjévé válik, hogy a takarója alvás közben meg akarja fojtani. A másikat Orson Welles híres munkája, A harmadik ember ihlette: egy európai fickó New Yorkba látogat, hogy találkozzon a barátjával, de az rejtélyes körülmények között eltűnik. A szürreális, abszurd fordulatokat egyébként nem csak filmen szeretem, a Lemming forgatókönyvének írásakor például Poe történeteit olvastam újra, és az ötvenes évek sci-fijeiből is jó néhányat elővettem, többek között Richard Matheson írásait. Az olyan sci-fiket kedvelem, mint például a Hihetetlenül zsugorodó ember vagy a Testrablók támadása, melyek nem a távoli jövőben vagy valami másik égitesten, hanem a jelenben, a mindennapok világában játszódnak.

MN: A Lemming főszereplője egy yuppie, aki egyik pillanatról a másikra elveszíti az irányítást az élete felett. Ön hogy van ezzel?

DM: A forgatás során állandó kételyek gyötörnek, úgyhogy mindig arra törekszem, hogy a lehető legtöbb dolgot az irányításom alá vonjam. Az egészben azonban az a szép, hogy akármennyire felkészül is az ember, ha máskor nem, hát a színészekkel való munka során biztosan adódnak váratlan, kiszámíthatatlan fordulatok.

MN: A főszerepet alakító Laurent Lucas régi munkatársa.

DM: Bizonyos szempontból az a típusú színész, mint Hitchcocknál James Stewart: szürke átlagemberként és bekattant őrültként is hiteles.

MN: Nem könnyű feladvány meghatározni a Lemming műfaját. Mi a saját verziója?

DM: Gyenge próbálkozás, ha azt mondom, furcsa film. Egy német website-on lassú sodrású artmozis pszichothrillernek nevezték. Szép, jól hangzó meghatározás, bár semmi értelme sincs.

Lemming

Hogy kerül egy Skandináviában őshonos, alig tízdekás, főként zuzmókkal táplálkozó rágcsáló egy francia mosogató lefolyójába? A gyermektelen harmincas álompár is ezt szeretné kideríteni. Érzékeny lelkű nézőink megnyugtatására: a norvég származású kisállat a gondos ápolásnak köszönhetően megmarad, sőt a házaspárnál új, komfortos otthonra lel (kis ketrec, mókuskerék, plasztikitató, állandó állatorvosi felügyelet).

Ha hollywoodi filmet látnánk, a történet ezen a ponton boldog véget érhetne, csak hát az európai rendezők nehezen állnak ellen a metaforák csábításának; a nőstény lemming a rothadásnak induló párkapcsolatok allegóriájává növi ki magát: hőseink találgathatják, hogyan, mikor és miért furakodott a családi idillbe.

A filmben konkrét megfelelője is akad - Alice, a férj főnökének csinos, ötvenes felesége egy közös munkavacsora során néhány a házasság intézményére vonatkozó cinikus megjegyzéssel és az urával folytatott veszekedéssel hívja fel magára a figyelmet, később pedig azzal, hogy kéretlenül is házhoz jön, bealszik a vendégszobában, mi több, csábítani próbál.

Kétségek, félreértések, próbatételek, kísértők, kísértések, titkok, hazugságok, hatalmi játszmák - a szálak a két házaspár között, amennyire csak lehet, összegabalyodnak, fiatal hőseink kapcsolata megmérettetik és könnyűnek találtatik. Dominik Moll mindezt elegánsan, ha nem is eredetin tálalja - tempója lassú, a humora abszurd, a hangulat és a forma David Lynch Útvesztőben című filmjére hajaz: a beállítások, a képi kompozíciók, a sejtelmes világítás a pszichothrillerek, a horrorfilmek világát idézik, jóllehet csak a párkapcsolatok horrorisztikumát, a teljes elidegenedést hivatottak ábrázolni.

A metafora következetes: a mozi utolsó harmadától a lemming már nem Alice, hanem az ifjú feleség megtestesüléseként vackol öntudatosan az odújában; párhuzam még a kisállat misztikus öngyilkossági szokásával is akad. Jelenetek két korosztály házasságából - oly' meggyőzően, hogy a kétség könnyedén befészkeli (berágja?) magát a nézőbe: nem törvényszerű-e mindez?

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.